Behöver tipps angående balansera en chuck

Användarvisningsbild
DW
Inlägg: 2497
Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Kontakt:

Behöver tipps angående balansera en chuck

Inlägg av DW »

Hallå grabbar, nu behöver jag er hjälp !!!!


-ni som följde mina trådar om schimsning osv av chuckar på Emco vet lite om bakgrunden.
Kan meddela att chucken är på plats, provkörd och jag är riktigt nöjd med centrering mm.

chucken väger runt 5kg och vid 2500-3000v/min börjar den vibrerar. Vi kan utesluta att den rör sej.

Jag provade med att tejpa fast supertunn alu-tejp som balansvikt, sådan som klistras på fönster som inbrottskydd.
Utan att veta var obalansen sitter, satte jag två små bitar -2cm långa på ena sidan av chucken
och ~75-80% försvann direkt. Vad har ni för tipps, jag vågar inte borra mitt emot med risk för att göra
bort mej. Lämna in den är inte aktuellt, måste ju balanseras på plats.

Vad göra, tejpen kan jag troligen inte ens väga, gissar att vikten = ett frimärke. Svarven gör 4000v/min
och chucken är god för 5500v/min (riktig stålchuck)
ds77
Inlägg: 2226
Blev medlem: 24 juli 2008, 09:38:07
Ort: småland

Re: Behöver tipps angående balansera en chuck

Inlägg av ds77 »

Jag hade nog varit nöjd med den hastigheten och satsat på någon form av spännhylsor om jag kände att jag ville köra snabbare.

Om inte spindeln kan fås att snurra så lätt att du kan balansera den på plats kan det kasnke vara en ide att bygga en fixtur för att hålla chucken, med ett par lättrullade kullager, och balansera den i den.
Användarvisningsbild
DW
Inlägg: 2497
Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Kontakt:

Re: Behöver tipps angående balansera en chuck

Inlägg av DW »

-ds77 tack för tippset, jag har inte testat att ta av tandremen för att se om spindeln rullar lätt. Så enkelt men inget jag tänkt på ens !

alt2: tror att du tänker på en lite stödbock med 4st kullager. Idén är bra men jag vågar inte tabort spindeln. -rätt mycket jobb att få den intrimmad igen.
(enl. SKF bör man ligga på 0.001-0.002mm = temp ~45-50 grader. efter 15-30 min utan last) -blir många timmar-mycke skruvande

Spännhylsor känns fel har satsat rätt mycket på denna chucken, mest pga inner mått.
Det finns ju många som kör maskiner med mer än 10 000v/min här på EF så kanske någon mer som läser detta.
Men skall prova ditt tipps utan rem :tumupp:
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16780
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Behöver tipps angående balansera en chuck

Inlägg av grym »

man kan rigga upp en balanserings utrustning på plats, vi hadde det på förra jobbet, i stort sett så var det tre saker

två kontaktvibrationsgivare och en nollpuls

givarna gick in på ljudkortet på en laptop och nollpulsen på ?

det går att göra med två vibrationsgivare, eller piezokristaller om man kan montera och en reflexgivare, och in med det på ett oscilloskop för att hitta var och hur mycket obalansen är, jobbigt men inte alls omöjligt
Användarvisningsbild
DW
Inlägg: 2497
Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Kontakt:

Re: Behöver tipps angående balansera en chuck

Inlägg av DW »

grym
-ja det må jag säga fiffigt men jag står utan ocilloscop + kan på sin höjd löda 2 motstånd.
Kontaktvibrasionsgivare, tänk om man haft den möjligheten. Idag drar jag inte in några pengar utan
de rinner åt andra hållet så det måste tyvärr bli en hemma lösning.

Om ryggeländet vill så skall jag prova att tabort chucken i morrn och se hur medbringare roterar i hög fart.
Jag var lite snabb att prova in allt på en gång. Om jag har tur......ovanligt men då kanske jag finner rätt ställe
att vikta in den och sedan försöka att borra ett litet jädrans hål mittemot. hellre förstör jag den än chucken.

Chucken har jag papper på att den skall vara ok (en TOS) men papper får man på alla kinesgrejor oxå.
Men allvarligt talat grym, så kanske det finns någon mer nu när du väckt tanken i en helt ny riktning :tumupp:
Kan det finnas annan elekronik tro eller om jag finner en billig våg med hög upplösning på för att väga o klipp/klistra
vidare. Hur lång tid behövde er gubbe för att lösa problemet -hur hög hastighet var det frågan om?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16780
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Behöver tipps angående balansera en chuck

Inlägg av grym »

han som balanserde in spindlar kunde till slut göra det på ca 2 timmar
men då var det förborrade balanseringshål i fram och bakkant, så man skruvade i stoppskruvar som slipades ner till rätt vikt

programmet sade vikt, och placering

storlek, iso 45 kona , 15,000 varv per minut , dieboldspindlar
Användarvisningsbild
DW
Inlägg: 2497
Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Kontakt:

Re: Behöver tipps angående balansera en chuck

Inlägg av DW »

Det var en lönsam kille! Finns han i dina hemtrakter eller var finner man en sådan?

Har gett mej fasen på att det måste gå att lösa, jag är så nöjd med maskinen iochmed den nya chucken i övrigt.
Men i sista hand får jag väl ta bort allt o se om någon kan balansera in spindel med chuck.

På aktuell chuck och även på flera andra svarvar finns en nolla (0) stansad. Är detta balanseringspunkten
eller vad skulle det vara annars. Känner du igen det?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16780
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Behöver tipps angående balansera en chuck

Inlägg av grym »

han finns i närheten, men har inte samma jobb, så jag vet inte om han balanserar numera

stämplingarna brukar väl bara vara för att sätta tillbaka det på samma ställe om man plockar ner det, men det kan finnas andra meningar med det hela med
Användarvisningsbild
DW
Inlägg: 2497
Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Kontakt:

Re: Behöver tipps angående balansera en chuck

Inlägg av DW »

-så kan det mycket väl vara.
Jag får göra ett ryck i morrgon och lämna en rapport. Tackar för supporten så länge :tumupp:
Användarvisningsbild
DW
Inlägg: 2497
Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Kontakt:

Re: Behöver tipps angående balansera en chuck

Inlägg av DW »

grym
Svarvade medbringaren på plats, tog bort 0.3mm och körde därefter max varv (4000) utan märkbara vibrationer.
Så nu går även chucken att köra max utan vibrationer :tumupp:

Bild

Bild

Här är bilden på den instansade nollan. Alla mina chuckar med lite kvalité har en sådan.

Bild

Någon som vet varför ?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27040
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Behöver tipps angående balansera en chuck

Inlägg av tecno »

Jag har fått detta med 0 förklarat att man spänner backarna jämnast här, om det sen stämmer vete fasen.
Sastrom
Inlägg: 724
Blev medlem: 16 september 2009, 16:01:57
Ort: Sandviken

Re: Behöver tipps angående balansera en chuck

Inlägg av Sastrom »

0 markerar var man skall spänna backarna. En 3 back chuck skall alltid spännas i samma hål. Backarna drar olika i olika hål, därför skall man spänna i samma hål som backarna svarvas in i.
Användarvisningsbild
DW
Inlägg: 2497
Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Kontakt:

Re: Behöver tipps angående balansera en chuck

Inlägg av DW »

OK, jag köper det svaret med tanke på var "noll" sitter. Platsen är ju alltid vid ett hål.
-jaha, då får vi snabbt byta ämne så inte detta kommer ut att man är okunnig ........... :vissla:
Skriv svar