Ljudisolering

Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30019
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Ljudisolering

Inlägg av MadModder »

Har lite prylar som surrar och susar i ett källarförråd här, så det hörs lite grann i källarkorridoren. Det hörs allra mest genom dörren. Det är en vanlig (troligen ihålig) inomhusdörr. Tänkte att det borde gå att sätta nåt slags isoleringsmaterial på insidan av dörren, men vad är bäst?
cosmox
EF Sponsor
Inlägg: 3854
Blev medlem: 6 januari 2004, 02:11:54
Ort: Hjälteby - Tjörn

Re: Ljudisolering

Inlägg av cosmox »

Om du vill komma undan någorlunda billigt så rekommenderar jag skumplast (sånt som är i madrasser).
Det är billigt och absorberar bra.
En annan variant är tjockt isolerings material.

Fast troligtvis är det mest bas som hörs ut antar jag och då blir det lite svårare.
En variant är att bygga bas fällor men då krävs det att du mäter de frekvenser som går igenom
lättast och dimensionerar efter det.

Om det bara är dörren som är problemet så hade jag nog skaffat en rejälare dörr.
En tjock ytterdörr till exempel med tillhörande dörrpost.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Ljudisolering

Inlägg av JimmyAndersson »

Ljud är ju luft i rörelse, så i grunden kan man tänka som om man skulle ha isolerat mot luftdrag.
Dvs, om du bara isolerar insidan av dörren så kommer ljudet att ta sig ut någon annanstans.

Men om dörren är den svaga punkten så fungerar egentligen allt som inte är hårt
och som är mer än ett par centimeter tjockt för att samla upp frekvenser i kHZ-området.
Känner du för att pyssla lite så kan du ju sätta en ram med reglar på insidan av dörren,
stoppa i >45mm isolering och så någon skiva längst ut.

Stomljudsisolera även apparaterna genom att ställa dem på t.ex tjocka gummimattor.
Annars sprids de lägre frekvenserna (motorlagerbrum) genom hylla->golv->vägg->dörr->ut.

För att inte suset från fläktarna ska studsa mot väggen och gå ut i rummet (där det förstärks pga resonans)
så kan man ju sätta isolering på väggen åtminstone någon decimeter från fläkten.
(Jag tänker att apparaterna har fläkten på baksidan, som en dator.)

När det gäller ljudisolering så kommer man väldigt långt med helt vanlig byggisolering.

Nu skrev jag säkert en massa saker som du redan visste, men det bjuder jag på. :D
Användarvisningsbild
xraid
Inlägg: 1129
Blev medlem: 20 mars 2009, 04:12:14
Ort: Stockholm

Re: Ljudisolering

Inlägg av xraid »

betänk springorna inte bara dörmassan - häng upp ett draperi med dubbel sammet som skjuter över dörren på sidor samt upp nedtill samt kolla andra öppningar som då kan bafflas (sök : baffel)
cosmox
EF Sponsor
Inlägg: 3854
Blev medlem: 6 januari 2004, 02:11:54
Ort: Hjälteby - Tjörn

Re: Ljudisolering

Inlägg av cosmox »

Sammet kanske inte är det bästa materialet för det.
Scen molton är i så fall bättre, men dyrt.
Användarvisningsbild
xraid
Inlägg: 1129
Blev medlem: 20 mars 2009, 04:12:14
Ort: Stockholm

Re: Ljudisolering

Inlägg av xraid »

jag vet inte nått billigare än sammet ca 85;- löpmeter per 1.40 bred -en dörr ca 80*200 * dubbla sammetslager med draperingsveck (alltså dubbla mängden tyg minst mot bredd) = 6.4kvm tyg ca 450:-

alt. mät upp frekvenserna släck dom med motsvarande specialbyggda storleks absorbenter - sandlägg golvet - baffla alla kanaler in ut --ström vent vvs ...
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Ljudisolering

Inlägg av JimmyAndersson »

Sammet är för tunt, lätt och blankt.

Håller man 3 x 6-7 meter Scenmolton i famnen så känner man snabbt varför det fungerar bra. Det är tungt och fluffigt. :D

edit: Musikbörsens sajt är trött nu, men jag vet att de har. Minns tyvärr inte priset.
Användarvisningsbild
xraid
Inlägg: 1129
Blev medlem: 20 mars 2009, 04:12:14
Ort: Stockholm

Re: Ljudisolering

Inlägg av xraid »

sammet har egenskapen att absorbera ljud men även ljus - ljus då beroende på fiberriktningen, felvänt reflekteras det ... om nu syftet var att absorbera vill säga ...
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Re: Ljudisolering

Inlägg av zeus »

Enkelt väg:
-P-list runt dörren. 26-452 på biltema.
-Isolering på insidan.
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=83277
http://www.biltema.se/products/product. ... mId=148056

Räcker inte det får du nog se dig efter en ny dörr.

Eventuellt någon isolering som blir kvar vid ljudkällan.
Gimbal
Inlägg: 7932
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Ljudisolering

Inlägg av Gimbal »

Samt givetvis kolla på vad du kan göra för att tysta ner källan till ljudet, byta fläktar kanske är billigare än ljudisolering. (om det nu är fläktar som låter...)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30019
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Ljudisolering

Inlägg av MadModder »

Det är faktiskt mest fläktar som för oväsen. Och de är temperaturreglerade redan... och jag tror inte de bör flytta mindre luft än de gör nu... Ni skulle höra dem på full makaron! :lol:
Men, alla prylar ska in i ett skåp senare, och skåpväggarna ska jag förse med ljudisoleringsplattor på insidan. Det är nåt som används som bullerisolering runt arbetshytter på stora gula rälsgående maskiner :D . Ser ut som Biltemas tjockaste skumgummiplattor, men har svart filt på ena sidan istället för aluminiumfolie. Och så ljudfällor vid luftintaget i botten av skåpet, och vid utblåset i toppen.
Hmm, ja skumgummi är nog rätt bra ändå. Det kan nog räcka med Biltemaplattorna på dörren kan jag tänka mig. Och P-gummilist då. :)
Mellan väggreglarna tror jag det är luft också. Det dundrar rätt bra om jag slår på väggarna. Men vi får se om jag orkar skruva ner plyfaskivorna och lägga in rockwool eller nåt. :wink:
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Re: Ljudisolering

Inlägg av zeus »

Går ju alltid att borra hål och spruta in annars....

Och kanske ersätta alla fläktar med en fläkt.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16780
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Ljudisolering

Inlägg av grym »

börja med att täta alla springor i dörrarna, kan göra 10-30 db i dom högre frekvenserna

några andra material
det finns hård självbärande gullfiber, mycket bra ljuddämpning i förhållande till tjocklek
12 mm räcker långt

läderstoppade dörrar, gulligt, men kanske inte riktigt vettigt i en källardörr

hängade gummiduk en bit från väggen, bra för låga frekvenser

plyfaväggar, dosborr in, fyll med lösull eller motsvarande, men allt är bättre än tomrum
spar pluggen när du borrar och tänker du lite så får du dit den enkelt efteråt

och eftersom detta är elektronikforum, aktiv motfasdämpning?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Ljudisolering

Inlägg av JimmyAndersson »

"läderstoppade dörrar, gulligt, men kanske inte riktigt vettigt i en källardörr"

Jag höll på att föreslå det, men avstod. :D
Iofs så vore det praktiskt när man kör fast....
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30019
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Ljudisolering

Inlägg av MadModder »

Jag köpte P-list och sån självhäftande motorrumsisolering modell tjock. Det blev ingen jätteskillnad på dörren, förutom att den är blank och fin på insidan... :D
Däremot öppnade jag upp den väggdel där sekundärvärmerören går genom, och skar till isolering och täckte alla springor och så där, och sen på med skivan igen. Det blev en klar skillnad.
Värmefläkten i torkrummet 10 meter bort i korridoren överröstar, fast den dörren är helt stängd. :)
Ska gå på med fogskum där det är springor längs med betongväggen. Sen lär det bli lagom tyst när jag får in 19"-skåpet. Märker ju när jag öppnar skåpdörren i köket att ljudnivån minst dubbleras. Så det blir nog bra.
Skriv svar