Senaste reparationen

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33835
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Glenn »

Jag köpte klart nagellack för 10:- på dollarstore som jag använder vid kretskortsreparationer :)
Användarvisningsbild
Melkutt
Inlägg: 1151
Blev medlem: 3 september 2007, 02:02:39
Ort: Gotland/Stånga
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Melkutt »

Ha, jag kör med lila nagellack som jag har snott från yngsta dottern :lol:
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Mizzarrogh »

Och hårspray att temporärt fästa gummi med... :)

Senaste, Håller på med en ångmaskin, snart klart så när som på en mjuklödning. :)
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14867
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Senaste reparationen

Inlägg av mrfrenzy »

ajje skrev: 22 september 2023, 13:25:50 Tack!

Jag har inte kommit dit än, men planen är att fortsätta skrapa fram chip-info för att se om jag kan identifiera något minne som förmodligen innehåller det relevanta.
Då bör man kunna flytta minnet från ett skadat CEM till ett från skroten och på så vis komma billigt undan.

Men det förutsätter att minnet inte är integrerat i huvudprocessorn.
Det är ingen större idé att lägga tid på detta om man inte ska göra det på heltid.
Datat i eepromet som identiteten ligger i är krypterad, nyckeln är olika i varje CEM. Detta har tre syften: försvåra fiffel med mätarställning, förhindra stöld av fordon, förhindra återanvändning av begagnade delar.

Det finns programvaror att köpa som dekrypterar, flyttar datat till en begagnad och krypterar om det med rätt nyckel men de är inte billiga. Det finns tre-fyra företag i Sverige som man kan skicka enheten till för att få det gjort.
Användarvisningsbild
ajje
Inlägg: 2360
Blev medlem: 12 mars 2010, 16:35:31
Ort: Smedjebacken

Re: Senaste reparationen

Inlägg av ajje »

Ok, är krypteringen gjord mot något annat i boxen så lär ju inte minnestransplantation funka.

Det var inget jag hade tänkt jobba med, mest bara nyfiken på om det skulle funka. :D
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23624
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Henry »

Ett 1000W ATX aggregat, det var switchkretsen som hade lämnat in.
Elman
Inlägg: 283
Blev medlem: 21 januari 2017, 12:41:55

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Elman »

Senaste reparationen blev nya clips till komposttunnan.
Plåtbiten ett skräp klipp från plåtslagaren som jag snodde 😀 när jag hämtade plåtar sist till jobbet men den har legat 2 månader på kökbordet pga älgjakt resjobb dåligt väder ryggont.

NU har latmasken krupit ut ut kroppen i det fina soliga vädret och maskarna i tunnan får nyrenoverat.
1 jobb struket från evighets listan som bara fylls på.
Nu väntar lite kaffe i solen och lövrens i hängrännor tömma och vända regnvatten tunnor ..Litet jobb enkelt mekjobb isf. köpa nytt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4103
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av adent »

Kom över en trasig Vectrex med ett gäng spel. En kompis såg i en lokal facebookgrupp och tog den åt mig. Hon lämnade den till en annan kompis som var och hälsade på.
För att inte riskera högspänning så skruvade vi isär den innan vi provkörde den och kollade kondingar och säkringar, men allt verkade bra. Sen mätte vi strömbrytaren.
Ingen kontakt, eller i varje fall i megaohm-häradet. Lödde bort sladdarna från strömbrytaren och byglade dem med lödning och krympslang och startade. Ljud! Men ingen bild :(
Kompisen, vis av erfarenhet, vred på ljusstyrkeratten på baksidan och vips var det bild också!

Fick plocka isär joysticken och göra rent samt bättra på gummimembranet med lite blyerts så nu funkar det fint att spela! \o/

Bild på yngste sonen som spelar typ Tank attack?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5462
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av anders_bzn »

KÄRLEK!
cilione
Inlägg: 39
Blev medlem: 6 april 2010, 15:37:45

Re: Senaste reparationen

Inlägg av cilione »

Nintendo Switch Lite

Ägaren har försökt att modifiera/chippa enheten och lyckats lyfta en via.
Inte den snyggaste lagningen men den fungerar. 🙏
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3846
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Mickecarlsson »

Snyggt jobbat :tumupp:
PatrickOhlson
Tidigare PP3DP_SE
Inlägg: 269
Blev medlem: 18 mars 2012, 11:50:08
Ort: Södermanland

Re: Senaste reparationen

Inlägg av PatrickOhlson »

Jävlar så avis :bravo:
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23624
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Henry »

Finns det koppar så går det att löda oavsett storlek är min devis och det har alltid funkat även när tom proffs säger att det är helt totalt omöjligt att löda, så ja bra jobb det är så det skall se ut. :)
cittra49
Inlägg: 273
Blev medlem: 29 augusti 2010, 19:58:22

Re: Senaste reparationen

Inlägg av cittra49 »

Lagat svärmors keyfob till bilen, en trycknapp låg och skramlade inuti, lödde tillbaka den och tanten blev nöjd. Fick fram med mikroskåpet och hålla andan, knappen va så liten att den vill flytta sig när jag flåsa :D
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5462
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av anders_bzn »

Jag köpte på vinst och förlust en AXIS kamera på ETA auktionen. Det som är speciellt med denna modellen (som är ~10 år) är att det är en värmekamera. Jag chansade och köpte den, men den fungerade inte.

Den startade inte på PoE så jag matade den med extern DC, då drog den 20W vilket är fem gånger mer än vad den borde göra. Plockade itu den och slog på matningen igen, var är det varmt? 20W ska kännas och visst, en FET på PoE kortet var stekhet och kortsluten.

Bort med FET:en
IMG_1850.JPG
Kameran på bordet utan skalet.
IMG_1851.JPG
Optiken, av germanium. Detta är vad som gör dem så dyra, Tillsammans med sensorn. Enligt Dustin kostade denna 40kkr + moms.
IMG_1852.JPG
Funkis igen med extern DC matning! Den går även på AC om man vill, där av de två 470uF kondensatorerna.
q1931-e.png
Ett självporträtt. Kolla glasögonen, så man fattar man varför linserna i optiken är av germanium.
image.jpeg

Den senaste releasen av mjukvaran är från februari i år, det blir till att uppdatera.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar