Re: Dina mini-projekt!
Postat: 1 juli 2018, 17:31:35
Det är inte så speciellt alls, bilbatteriet är till för att hålla spänningen och matar med batteriladdare samtidigt.
Man tar det som finns närmast till hands. Funkar också att koppla direkt med en antik batteriladdare som inte bryr sig om motspänning.
En säkring är bra att koppla emellan om det skulle bli en liten kortis i badet, speciellt om man kör ett batteri
Några hundra ampere och knallgas med citronsyra eller kaustiksoda...
Eller att kablarna tar eld
Bra ventilation är ett måstem, det stinker av allt gammalt bös och bildas vätgas.
OBS! Pluspolen ska vara på offeranoden, (strunta i färgerna i bilden) Jag bara kopplade utan hänsyn till färger på kablar.
Minuspolen på själva objektet.
Kopplar man tvärtom så käkar badet upp delen man vill rädda istället
Körde knappt ungefär två dygn och rosten trillade av i tjocka flagor, som grus. En del blir kvar i de djupaste skrymslena.
Man kan styra det hela genom att placera anoderna på strategiska ställen så att man får en jämn avverkning.
Man får kolla lite efter ett tag om man vill skynda på processen lite, skrapa av löst skräp, byt vatten - det blir en tjock ogenomskinlig sörja.
Det bästa är om man kan köra av det värsta först med högtrycksvätt innan.
En Varning är på sin plats
Använd bara stål eller järn som offeranod eller objekt som ska rengöras!
Aldrig rostfritt. Rostfritt är livsfarligt i ett bad med ström, det utvecklas sexvärt krom.
Inget bra sätt att ta livet av sig, det går alldeles för sakta.
Skölj efteråt!
Jag brukar ta kokande vatten, värme sätter fart på saker.
Tips:
http://www.classicmotor.se/artiklar/exp ... itronsyra/
Man tar det som finns närmast till hands. Funkar också att koppla direkt med en antik batteriladdare som inte bryr sig om motspänning.
En säkring är bra att koppla emellan om det skulle bli en liten kortis i badet, speciellt om man kör ett batteri
Några hundra ampere och knallgas med citronsyra eller kaustiksoda...
Eller att kablarna tar eld
Bra ventilation är ett måstem, det stinker av allt gammalt bös och bildas vätgas.
OBS! Pluspolen ska vara på offeranoden, (strunta i färgerna i bilden) Jag bara kopplade utan hänsyn till färger på kablar.
Minuspolen på själva objektet.
Kopplar man tvärtom så käkar badet upp delen man vill rädda istället
Körde knappt ungefär två dygn och rosten trillade av i tjocka flagor, som grus. En del blir kvar i de djupaste skrymslena.
Man kan styra det hela genom att placera anoderna på strategiska ställen så att man får en jämn avverkning.
Man får kolla lite efter ett tag om man vill skynda på processen lite, skrapa av löst skräp, byt vatten - det blir en tjock ogenomskinlig sörja.
Det bästa är om man kan köra av det värsta först med högtrycksvätt innan.
En Varning är på sin plats
Använd bara stål eller järn som offeranod eller objekt som ska rengöras!
Aldrig rostfritt. Rostfritt är livsfarligt i ett bad med ström, det utvecklas sexvärt krom.
Inget bra sätt att ta livet av sig, det går alldeles för sakta.
Skölj efteråt!
Jag brukar ta kokande vatten, värme sätter fart på saker.
Tips:
http://www.classicmotor.se/artiklar/exp ... itronsyra/