Senaste reparationen

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
verkstaden
Inlägg: 574
Blev medlem: 2 mars 2018, 16:09:29
Ort: Burträsk

Re: Senaste reparationen

Inlägg av verkstaden »

Bytt ut kontaktorer på en kantvik från 1977, så nu fungerar alla funktioner som dom ska igen.
20240308_123825.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33839
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Glenn »

adent skrev: 4 mars 2024, 21:07:55 Barnen fick skärmförbud söndag förmiddag och började omedelbart bråka och busa, sen lugnade de ner sig och plockade fram en gammal bilbana. My first Skalextric. Givetvis funkade inte en av handkontrollerna. Jag öppnade den och kopplade bort sladden samt bände isär kontakten. Med sladden utbytt fungerade den fint igen. Därefter var det "borsten" på ena bilen som var utbytt till en bit lödfläta, men det var nog lite mycket oxid på den. Till slut fick jag till det hjälpligt med en fräsh bit lödfläta. Tänkte försöka beställa nya sådana riktiga, men de verkade bara finnas i England och USA med hutlös frakt. Nån som har förslag? Bilarna är i skala 1:64 inte 1:32 om jag förstått det rätt.
Varenda hobbyaffär med självaktning har dessa på hyllan.

..tyvärr börjar ju hobbybutiker bli lite sällsynta, men även många leksaksaffärer säljer scalextric och har ofta lite reservdelar, i synnerhet pickupflätorna, då det är att betrakta som slitdelar.

Förr brukade scalextric f.ö skicka med ett gäng i reserv med varje bilbaka, men dom kanske är förbrukade ?
hummel
Inlägg: 2269
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Senaste reparationen

Inlägg av hummel »

adent skrev: 4 mars 2024, 21:07:55 Barnen fick skärmförbud söndag förmiddag och började omedelbart bråka och busa, sen lugnade de ner sig och plockade fram en gammal bilbana. My first Skalextric. Givetvis funkade inte en av handkontrollerna. Jag öppnade den och kopplade bort sladden samt bände isär kontakten. Med sladden utbytt fungerade den fint igen. Därefter var det "borsten" på ena bilen som var utbytt till en bit lödfläta, men det var nog lite mycket oxid på den. Till slut fick jag till det hjälpligt med en fräsh bit lödfläta. Tänkte försöka beställa nya sådana riktiga, men de verkade bara finnas i England och USA med hutlös frakt. Nån som har förslag? Bilarna är i skala 1:64 inte 1:32 om jag förstått det rätt.
Lödfläta är inte att rekommendera till borst ("Braid" som vi brukar kalla det). Har du en bild på hur dina ser ut så kan jag posta några till dig.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7054
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Teknikern »

Bytt 3 avkopplingskondensatorer och 2 effektmotstånd samt en likriktarbrygga på plasmaskäraren så nu funkar den igen, såhär aggressiv pilottändning har det aldrig varit så länge jag haft den så kondingar och motstånd rök nog redan hos förra ägaren och när likriktarbryggan nu stack så blev det helt tvärstopp, den bara dog. Schemat var inte mycket att hänga i granen så det blev till att följa kabel istället, alla kablar var lika tjocka och alla var grå utan märkningar och strappade till förbannelse. "Hur många buntband det behövdes,,,,,tja det räckte med 5 istället för 40." :lol:
imac
Inlägg: 490
Blev medlem: 25 augusti 2004, 08:02:11
Ort: Herrljunga

Re: Senaste reparationen

Inlägg av imac »

Pågående rep av en Yamaha M85, sluttrissorna är kassa o lite mer..

Gårdagens resultat, har ett kasst schema till den så tar tid med felsökningen :roll:
IMG_0038(1).JPG
Lim som har angripit en konding, håller på o tvättar rent kretskortet från limrester, troligtvis är det det som är grundproblemet.
IMG_0040(1).JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
cittra49
Inlägg: 273
Blev medlem: 29 augusti 2010, 19:58:22

Re: Senaste reparationen

Inlägg av cittra49 »

Lött en ABS box till Volvo V70 2005? , Va nån felkod som inte gick bort, försvann efter lödning. Stiften på kretskortet som går till själva kontakten på utsidan är inte lött original, bara påtryckt och kontakten hålls på plats av hullingar.
Användarvisningsbild
LeCanard
Inlägg: 2163
Blev medlem: 29 april 2009, 10:18:25
Ort: Perpignan

Re: Senaste reparationen

Inlägg av LeCanard »

Det undre högra skevrodret skavde en pytte-aning mot vingen på Skybolten. Numera utflyttad medelst ett varv på vardera P-änden, samt omjusterat, så det blefvo perfekt. Dock upptäckte jag samma fenomen på det övre vänstra dito, fast med en smula mindre skav. Så det blir till att fixa imorgon.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4103
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av adent »

Svärfars vedmaskin ville inte starta hydraulmotorn, bara murrar. Kontrollmätte alla sladdar och kontakter och allt verkade ok.
Kopplade förbi kontaktorn och den gick igång. Plockade ur och isär kontaktorn och det var en del sot inuti den och blecken
hade nån pålagd annan metall för bättre kontakt, den var borta på ett bleck där hade det gnistats ett hål i blecket som dras.

Gjorde rent allt och bytte plats så det hårdast slitna blecket får operera låsningen till magneten istället för en fas så nu ska den nog gå ett tag till.

Synd att man inte kan köpa reservdelar i form av stift och reservbleck, eller går det? Eftersom grunkan även har ett 230V-uttag kostar
hela grejen runt 2000 kr. Men det enda som hade behövt bytas för full funktion är lite stift och bleck inuti kontaktorn.
Hittade hela kontaktorn för 270 kr på amazon. Beställde en sån till nästa gång den pajar :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10678
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Senaste reparationen

Inlägg av GeekJoan »

There is you problem...
burnbaby.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
cittra49
Inlägg: 273
Blev medlem: 29 augusti 2010, 19:58:22

Re: Senaste reparationen

Inlägg av cittra49 »

Fixat ABS problem Vf på en GMC 2500 -04 , höll på 4h innan vi kunde konstatera felet. Båda ABS sensorerna va trasiga från början, två nya inköptes. Funkade fortfarande inte Vf, tog fram oscilloskopet och fick signal vid ABS boxen. Misstänkte ABS boxen men sen byglade HF till VF och då funkade det fint. Long story short: Fick slipa ner hubben 2mm då funkade allt fint. Troligen en eftermarknadshub som hade fel mått så givaren kom för långt ifrån. Vid 0,4mm kvar mellan givare och ring så funkade det.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5816
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Senaste reparationen

Inlägg av rvl »

GeekJoan skrev: 5 april 2024, 21:28:07 There is you problem...
Light Emitting Trace! Men var problemet egentligen där? Nånting har väl orsakat kortslutning, med detta som följd..
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2636
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Senaste reparationen

Inlägg av hawkan »

Maskarna kan inte ta sej fram.
Användarvisningsbild
sommarlov
Inlägg: 535
Blev medlem: 28 november 2015, 19:03:40
Ort: 08

Re: Senaste reparationen

Inlägg av sommarlov »

Fixade min Commodore 64 idag. Byggde mig ett testing harness (https://github.com/svenpetersen1965/C64 ... 20-Harness) för att se att alla är helt fungerande på 64:an, och det var det. Nästan.
2024-04-12 16.06.29.jpg
Serie port (disk drive etc) samt User porten var det ngt fel på. Och U1&U2 är de kretsar som är inblandade i kommunikation, och de var markerade *bad*.
2024-04-11 16.10.48.jpg
Jag började gå igenom schemat för C64 och se vad det var för signaler som egentligen gick till serieporten, och efter ett tag kom jag fram till en 7406 (hex inverter) som ev var problem då den låg mellan U1&U2 och serieporten. Plockade loss den och körde den i min testare
2024-04-12 16.07.23.jpg
2024-04-12 16.08.52.jpg
I med en ny 7406 och kör diag igen. Funkar!!
2024-04-12 16.06.09.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2964
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Danny »

:tumupp:

Vad är det för IC testare du har?
Skriv svar