Kretskortstillverkning, toner transfer problem.

Användarvisningsbild
toffie
Inlägg: 1788
Blev medlem: 22 juli 2004, 21:38:07
Ort: Töreboda / Stockholm
Kontakt:

Kretskortstillverkning, toner transfer problem.

Inlägg av toffie »

Hej på er,

Har nu för sjätte gången försökt att överföra toner från ett någorlunda blankt papper till kopparkort.
Det går bra att värma på och första gången blev det fel för jag råkade vrida pappret innan det fastnat ordentligt.
Andra gången gick bättre på så sätt, men det smetade för mycket.

Idag körde jag igen och körde med lite lägre temperatur körde precis som förut kopparkort, papper, strykjärn.
Men det blev inte bra det heller.

Så jag körde med tyg emellan kort+papper och strykjärnet. Då hade jag för låg temperatur istället ;)

Ok, så då drog jag på med lite värme och körde igen och det blev någorlunda, se bilder här under.
Dock så blev det lite jack i vissa banor och det kan man ju inte säga är godkänt ;)

Provade sedan igen med en äldre design, bara för att se om jag kunde få det bättre. Även om jag inte skulle använda
den, för olyckligtvis har jag ingen skrivare hemma så jag får skriva ut på jobbet det jag vill ha, och jag jobbar varannan vecka
eftersom jag jobbar natt, så jag kan inte bara skriva ut en ny sida när jag behöver.. :(

Men när jag provade sista gången så kladdade det igen, men istället så fick jag massa om inte alla hela banor istället..

Där det kladdar är just i mitten på kortet, för själva kretsen. Dennes pinnar smetar ihop.
De två längst ner och till höger på bilden ska dock sitta ihop.

Vad säger ni, har ni några tips? Är det något ni känner igen, som ni direkt kan säga att jag gör fel?


Första kortet som blev ungefär bra, trasiga ledare dock.
Bild
http://swemod.com/ef/adg732/pcb.jpg (stor version)

Andra / Sista kortet där banorna blev bra, men kretsens paddar blev kladdiga. Annan typ av jordplan på denna, så det har inte smetat ;)
Bild
http://swemod.com/ef/adg732/pcb2.jpg (stor version)

Här är utskriften, har ingen utskrift med blankt papper på bild, men de ser precis lika bra ut.
Bild
http://swemod.com/ef/adg732/sch.jpg (stor version)
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18404
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Kretskortstillverkning, toner transfer problem.

Inlägg av 4kTRB »

Det verkar vara många som har exakt samma problem.
Det finns , givetvis, specialprodukter även för detta.
Tex den här firman har säker något för ett lyckat resultat...
http://pulsarprofx.com/PCBfx/main_site/ ... cator.html
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27040
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Kretskortstillverkning, toner transfer problem.

Inlägg av tecno »

Det som poppar upp först är att du har fel papper och/eller på tok för 'slarvig' hantering av pappret dvs transport från jobbet och hem. Som jag ser det så ska TT göras klart på direkten utan att pappret får chansen att förändras för mycket.
Användarvisningsbild
toffie
Inlägg: 1788
Blev medlem: 22 juli 2004, 21:38:07
Ort: Töreboda / Stockholm
Kontakt:

Re: Kretskortstillverkning, toner transfer problem.

Inlägg av toffie »

4kTRB
Har faktiskt sett det där tidigare, men det är alldeles för mycket pengar för mig, när toner transfer egentligen ska fungera.

tecno
Hmm ok, det papper jag använder är en reklamkatalog som har blankt papper, men som kanske låter tonern gå in
för mycket i pappret. Tror jag..

Men hur som, jag transporterar utskriften i katalogen för att det ska hålla sig ifrån fingeravtryck och annan smuts.
Nu var det ju visserligen i måndags som jag skrev ut det och först idag som jag orkat med att stryka.

Kanske skulle försöka mig på att stryka på jobbet istället. Vi har ju strykjärn där också.

Alternativt kanske byta papper då?
bearing
Inlägg: 11265
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Kretskortstillverkning, toner transfer problem.

Inlägg av bearing »

Jag har skrivit på blanka blad som har tryck, inte på blanka vita områden. Vet inte om det gör att tonern släpper bättre, men jag har trott det, efter att ha läst det tipset. Så leta rätt på någon sida fylld med någon produktbild eller liknande, och skriva ut på den.
Användarvisningsbild
toffie
Inlägg: 1788
Blev medlem: 22 juli 2004, 21:38:07
Ort: Töreboda / Stockholm
Kontakt:

Re: Kretskortstillverkning, toner transfer problem.

Inlägg av toffie »

Det har varit olika på alla de sidor jag skrivit ut, mestadels enfärgat på större områden dock.
Kan ju alltid prova med någon sida där det är mycket tryck på, se om det kanske gör skillnad :)
sneaky
Inlägg: 1621
Blev medlem: 22 juni 2009, 18:38:42

Re: Kretskortstillverkning, toner transfer problem.

Inlägg av sneaky »

Skulle tro att det bara är en fråga om kontroll av tryck. För lite tryck, brutna banor. För mycket, klet. Till exempel, använder du spetsen på järnet? Trycket blir oerhört mycket högre om man använder bara spetsen och måste därför anpassa sig.

Själv använder jag en laminator som fungerar prima för små kort. Större kort blir dock inte heta nog (måste ta reda på hur jag kan modda det för högre temp). I mitt fall är det ett kort på ~20x15cm som strular. Samma princip som laminatorn kan man man uppnå genom att lägga kortet på en rund trästav och rulla det fram och tillbaka mellan stav och strykjärn. Trycket blir högre och jämnare över hela ytan och det sägs att det är lättare att föra över så. Har dock ej provat själv.

Blanka sidor eller ej har inte spelat någon roll för mig. Har dock gått över till PulsarFx överföringspapper. Dyrt, men jag använder det så sällan att det är värt det för mig.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27040
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Kretskortstillverkning, toner transfer problem.

Inlägg av tecno »

Det blir till att experimentera med många olika papper innan du hittat det som fungerar för dig.


sneaky
Har du provat att förvärma laminatet innan i laminatorn och sen kört upprepade gånnger igenom laminatorn med pappret på?
sneaky
Inlägg: 1621
Blev medlem: 22 juni 2009, 18:38:42

Re: Kretskortstillverkning, toner transfer problem.

Inlägg av sneaky »

tecno: Har inte provat att förvärma men jag körde nog kortet ett trettiotal gånger igenom. Det går nog helt enkelt för långsamt igenom så den delen som först kommer ut hinner svalna innan jag hinner pula in det igen.
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Re: Kretskortstillverkning, toner transfer problem.

Inlägg av v-g »

Laminatorn gör nog hela skillnaden tyvärr. Jag funderade inte ens på strykjärnet då mitt inte har en jämn yta (ångjärn).

Jag brukar köra mitt åt olika håll för att undvika fickor där det inte häftat. Man ser att det häftat då pappret fastnar på kopparen stumt.

Största problemet för mig är jordplanet och enligt evighetstråden så är lösningen inte helt lätt.

Men i jämförelse med andra metoder tror jag den är överlägset mest pang för pengarna och korten är mycket bra förutsatt att laserns toner vill samarbeta och att skrivaren ger nog med toner.
Användarvisningsbild
toffie
Inlägg: 1788
Blev medlem: 22 juli 2004, 21:38:07
Ort: Töreboda / Stockholm
Kontakt:

Re: Kretskortstillverkning, toner transfer problem.

Inlägg av toffie »

Tack för alla tips!
Jag har använt mestadels hela underdelen och inte så mycket spetsen faktiskt, vilket är bäst?
Vissa ser man ju i videos att de gnuggar med spetsen, men är det inte större chans att man gnuggar sönder/gnuggar ut banorna
så de blir dåliga iaf?

Tråkigt, för en laminator kostar ju en del, speciellt om man ska ha en som är bra för just kretskortstillverkning.
Runt 600 verkar det kosta för en GBC variant med 230V som rekommenderas av Pulsar ProFX.

Mitt strykjärn har inte heller helt jämn yta, utan har som frästa gångar undertill, är det ett sådant som kallas för ångjärn?

Sen när det gäller utskrifterna så har jag fått sätta ner på absolut lägsta som går, 320lpi eller nåt sånt, för att det inte
ska "smeta" på pappret direkt. Eftersom mina banor är så otroligt tunna så kladdade det ihop rätt bra om jag körde på ens
medel på skrivaren. Någon som haft samma resultat med skrivaren?

Det är ju ändå en HP som bör vara rätt ok. Kan ju vara dålig vals i skrivaren också, vi kör ju bara med 3djeparts toners :(
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Kretskortstillverkning, toner transfer problem.

Inlägg av sodjan »

> utan har som frästa gångar undertill, är det ett sådant som kallas för ångjärn?

Har du inte en expert där hemma som faktiskt kan sådant där ? :-)

Ett ångstrykjärn känns annars igen på att det har en vattenbehållare.
Den brukar vara genomskinlig för att man lätt ska se nivån...
Borre
Inlägg: 4572
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Kretskortstillverkning, toner transfer problem.

Inlägg av Borre »

Jag kör med billigaste laminatorn från rusta och det fungerar bra.
Dock brukar jag börja med att lägga kortet på spisplattan, vrida på högsta värmen och trycka/stryka fast tonern med fingret på kortet (med lite tyg på fingret för att inte bränna sig). Då fastnar det fint på kortet och det är samtidigt rätt varmt när man stoppar in det i laminatorn.
Användarvisningsbild
toffie
Inlägg: 1788
Blev medlem: 22 juli 2004, 21:38:07
Ort: Töreboda / Stockholm
Kontakt:

Re: Kretskortstillverkning, toner transfer problem.

Inlägg av toffie »

sodjan skrev:Har du inte en expert där hemma som faktiskt kan sådant där ? :-)
Här hemma är det jag som är "experten" när det gäller att stryka ;)

Ja men dåså, då är det ett ångstrykjärn, fast vårt är gammalt, det har ingen genomskinlig tank inte ;)
Sen dessutom så har vi både gammal, dock jordad, stickkontakt med tygbeklädd kabel ;)

Fast Borre, då tycker jag att du fuskar :P

Jag läste någonstans att vissa laminatorer inte klarar kretskort då valsarna sitter mycket tajtare,
men det kanske inte stämmer längre eller?
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18404
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Kretskortstillverkning, toner transfer problem.

Inlägg av 4kTRB »

Enda stället jag lyckats få en 100% perfekt toner transfer från ett reklampapper
är på mitt vardagsrumsbord. I färg dessutom. Och det sitter stenhårt fast.
Bordet är lackat så kanske därför det blev så "lyckat"?
Skriv svar