Material till en elmotor!

masatomega
Inlägg: 8
Blev medlem: 22 december 2009, 19:39:46

Material till en elmotor!

Inlägg av masatomega »

Hej från en nykomling!

Jag och några kompisar ska bygga en elmotor som projektarbete i trean på gymnasiet. Med det menar vi då en primitiv likströmsmotor med endast ett homogent magnetfält tvärs över motorn. Bottenplattan ungefär samma area som ett A4-papper.

Det jag undrar är var man ska leta för att få tag i råmaterial för en sådan här motor. Vi har hittat koppartråd på internet, plus en massa småsaker på Bauhaus som kan komma till nytta, men som också var ganska onödiga. Problemet är att vi inte hittar det väsentliga: stålstav eller annat som rotor, delar man kan använda som hållare, kullager etc.

Har någon något tips på var man kan leta om man vill hitta sådana här saker?
En bra illustration av vad vi söker ser ungefär ut såhär:

Jag hoppas någon kan vara vänlig och hjälpa oss lite, för vi trevar mycket i mörkret just nu.

Tack på förhand!
//Fredrik
Användarvisningsbild
Uttis
Inlägg: 2071
Blev medlem: 16 december 2006, 00:54:34
Ort: häredetfaningenstjärna (fagersta)

Re: Material till en elmotor!

Inlägg av Uttis »

Clas ohlson säljer axelstål och har små lagerbockar kan det va nått?

Bild
masatomega
Inlägg: 8
Blev medlem: 22 december 2009, 19:39:46

Re: Material till en elmotor!

Inlägg av masatomega »

Vi har varit där också. Vi hittade några små delar, men de väsentliga är svåra att hitta. Ni känner inte till någon all-round butik som säljer riktigt råmaterial?
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Material till en elmotor!

Inlägg av danielr112 »

vad menar du med råmaterial? Stålprofiler? Trä? Elpryttlar?
masatomega
Inlägg: 8
Blev medlem: 22 december 2009, 19:39:46

Re: Material till en elmotor!

Inlägg av masatomega »

Alla tre hade varit bra! Trä är lätt att få tag på. Stålprofiler (jag antar att det betyder enkla former i stål) måste vi ha! Skulle vara bra om jag kan få veta var det finns.

Elektronik får vi från vår skola mestadels. Vi kan behöva få tag i en magnet och koppartråd ensamma.

Tack igen för svaren!

//Fredrik
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Material till en elmotor!

Inlägg av danielr112 »

Ring närmaste stål leverantör? Har du provat att slå på stål i eniro eller dylikt?
Spazze
Inlägg: 717
Blev medlem: 8 februari 2004, 16:05:59
Ort: Stockholm

Re: Material till en elmotor!

Inlägg av Spazze »

Om du kan precisera lite mer noggrant vilka delar du är ute efter och var du befinner dig kan du få bättre hjälp här.
Man borde väl med fördel kunna använda en laminerad kärna från en transformator till rotorn om jag tänker rätt? En gammal cylindrisk tändspole som jag tog isär en gång hade en enda avlång kärna, ca 1cm i diameter som borde vara lämplig. En gammal tändspole borde ni kunna tigga till er på närmsta bilskrot eller från min skrotsamling om ni har vägarna förbi ;)

Edit: eller en stor reläspole med kärna?
masatomega
Inlägg: 8
Blev medlem: 22 december 2009, 19:39:46

Re: Material till en elmotor!

Inlägg av masatomega »

Tack för svaren!

@Daniel: ... Jag känner mig lite dum men nej det har jag inte tänkt på.

@Spazze: Tack för svaret! :D Nu får jag lite att gå på. Det är svårt att vara med specifik just nu, känner jag, men jag kan återkomma om någon dag och skriva lite mer exakt. Känns väl fail att jag skjuter upp det när det är jag som behöver hjälp, dööh, men jag hoppas att ni inte har något emot att jag skriver ett längre inlägg lite senare i veckan. En bilskrot måste jag leta upp, och en stav med 1cm diameter låter prima! En reläspole vet jag inte vad det är, men jag tar reda på det.

Till mitt försvar så kan jag säga att jag går natur natur, inte teknik, så mycket av detta är främmande, men jag uppskattar ert tålamod.

Tack än en gång!
Skriv svar