Sida 100 av 157

Re: Senaste reparationen

Postat: 12 november 2018, 06:33:46
av MadModder
Hjälpte en kollega via telefon reparera en symaskin. Säkringen gick. En exploderad X2-konding (typisk silverfärgad Rifa) och en exploderad grön tantalelektrolyt med kortis. Byttes och sen funkade maskinen.

Re: Senaste reparationen

Postat: 12 november 2018, 06:34:28
av svanted
det knappast belastningen som dödar lagren utan att de har dålig försegling så att vatten tar sig in.
felaktig framvagnsinställning ökar inte belastningen nämvärt innan däcken börjar förintas.
toe in t.e.x. handlar om typ 1mm inåt på däckkanten, är den 2mm slits däcken snett och snabbt,
och bilen blir ostadig på vägen. är det 1 mm utåt märks det mindre men däcken slits på insidan.
jag är övertygad om att de vid tillverkningen tänkt på eftermarknaden, lagren SKA inte hålla längre.
för det är ingen konst i världen att kontruera ett lager som hålller bilens livslängd, det gjorde de förr.
som på min 740, av årsmodell 1988, må den vila i frid.

Re: Senaste reparationen

Postat: 12 november 2018, 07:47:12
av mrfrenzy
Det var amerikanarna som sa så alltså, min ironi gick tydligen inte fram :)

På en Volvo, Citroen eller Audi som är tyngre håller ju lagren 20 000 mil och längre. Det är bara att konstatera att Chevrolet/Daewooo inte har nån vidare hållbarhet.

Re: Senaste reparationen

Postat: 12 november 2018, 10:28:28
av Glenn
prototypen skrev: Nu har dessutom motorlampan tänts och enligt verkstan så är kamkedjan sliten så vev och kamaxel är inte riktigt helt 100 överens så motordatorn protesterar. Ska tydligen vara samma sjuka som SAAB har
Du menar det som bensin NG9-5 har problem med ? ..Ja det verkar tyvärr vara ett konstruktionsfel på dessa GM-motorer.

Går sönder ofta, dyrt att laga :(

Tyvärr är det både krångligt att göra och delarna är hyfsat dyra, så det är inget man helst gör själv heller.

Re: Senaste reparationen

Postat: 12 november 2018, 12:56:31
av prototypen
9300 vill mekonomen ha för att byta kedjan.
3000 för att nytt hjullager.
27000 mil och rost i bakluckan och dörrkanter......

Nästa besiktning sista april så innan dess måste jag bestämma.
Lysande motorlampa betyder ombesiktning.

Kan dessutom berätta att en annan av mina bilar där tändes motorlampan kvällen innan besiktning och slocknade på väg därifrån. Så om 3 veckor får jag åka tillbaka och hoppas på det bästa.

Protte

Re: Senaste reparationen

Postat: 12 november 2018, 13:31:20
av adent
Jag har precis bytt lager på min 9-5:a, eller ja, hela hjulnavet med lagret i.

Det på höger sida blev dåligt efter 32kmil och byttes sommaren 2017. Senare samma år böt jag även på vänster sida för
säkerhets skull. Mindre än ett år senare så började vänster lager låta mer och mer. Så igår bytte jag det igen och ljudet
försvann. Förstår inte hur det kan ha blivit så dåligt så fort, men hoppas få pengar tillbaka på garantin från Skruvat. Det var ganska mycket ärg runt hjullager/nav-infästningen, körde utan koppar/aluminiumpasta förra gången. Den här gången körde jag med biltemas ickemetalliska antikorrosion/antikärv-pasta.

Re: Senaste reparationen

Postat: 13 november 2018, 20:53:49
av nisseo01
Fixade en död (svart skärm) på en operatörspanel. Lysrören till bakgrundsbelysningen hade lagt av. Köpte lysdiodlist och monterade där lysrören satt. Bild

.

Re: Senaste reparationen

Postat: 23 november 2018, 15:14:51
av Glenn
Lagade lyset på bilen.

Jag tror jag skerev i en annan tråd hur vänstra lyktan bara slocknade, och sen blinkade och hade sej när man "rebootade", sen dog den helt, dessutom lös "xenonfel" lampan vilket gjorde att den högra lyktan ställde sej i "max ner" läge, vilket gjorde att man typ inte såg nåt.

Jag beställde nya osramlampor, men tänkte att jag sätter i en gammal lampa (utbytt för att den var gammal och svag) , den lös inte heller.

Då beställde jag en ny (begagnad) ballast, eller ja snarare styrbox är det ju, och monterade den och en gammal lampa, varde ljus!

Dock lyckas inte tech2 (servicedatorn) få kontakt med den av nån anledning, jag kunde utföra en reservdelsprogrammering, men efteråt får den ingen kontakt, mycket märkligt.

Ska monter dit de nya lamporna nån dag också, Osram Night breaker, ska ge bätte ljus än de nuvarande standardlamporna.

Re: Senaste reparationen

Postat: 24 november 2018, 22:41:37
av eljonas
Ikväll har jag vänt ut och in på ett par Peltor Sporttac som slutat fungera. Gav upp efter 2h30min när all oxid var borttvättad, allt kablage uppmätt och högtalarna kollade men det fortfarande inte går att starta dem. Sitter en enda allt-i-ett-asic i dem så svårt att felsöka.

Putsade också av lite rost från bruksbilens bromsskivor genom att låta den gå på tomgång med växel i och putsa av rostflagorna med både fil och vinkelslip. Budget-bromsskive-svarvning. Nu går den några år till...


.

Re: Senaste reparationen

Postat: 26 november 2018, 11:28:01
av MiaM
Eljonas: Låter som ett utmärkt fall av hörselskydd lämpade att konvertera till kabelbunden musiklyssning :)

Re: Senaste reparationen

Postat: 30 november 2018, 01:47:33
av lond
Bytt en givare i grannarnas kattlåda, så nu fungerar den som den skall igen.
Tillverkaren tyckte att man skulle skicka in den på reparation för byte av en 20kr givare, vet inte vad bara frakten hade blivit....

/// Marcus

Re: Senaste reparationen

Postat: 30 november 2018, 08:44:03
av barco
Jag gav mig på ugnen som fungerat dåligt sedan vi flyttade in för 6 år sedan (trots att ungnen då var nästan ny). Tog lång tid att orka inse att den faktiskt var trasig.
Beväpnade mig med tålamod och mätinstrument för att försöka hitta problemet. Öppnade huven och det var direkt uppenbart. Vredet som man bytter funktion med hade ett stift som hade blivit varm så det smält plasten det satt i och därmed ingen kontakt. Kollade efter nytt, men det skulle ta tid att få hem så jag tog rikligt med epoxylim och satte fast det så det blev ordentlig kontakt.
Tillfredställelsen när det funkade var god, även om det var bland den enklaste felsökning jag gjort :)

Re: Senaste reparationen

Postat: 30 november 2018, 13:05:18
av sommarlov
Jävla skitblåsten senaste dagarna blåste av "skyddet" på min väderstationssändare och regn kom in i den. Fick klättra upp på taket och ta ner den, skruva isär den och torka och byta lite kondingar (har suttit uppe i 10 år så det var nog inte veckans regn), skruva ihop den och den fungerar igen.
KAN vara att ngt har hänt med batterispänningsdetektorn, för den larmar lågt batteri hela tiden. Men det fixar jag när det inte regnar och stormar.

Re: Senaste reparationen

Postat: 7 december 2018, 21:09:51
av Melkutt
Har lött, lödt, lodat, ludde, ähh, fixat lödningarna på soppapumps relät på min herrgårdsvagn ikväll :mrgreen:
Audi 100 -87 som inte ville starta längre, kan förstå det när det fattas lite lod på två ställen, någon kall lödning och lite utfällning från fukt.
Strök ett lager nagellack efter bilden togs för lite extra skydd :tumupp:

Re: Senaste reparationen

Postat: 9 december 2018, 15:12:19
av eljonas
Där något kan förklaras med dumhet (Eller snålhet!) finns ingen konspiration. Har två LED-lampor från Jula modell anslut som båda gått sönder strax efter att garantin gått ut. Gissade på snålt dimensionerad konding och sågade upp plasthöljet - Men det var faktiskt en av lysdioderna som fått genomslag. Den skarpsynte ser en svart prick i diod #3 och den leder som en.. halvledare med kortis! Vore faktiskt intressant att göra felfallsanalys på några hundra ledlampor från nån återvinningsstation, något för den som behöver göra ett skolarbete i miljö och hellre sitter vid köksbänken? ;-)

Eller är det avsaknad av mjukstart som gör att en diod till sist ger vika? Finns här en lika ful "planned obsolescence" som HPs bläckpatroner?

Ok, jag var tydligen inte först att tänka på detta, det fanns ju några googlehits på ämnet...Bild

.