Erbjudes: Laserskärning/gravyr

bildgravyr
Inlägg: 150
Blev medlem: 8 augusti 2010, 15:53:13
Ort: Umeå

Erbjudes: Laserskärning/gravyr

Inlägg av bildgravyr »

Då jag för tillfället har lite tid att fylla ut på min lasergravyrmaskin kan jag erbjuda utskärning/gravyr till elektronikforums medlemmar för 200:-/h inkl. moms (normalt pris 450:-/h inkl moms).

Kostnad för material tillkommer.

Priset gäller i mån av tid och endast för "hobbyprojekt".

Tidsåtgången är beroende på främst material, tex. utskärning av 14 rekt, 45 ovala och 20 hjärtformade namnbrickor tar totalt 17:30 minuter i 1.6 mm gravyrplast.
Gravyr av en 10x10 cm stor bild tar ca 6:40 min i 250 dpi, eller 13 min i 500 dpi.
Gravyr av två rader text på en märkbricka (tot. yta för texten ca 4,2x11 mm) tar ca 30 sek vid 250 dpi.
Utskärning av 1mm stora hål <1 sek / hål.

Exempel på material som går att skära/gravera, angivna tjocklekar är max tjocklek för utskärning.

Plywood <= 5-6 mm beroende på typ av lim
Trä <= 3-10 mm beroende på träslag
Plexiglas (PMMA / akryl) <= 6 mm
Alumamark (special behandlad aluminium som ger svart gravyr, endast gravyr)
Eloxerad aluminium (endast gravyr)
Lackerad plåt/aluminium etc. (endast gravyr)
Div. 2 lagers gravyrplaster
Depron
Kartong/papper

Övriga kostnader som tillkommer är frakt enligt postens prislista, samt den faktiska kostnaden för emballage.
Vi tar ingen startavgift däremot tar vi betalt för den tid det tar att hantera materialet, paketera det etc. (normalt 2-5 min, kan bli längre vid tex väldigt många små delar)
Bearbetning av grafik om den inte är i rätt format. Vi tar helst emot jobben i coreldraw format där sådant som skall graveras är svart (eller ev. gråskalor för tex. logotyper/foton) och det som skall skäras är röda "hairlines".
Senast redigerad av blueint 21 september 2010, 11:21:11, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Tjänst som erbjudes, inte önskas
grandeparade
Inlägg: 2
Blev medlem: 21 september 2010, 10:50:33

Re: Laserskärning/gravyr

Inlägg av grandeparade »

Tjenare,

Jag är mycket intresserad av att få hjälp med lite skärning av ett par detaljer.
Jag håller på och bygger en skalenlig modell av ett hus, och behöver delar utskurna ur
ett bra material för att köra väggarna, typ 3-5 mm trä/plywood.

Helst skulle jag också få hjälp med att fräsa ur lite koppar till taket om det går?

Vad är maxstorleken du klarar av att skära?

Vilket filformat vill du ha filerna i?

Fantastiskt initiativ!
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Re: Erbjudes: Laserskärning/gravyr

Inlägg av dar303 »

Trevligt!
När ni graverar vanlig "silver"/natureloxerad alu, använder ni Cermark eller likande och funkar det på alla typer av alu? Det finns väl olika tjocklekar på oxidlagret t.ex?
bildgravyr
Inlägg: 150
Blev medlem: 8 augusti 2010, 15:53:13
Ort: Umeå

Re: Erbjudes: Laserskärning/gravyr

Inlägg av bildgravyr »

Vi använder inte cermark då det är för långsamt/dyrt med våran laser. För rostfritt måste man köra ca 10% hastighet och för tex. aluminium ännu långsammare.
Cermark går inte att använda på eloxerad aluminium utan enbart på obehandlad metall.

Det som finns är alumamark som är silverfärgad eller guldfärgad aluminium som blir svart vid gravyr.
Helst skulle jag också få hjälp med att fräsa ur lite koppar till taket om det går?
Vi kan inte skära/fräsa i metall
Vad är maxstorleken du klarar av att skära?
Vi kan skära/gravera max 635x458.
Vilket filformat vill du ha filerna i?
Vi tar helst filer i cdr (coreldraw) format, med sådant som skall skäras som röda hairlines och sådant som skall graveras svart
grandeparade
Inlägg: 2
Blev medlem: 21 september 2010, 10:50:33

Re: Erbjudes: Laserskärning/gravyr

Inlägg av grandeparade »

Tack för det snabba svaret!

Låter otroligt intressant, jag ska ta fram ritningarna och ge dig en CorelDraw fil.
Hur löser vi det med material, har du tillgång till material eller beställer du in?
Skriv svar