Senaste reparationen

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Palle500 »

Snyggt jobbat. Blev bra passform och helt rätt på denna gamla bil. Antar att det är samma bil som krånglade med laddningen.
Användarvisningsbild
mankan
EF Sponsor
Inlägg: 908
Blev medlem: 18 juli 2015, 11:23:22
Ort: Linköping

Re: Senaste reparationen

Inlägg av mankan »

Upptäckte för ett tag sedan att min ena spekrumanalysator, Agilent E4407B, visade låg amplitud på högre frekvenser, runt 16-18GHz, och blev orolig för att det kunde bli en dyr reparation på ungefär halva inköpspriset, men så hittade jag lite info EEVBlog forum och jobbade vidare baserat på kalibreringsmjukvaran. Är det ok med länk till annat forum? Jag provar https://www.eevblog.com/forum/testgear/ ... msg5261220.
Användarvisningsbild
petertub
Inlägg: 391
Blev medlem: 21 september 2022, 15:59:11
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av petertub »

I går fredag blev en iMac zombie. Det visade sig att hårddisken hade problem. Nåväl läste på hur man öppnade
en iMac, öppnade bytte hårddisk mot en jag hade liggande och skruvade ihop.
Letade rätt på en osx install-usb och slog på strömmen.
På skärmen dök upp en meny med 4 punkter en var återskapa från time-machine.
Valde först diskverktyg för att försäkra mig om att nya hårddisken fungerade. Sedan valde jag återskapa.
Maskinen hittade några backupvolymer, det var bara att välja volym och därefter välja rätt maskin att
återskapa samt rätt tidpunkt. Valde senaste backup.

2 timmar senare bootade den upp med allt på plats, det hela är återlagrat och klart.

( det tog mer tid att fysiskt byta disken än återlagringen !)
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3509
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Senaste reparationen

Inlägg av lond »

Vaknade idag till en mätnod blinkade och min lilla robot klagade högt på att den inte kunde ansluta till nätet :(
Mobilen klagade på att det inte fanns internet i hemmanätverket...

Routerdatorns lysdioder blinkade suspekt och ett tickande ljud hördes från närheten...
När matningen kopplades loss från routern försvann ljudet.
Då kom nästa fråga: Är det routern eller nätdelen som är felaktig???

Lyfte på locket på routern för att se om man kunde se något misstänkt, vilket det inte gjorde. Hittade en intern kontakt för matning och med hjälp ett variabel strömkub kunde jag konstatera att routern startade upp snällt med en stabil matning :D

Då var det bara att leta i min "bra att ha"-låda med nätdelar efter en passande ersättare, vilket fanns..

Sedan var det bara att koppla ihop allt igen och alla enheter var nöjda igen :happy: :happy:

/// Marcus
Användarvisningsbild
toffie
Inlägg: 1788
Blev medlem: 22 juli 2004, 21:38:07
Ort: Töreboda / Stockholm
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av toffie »

Skönt :D

För er båda alltså, så enkla fel :D
cittra49
Inlägg: 273
Blev medlem: 29 augusti 2010, 19:58:22

Re: Senaste reparationen

Inlägg av cittra49 »

Lagade en LG soundbar med död subwoofer, visade sig att LG själva hade förstört den för mig, skiten måste va kopplad mot wifi hela tiden och LG hade gjort en update som brickade subben. Lödde loss chipet och programmerade in en suspekt fil jag fann på nätet. :D , skiten är bara tre år gammal, undrar om LG hade stått för reparationen / nytt kretskort t subben om man ringt och frågat.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 7008
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av lgrfbs »

---/Sidospår
cittra49 Bra jobbat!
:tårta: för att du höll en produkt från att bli skrot.
Sidospår\---
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33835
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Glenn »

I somras smällde det till i min soffa och man sjönk ner lite längre när man satt.. Jag konstaterade väl mest att nåt hade pajat och soffan är gammal.

För ett par månader sedan smällde det igen och man satt klart oskönt, jag försökte då dra ut bäddelen men det gick inte, efter mycket lyftande uppallande och stickande in fingrarna
kunde jag känna att två fjädrar var av och stack ner i bäddelen som var uppskuren av detta.

Jag hade inte tid/lust/ork at ta tag i detta då så jag hämtade en spånskiva och tryckte in den på bäddelen så den klämdes fast mellan soffa och bäddel och på så sätt
stoppade fjädrarna från att tryckas ner i den, dessutom blev soffan bättre (men inte bra) att sitta i också.

Idag tog jag tag i problemet, röjde undan runtom, tömde soffan på kuddar, bäddprylar och annat, och reste upp den på högkant.

Problemet var ju tydligt..
20240112_185805 (Medium).jpg
Jaha, hur lagar man det då ? att skarva fjäderstål är ju typ omöjligt, att hitta nya fjädrar lär väl inte heller gå.

..Slutade med att jag tog två fjädrar från andra sidan, dens den precis vid kanten dels den precis i mitten där jag trodde det skulle märkas minst,
och satte dom där dessa två gått av, alltså där jag oftast sitter.

Sen ihop med allt, passa på att dammsuga under, ner med soffan, i med kuddar och grejer

Och voila, känns som en ny soffa att sitta i :)

..är väl snart dags för en ny ändå, men bra att kunna skjuta på det ett tag.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32786
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag vill att de där vita hållarna för fjädrarna brast i vår soffa (som var helt ny) och fick dem utbytta. Det kan vara grinigt men fjädrar borde man (BORDE!!! tycker jag) få plocka på gamla möbler som Röda krosset, Ericssonhjälpen och andra 2ndhandaffärer ska skicka till tippen.
hsd
Inlägg: 2129
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: Senaste reparationen

Inlägg av hsd »

Hehe, jag skulle slänga ett par sängbottnar men på " tippen " krävde dom att metallen skulle sorteras i den andra kontainern , givetvis var fjädrarna infästa med metallbeslag så de fick följa med hem för demontering å då gick virket till privat förbränning istället
simply
Inlägg: 497
Blev medlem: 19 januari 2006, 11:27:36
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av simply »

Skall förbättra streaming för idrottsförening och hittade en Behringer 6-kanals ljudmixer i ett förråd som jag tänkte kunde nyttjas.

Dock inget liv i den mer än några LED som blinkade svagt ca 1gång/sek.

Rätt enkel plocka isär och på PSU-kort stod 2st svullna kondingar. Givetvis inga med samma spec liggande, men hittade dock ett annat PSU-kort i gömmorna som hade 2st passande, om än lite lite större.

Med lite kärlek fick de plats precis... och mixern lös upp finfint efter ihopskruvande. Enkelt problem, men alltid kul laga något istf slänga på skroten!

//
IMG_20240116_211713__01.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
toffie
Inlägg: 1788
Blev medlem: 22 juli 2004, 21:38:07
Ort: Töreboda / Stockholm
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av toffie »

Najs! Jag gillar Behringer, många som klagar på de, men jag tycker de är ok för mig.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10678
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Senaste reparationen

Inlägg av GeekJoan »

Fixade en sån här idag. Rolig "liten" sak.
robot.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Melkutt
Inlägg: 1151
Blev medlem: 3 september 2007, 02:02:39
Ort: Gotland/Stånga
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Melkutt »

Felsökte firmans Sachman fräs, visade sig att VFD’n hade kastat in handduken.
Det sitter en motor som styr X/Y/Z lederna på 2.2kW, så 66kg VFD på 5.5kW byttes ut mot en liten motsvarande klump på styva kilot, byggt om ”styrpanelen” och sen var den igång igen :)
Fick 3D printa lite nya fästen till microbrytare och en ny rulle till potten.
Tyvärr så när man är uppe i sitt essä så glömmer jag bort att ta bilder, men jag har en bild på fräsen och en på prototyp tillverkning av hållaren till panelen.

Fick beröm av kollegorna, den både gick mjukare och var betydligt lättare att finjustera matningen :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Akai
Inlägg: 1362
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Akai »

Tyckte att min Ctek betedde sig märkligt, gick över i absorption alldeles för fort, av någon anledning kände jag på kontaktdonet på DC kabeln som var skollhet :shock:

Så det blev en modd
Screenshot_20240203_172223_Gallery.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar