Vart få tag i denna chuck?

Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Vart få tag i denna chuck?

Inlägg av Fritzell »

Är inte alls hemma på borrchuckar så detta kanske är en uppenbar fråga, men skulle lossa chucken på pelarborren (noname chinamodell köpt beg.) för att se om den går att byta. Snacka om att jag blev förvånad när den efter lite lirk bara lossnade utan behöva skruvas.

Ser ut ungefär såhär..
Bild

Och har ett koniskt hål, som är 15,5mm i yttermanteln. Axeln på maskinen är också konisk givetvis och dessa är bara slagna ihop. Anledningen till bytet är att chucken kastar lite. Spelar inte så stor roll när man borrar tjockt stål men lite störande vid precisionsborrning..

Så frågan är, går det få tag på nya eller bättre begagnade av dessa?

Tacksam för svar :)

Fritzell
H.O
Inlägg: 5716
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Vart få tag i denna chuck?

Inlägg av H.O »

Hej,
OTD har nyckelchuckar och om det koniska hålet i chucken är 15.5mm i öppningen så är det högs sannolikt en storlek B16 du ska ha.

/Henrik.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Vart få tag i denna chuck?

Inlägg av PeterH »

Ett annat tips kan vara "Nisse i Insjön" (verktygsstallet) som ligger i dalarna. Jag köpte en intergrerad chuck för drygt 400:- hos honom i somras, jag gillar dom bättre men han har säkert med nyckel också... En riktig "verkstadsmupp" med total kaos i butiken men han verkar ändå veta var han har det mesta :mrgreen: Det var visserligen en china chuck men den kändes riktigt tät och ingav ett mycket gott intryck :tumupp: Använder den till våran Arboga pelarborr utan problem och utan några synliga kast (har inte kännt behovet att mäta upp heller).

Länk till hemsidan (han har tydligen blivit uppköpt av en kille i Småland men kör vidare i samma anda ändå, ring och hör vettja)

Edit: Om du köper en chuck kan du också behöva köpa ett borrchucksdorn (kolla så det följer med). När du monterar denna lägger du chucken i ugnen under 1 timme eller 2 vid ca: 80-100 grader. Dornet lägger du i frysen dagen innan montering så den är riktigt kall. När chucken blivit varm kan du med ett litet knack montera dornet i chucken och låta temperaturen stabiliseras, nu sitter dornet fast som berget 8)
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Re: Vart få tag i denna chuck?

Inlägg av Fritzell »

Tack för tipsen!!

Fick tag i en ny 1,5-13mm B16 nyckelchuck via jobbet för 90kr. Kylde ner axeln med kylspray och körde lite med varmluftspistolen på chucken och bankade på densamma med några bestämda slag med ett järnrör. Resultat = :happy:. Hade rejäla problem med att få loss den gamle chucken igen och den hade jag bankat på inte alls lika ordentligt så denna lär nog sitta som berget, och framförallt - inga kast :) :tumupp:
Skriv svar