Läsa av trådlös termometer/hygrometer 433,92 MHz

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Tord
Inlägg: 10
Blev medlem: 20 februari 2010, 09:29:58

Re: Läsa av trådlös termometer/hygrometer 433,92 MHz

Inlägg av Tord »

Har satt upp en Arduino med 433 MHz RX-modul för att försöka läsa några av mina trådlösa temperatur/hygrometer-sändare.
De sändare jag använder är UPM/ESIC från Clas-Ohlsson (36-1797) samt Oregon Scientific THGN122N.
Om jag får detta att fungera hoppas jag kunna skicka temperatur/luftfuktighet vidare via Raspberry Pi (släpps förhoppningsvis snart) till pachube.com.
Tyvärr lyckades jag inte ladda ned Jadlers filer från nyfiken.org som omnämnts i tidigare inlägg.
Vet någon var man kan få tag på dessa eller uppdaterade versioner?

Mvh

Tord

PS Rfcmd för tellstick finns numera i forkad version på https://github.com/tandersson/rf-bitbanger DS
mountaindude
Inlägg: 7
Blev medlem: 24 november 2010, 20:06:37

Re: Läsa av trådlös termometer/hygrometer 433,92 MHz

Inlägg av mountaindude »

Jadlers kod använder väl interrupt 0, om jag förstått det rätt?
Jag har en Arduinoklon här (JeeNode) som använder IRQ0 för RF-kommunikation via RFM12B-modul, så jag behöver göra så Jadlers kod jobbar mot IRQ1 i stället.

Mina kunskaper om AVR interrupts är begränsade... Några idéer om hur man ändrar koden så den använder IRQ1 (=PD3) i stället för IRQ0 (=PB0)?

Tack,
Göran
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Läsa av trådlös termometer/hygrometer 433,92 MHz

Inlägg av Lennart Aspenryd »

sedan finns ju MultiTRX från www.skagmo.com Den läser väl just denna Claes Ohlsson tempgivare!
Har inte testat just denna givare.
Men den står på inköpslistan säger Lasp
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Inlägg: 4340
Blev medlem: 22 december 2004, 00:46:38
Ort: Särestad Grästorp
Kontakt:

Re: Läsa av trådlös termometer/hygrometer 433,92 MHz

Inlägg av PHermansson »

Den här funkar att ladda ned: http://nyfiken.org/filer/rf_rx_018.zip

Vad jag kan se använder koden Input Capture Pin, som på en Atmega328 är lika med PB0. Tolkar jag det rätt går det alltså inte att ändra.
ANEE
Inlägg: 155
Blev medlem: 1 september 2006, 20:11:57
Ort: Varberg

Re: Läsa av trådlös termometer/hygrometer 433,92 MHz

Inlägg av ANEE »

Jag får inte min Arduino Ethernet och Vellemans RX433N att fungera med något av de olika kodexemplen från HomeEasy eller andra sidor. Har testat att använda PIN2 som några av exemplen anger och PB0 som ska vara digital PIN8 enl. specen.

Kopplar alla VCC till 5v. Alla, GND till GND och PIN2 på RX433an till PIN8 på arduinon.

Följande kod ger i alla fall ut data, så RX433an verkar ju inte vara kass.

Kod: Markera allt

int rfdataPin = 8;

void setup()                    // run once, when the sketch starts
{
 Serial.begin(9600);           // set up Serial library at 9600 bps
 pinMode(rfdataPin, INPUT);    // sets the digital pin as input to read
}

void loop()                       // run over and over again
{
int i;

 for (i = 0; i < 64; i++) {  // Used to create a CR point after 64 counts.
 Serial.print(digitalRead(rfdataPin));
 }
 
Serial.println(" ");    
}
Har jag missat något fundamentalt? Är kodexemplen (som också nämns här i tråden) hårdkodade till någon PIN som på Arduino Ethernet används till något annat?
sneaksneak
Inlägg: 1
Blev medlem: 3 juni 2012, 21:34:45

Re: Läsa av trådlös termometer/hygrometer 433,92 MHz

Inlägg av sneaksneak »

Hittade den här tråden igår och blev väligt glad efter en stunds läsning.
Stack ner till Clas Ohlson och köpte mig en trådlös termometergivare och lade in jadler's kod i min arduino uno.
Allt fungerar perfekt!

Jag har testat att logga temp mätningarna med olika program som kan läsa av den seriella datan och skriva den till en .txt fil lokalt på pc'n vilket också fungerar bra.

Nu till mitt bekymmer, hur kan jag skriva dessa data till en txt fil på min win7 pc utan att fylla på text dokumentet vilket alla program jag testat gör?
Jag vill att temp värdet ska skrivas över varje gång värdet skrivs ut ur arduinon.

Varför? Jo för att en Android widget ska hämta värdet i dokumentet och visa det på min telefon.
Någon som har nån ide?
Användarvisningsbild
jadler
EF Sponsor
Inlägg: 407
Blev medlem: 28 maj 2009, 12:03:43
Ort: Vidja, Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Läsa av trådlös termometer/hygrometer 433,92 MHz

Inlägg av jadler »

mountaindude skrev:Jadlers kod använder väl interrupt 0, om jag förstått det rätt?
Jag har en Arduinoklon här (JeeNode) som använder IRQ0 för RF-kommunikation via RFM12B-modul, så jag behöver göra så Jadlers kod jobbar mot IRQ1 i stället.

Mina kunskaper om AVR interrupts är begränsade... Några idéer om hur man ändrar koden så den använder IRQ1 (=PD3) i stället för IRQ0 (=PB0)?
Jag valde att använda Input Capture-funktionen för att läsa av radiomodulens utgång, eftersom detta ger automatisk avkänning av förändringar i signalnivå och automatisk tidtagning av perioden mellan dessa förändringar. Det kändes som det bästa sättet att använda hårdvarans möjligheter för att åstadkomma det jag behövde. Min implemetation inspirerades av Atmels app note "AVR135: Using Timer Capture to Measure PWM Duty Cycle", där man också kan läsa mer om hur ICP fungerar.

Input Capture använder pinnen PB0 (D8 på Arduino) och kan inte använda någon annan pinne. Andra former av extern interrupt kan använda nästan vilken pinne som helst, INT0/INT1 (PD2/PD3) eller PCINT0-23, och det finns tre register för Pin Change Interrupt, PCI0-3, kopplade till pinnarna PCINT0-7/8-15/16-23.

Min kod använder inte något som kan kallas interrupt 0 men den del av min kod som läser av radiomodulen är skriven på ett sätt som gör den helt beroende av pinne PB0 (funktionen ICP1).

Å andra sidan har jag skrivit koden modulärt, så det skall inte vara några problem att ersätta icpPulse-delen med valfri annan kod för att läsa av en digital ingång och kolla hur lång tid som förflyter mellan växlingarna mellan hög och låg signal. Det går att åstadkomma utan att använda någon interrupt alls, om man så önskar, men det vore sannolikt smidigare och mer effektivt att använda en Pin Change Interrupt. Funktionerna som tolkar signaler från olika sändare behöver bara en period (millisekunder) och logisk nivå.

Om du har en RFM12B-modul, varför inte använda den för att läsa av signalerna? Det verkar vara en schysst transceiver som sannolikt skulle kunna göra det betydligt enklare.

ANEE skrev:Jag får inte min Arduino Ethernet och Vellemans RX433N att fungera med något av de olika kodexemplen från HomeEasy eller andra sidor. Har testat att använda PIN2 som några av exemplen anger och PB0 som ska vara digital PIN8 enl. specen.
Min kod använder (på ATmega328p) 16-bit Timer/Counter1, kolla om något annat, t ex Ethernet-funktionen, använder denna timer. Ditt kodexempel visar ju mycket riktigt att det går att läsa av mottagaren utan problem, till och med med just den pinne som min kod använder.

sneaksneak skrev:Nu till mitt bekymmer, hur kan jag skriva dessa data till en txt fil på min win7 pc utan att fylla på text dokumentet vilket alla program jag testat gör?
Det borde väl inte vara så svårt att skriva en liten snutt i Python, Perl, eller vad du nu föredrar, som tar emot seriell data och antingen skriver en fil så som du beskriver, eller på annat sätt gör informationen tillgänglig till ditt Android-program.

Berätta mer om hur du gör och vad du använder, så kanske någon kan hjälpa till.
ungedanielsen
Inlägg: 5
Blev medlem: 14 juni 2011, 21:00:57

Re: Läsa av trådlös termometer/hygrometer 433,92 MHz

Inlägg av ungedanielsen »

Hei.

Dette har fungert helt utmerket på min uno, men nå ønsker jeg å gå over til Mega 256. Men det sliter jeg med å få til å virke. Er det noen her som har en løsning på det?

Mvh.
Unge Danielsen
GFEF
Inlägg: 2371
Blev medlem: 4 december 2004, 18:44:04

Re: Läsa av trådlös termometer/hygrometer 433,92 MHz

Inlägg av GFEF »

>data till en txt fil på min win7 pc

>temp värdet ska skrivas över varje gång värdet skrivs ut

I DOS hade >"dos_namn ".txt fungerat för detta........

win7 ?????
ungedanielsen
Inlägg: 5
Blev medlem: 14 juni 2011, 21:00:57

Re: Läsa av trådlös termometer/hygrometer 433,92 MHz

Inlägg av ungedanielsen »

echo text_one > tt.txt
echo text_two > tt.txt

(Single > will overwrite >> wil append)
Användarvisningsbild
jadler
EF Sponsor
Inlägg: 407
Blev medlem: 28 maj 2009, 12:03:43
Ort: Vidja, Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Läsa av trådlös termometer/hygrometer 433,92 MHz

Inlägg av jadler »

ungedanielsen skrev:Dette har fungert helt utmerket på min uno, men nå ønsker jeg å gå over til Mega 256. Men det sliter jeg med å få til å virke. Er det noen her som har en løsning på det?
På ATmega2560 och på Arduino Mega sitter ICP på en annan pinne, minns inte nu vilken. Det borde inte vara svårare än att ändra vilken pinne man läser av.

Kolla kopplingsschemat för din 2560-Arduino, leta upp den av ICP-pinnarna som har kontakt med omvärlden, använd denna pinne som input istället.

ATmega 1280/2560-familjen har faktiskt 4 ICP-pinnar, men om jag inte minns helt fel (och om Arduino-gänget inte har ändrat på korten) så är det bara en av dessa som faktiskt kan användas, de andra har inte fått någon yttre kontakt. Seeedstudios Mega ger däremot tillgång till alla pinnar, så där kan man använda betydligt mer av det som denna µC är kapabel till.
snigelen
Inlägg: 815
Blev medlem: 8 maj 2009, 11:02:14
Ort: Lund

Re: Läsa av trådlös termometer/hygrometer 433,92 MHz

Inlägg av snigelen »

ICP4 och 5 finns tillgängliga, inte ICP1 och 3. (De kunde väl lika gärna plockat ut det sista dussinet pinnar också).
mountaindude
Inlägg: 7
Blev medlem: 24 november 2010, 20:06:37

Re: Läsa av trådlös termometer/hygrometer 433,92 MHz

Inlägg av mountaindude »

Får se om det fortfarande är något liv i denna gamla tråd...

Jag har lite problem att få min Tellstick Net (samt även en hembyggd mottagare runt en JeeNode Arduinoklon) att ta emot signaler från Clas Ohlsons gamla ESIC trådlösa termometrar, som många här verkar använda.
Ska prova att sätta en större antenn på Tellsticken, men efter att ha öppnat den trådlösa sändaren (för temperatur + luftfuktighet) så visar sig den bestå av ett kretskort med logik, LCD-driver etc på, och ett dotter-kretskort med 433 MHz sändare på. Signalerna till det senare är mycket prydligt markerade med VCC, GND och DATA.
Däremot finns det ingen vettig antenn på RF-kortet. Någon del av det lilla kretskortet är så klart en PCB-antenn, men jag kan faktiskt inte lista ut var det är någonstans...

Min tanke var att man kanske kunde löda på en lagom lång tråd i stället för PCB-antennen, och på så sätt ge sändaren bättre räckvidd.
Någon som gjort något liknande och har tips på var tråden ska sättas någon stans?
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Inlägg: 4340
Blev medlem: 22 december 2004, 00:46:38
Ort: Särestad Grästorp
Kontakt:

Re: Läsa av trådlös termometer/hygrometer 433,92 MHz

Inlägg av PHermansson »

Har bara gjort det på min tidiga Tellstick som hade PCB-antenn. Tyckte det blev bättre, men det är väldigt känsligt, noga med längd och att koppla ur befintlig antenn och så.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4103
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Läsa av trådlös termometer/hygrometer 433,92 MHz

Inlägg av adent »

Var och köpte en trådlös termometer för att ha koll på luftfuktigheten i ett litet vindsutrymme. Inser att det vore ännu smidigare att få in värdet i min server eller så och googlar lite, hamnar förstås här :)

Jag köpte trådlös termometer/hygrometer: 36-4742 (Modell 91904, K0391) På givarenheten står det TW003.

Edit: som lös heter givaren: 36-4441 och ingen verkar ha lyckats få ur nån data ur den *utmaning*

Ska prata med vår radioexpert på jobbet, vi har nog många fina instrument för att titta på signalen också. Ska
bli spännande!

Edit: denna http://www.clasohlson.com/se/Hygrometer ... er/36-4742

MVH Mikael
Senast redigerad av adent 3 januari 2016, 11:47:18, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar