Kylskåpskompressor som tryckluftskompressor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Kylskåpskompressor som tryckluftskompressor

Inlägg av chille »

Tjena!

Nu har jag äntligen fått tag i en hobbylokal i källaren. För att inte starta krig mot grannarna tänkte jag använda en kylskåpskompressor till tryckluft. Jag hade tänkt koppla en (eller flera) kylskåpskompressorer till en 80 liter rostfri tank som jag har. Tanken är att försöka skapa ett helt tätt system som man kan ha tryck hela tiden, för då kan kompressorn stå och gå i princip dygnet runt och när man kommer in i lokalen finns det alltid tryckluft att tillgå. Dock dyker det ju upp några frågor....

1) En kylskåpskompressor bör ju gå intermittent, men hur länge kan man köra den i sträck?
2) Om den ska gå intermittent, bör man styra detta via en timer eller en tempgivare på motorn?
3) Vilket tryck kan man komma upp i?
4) Förutsatt att trycker är för klent, kan man köra två i serie för att få högre tryck?
5) Om man skall seriekoppla två kompressorer, är det då en bra idé att använda en magentventil för att köra de parallellt i början för att få upp ett grundtryck, och därefter växla över automatiskt och köra seriellt?
6) Ungefär vilka flöden handlar det om?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Re: Kylskåpskompressor som tryckluftskompressor

Inlägg av grym »

sist jag provade kom jag upp i 30 bar

så trycket lär inte vara några problem

hur ska du sköta oljenivån i kompressorn?

när jag hadde den inne så tog det flera minuter att fylla en 1.5 liters petflaska till 9 bar
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Oljenivån vet jag inte rikitigt hur den skall skötas. Men för säkert 10 år sen fick jag tag i en kylskåpskompressor som vi har ute i stugen och kör lite då och då, den lever än så länge. Jag vill minnas att när man tippade den så rann det ut olja, dvs den har något oljebad i sig. Jag tror också det var så att om man höll finrget vid utblåset tillräckligt långe så kom det olja på fingrarna.

Skönt att trycket inte är något problem bara. Blir väl snarare problem på det viset att man måste vara väldigt noga med att övertrycksventilen fungerar som den ska. :mrgreen:

EDIT: Jag fick dock höra att det inte var någon bra idé att använda en kylskåpskompressor då det i princip skulle kunna hända att oljan självantänder när den komprimeras. Någon som vet mer om detta?
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Är det inte risk då att det kommer in olja i tanken och i slutändan på t.ex elektronik man försöker blåsa rent..?
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Sätt en oljeavskiljare så slipper du olja på grejerna.

Hade jag varit du hade jag inte tagit så stor tank. Tar fruktansvärt lång tid att ladda den tanken om du inte kör med ett antal kompressorer.

Ska du bara blåsa rent räcker en 10-20 liters tank långt då man kör lite lägre tryck. Pumpa upp en 10 bar i tanken så klarar du dig.

Min moder hade en sådan när hon klädde om möbler för ett par år sedan. vanlig gammal butantank och sedan en sådan kompressor. Funkade alldeles utmärkt.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Hur fungerar en oljeavskiljare? kostnad ungefär? ..kanske sådan t.om ingår som komponent i något vanligt föremål som man kan plocka ifrån som skrot/reserv-del?
danielr112

Inlägg av danielr112 »

http://tipro.se/prislista.htm

Där finns exempel på avskiljare. Finns givetvis billigare också.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Varför göra det svårt för sig? Det finns billiga kompressorer med liten tank för en spottstyver idag. Bygg en liten låda av styrofoam (markisolering, 10cm tjock) om ljudnivån är ett problem. Då lär det knappast höras mycket av den. Och du får ändå betydligt mer kapacitet än vad en kylskåpskompressor ger..

Är det verkligen värt tiden, böket och krånglet med att få en kylskåpskompressorlösning att fungera tillfredsställande?
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Är det verkligen värt tiden, böket och krånglet med att få en kylskåpskompressorlösning att fungera tillfredsställande?
Nej
Paxmax

Inlägg av Paxmax »

Jag har funderat lite grann på detta dilemma. Olja från kompressorn vill följa med hetgaserna (luften i ditt fall).
Så jag funderar på hur man avskiljer olja och skickar det i retur till kompressorns insug.

Tänk på att kompressoroljan i kylar inte är lämplig att blanda med luft!!!! Den bildar korrosiva restprodukter,

Så du måste "skölja ur" kompressorn och byta till vanlig kompressorolja.

Nästa problem är att inte bara olja avskiljs i ditt luft-kompressorfall, utan även vatten! så i ditt fall skulle jag nog bara återvinna oljan om den separerar fint i filtret.

Minst lika mycket olja som kommer ut måste du fylla på med, annars kommer oljenivå'n i kompressorn bli för låg och den skär.
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

danielr112 skrev:Hade jag varit du hade jag inte tagit så stor tank. Tar fruktansvärt lång tid att ladda den tanken om du inte kör med ett antal kompressorer.
Fördelen med att det tar fruktansvärt lång tid att fylla tanken är ju att det även tar fruktansvärt lång tid att tömma den om man inte förbrukar så mycket. Jag hade tänkt att kompressorn ska kunna stå igång på natten när jag inte är där så jag har fullt tryck dagen efter. Dessutom har jag redan en 80 liters tank, det känns ju onödigt att kasta den och skaffa en mindre.
Walle skrev:Varför göra det svårt för sig? Det finns billiga kompressorer med liten tank för en spottstyver idag. Bygg en liten låda av styrofoam (markisolering, 10cm tjock) om ljudnivån är ett problem. Då lär det knappast höras mycket av den. Och du får ändå betydligt mer kapacitet än vad en kylskåpskompressor ger..
Jag har redan en sådan kompressor idag, och den låter ruskigt mycket. Det kommer bli svårt att få till en så pass bra ljudisolering att man kan köra den mitt i natten utan att grannarna vaknar.
Walle skrev:Är det verkligen värt tiden, böket och krånglet med att få en kylskåpskompressorlösning att fungera tillfredsställande?
Med tanke på att en vettig tystgående kompressor kostar ett ental tusenlappar och att jag redan har det mesta materialet som krävs så tycker jag definitivt det är värt besväret, så länge man kan lösa smörjningen på ett bra sätt.
Paxmax skrev:Så du måste "skölja ur" kompressorn och byta till vanlig kompressorolja.
Då får jag byta ut oljan helt enkelt.
Paxmax skrev:Minst lika mycket olja som kommer ut måste du fylla på med, annars kommer oljenivå'n i kompressorn bli för låg och den skär.
Rimligtvis borde det ju räcka med en oljeavskiljre. Har man bara koll på den så är det ju inte svårt att tanka i lite ny olja med jämna mellanrum.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Ärligt talat, det är ingen ideal grej, oanvändbart för de mesta saker, olja i luften och låg kapacitet.
Gör dig en tjänst, köp en riktig kompressor istället, typ http://www.verktygsboden.se/?id=49744 kostar inte så mycket men oerhört mycket bättre
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Kylkompressorn ger så lite flöde, så du kan lika gärna ta och fylla din 80 L-tank dagtid med en vanlig kompressor. När du väl sitter där på natten och luften är slut så kommer du inte bli gladare av kylkompressorns extremt lilla flöde :)
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Jag hade också kört en 500kronors. Om du nu inte använder mycke luft så ta på dig hörselskydden de få minuterna den går om du störs av det.

Som sagt 80 liter tar enormt lång tid att fylla och det kommer förmodligen slita ut den kompressorn ganska fort.

Tror morsans tank på 10 liter eller va de var tog u pp mot en 20 minuter att fylla. Och då hade hon en ganska stor kompressor ändå.
Paxmax

Inlägg av Paxmax »

Hmm.. förstår inte alla smått negativa.... det kostar gratis och testa.. kostar lite tid kanske.
Skulle själv testa... vore praktiskt med en tyst kompressor i källaren.
Skriv svar