ADS1022C

davrex
Inlägg: 149
Blev medlem: 18 januari 2009, 22:05:15

ADS1022C

Inlägg av davrex »

Har nu ett tag sedan börjat fundera på att skaffa mig någon typ av oscilloskop.
Har nu kollat på ADS1022C från elektrokit för en 3400kr någon som har koll på om det är prisvärt?

Kommer att använda det till hobbybruk, för det mesta mäta ut signelar från en AVR som max kör 16Mhz i in signal till den så det som kommer ut kommer ju inte vara så pass snabbt ut ur den.
Men kommer även mäta en del på ljud med då jag är små intresserad av att bygga försteg och liknade.

Sedan finns ju DS1052E också som man kan beställa från kina. som jag har hört att många är nöjda med. Men hur blir det om det börjar strula? Känns ju lagom bökigt då. Någon som har erfarenhet av sånt?

Eller något annan någorlunda billig modell som är att rekommendera?
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Re: ADS1022C

Inlägg av v-g »

Jag tippar att krånglar det inte direkt så kommer det inte krångla efter ett tag heller. Rigol är erkänt välbyggda så jag tycker det ska mycket till.

Finns en video på EEV-blog där han gåpr igenom oscilloskopet.

Tycker att Rigol ger väldigt mycket pang för pengarna och ganska otvetydigt det bästa man får för den slanten.

Har länge vart sugen på dig.oscilloscope men tidigare har man vart hänvisad till beg. märkes till svindyra pengar (eftersom efterfrågan var stor på dessa), detta tilltalade mig inte alls då man inte vet vad man får och garantin upphör ju i princip när osc. lämnar säljaren.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14188
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: ADS1022C

Inlägg av swesysmgr »

davrex skrev:Sedan finns ju DS1052E också som man kan beställa från kina.
Går ju att köpa i Sverige med om man vill 4900:- + moms. Mellanskillnaden är 3 års garanti och svensk support.

http://www.instrumentcenter.se/?content ... 15&id=2952

Om det är värt det eller inte får väl var och en avgöra, det du länkade till var 25MHz, Rigol tror jag inte görs i <50MHz.

Rigol verkar fö. äntligen ha styrt upp sin hemsida så att uppdaterad information på engelska nu finns på rigol.com.
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Re: ADS1022C

Inlägg av v-g »

swesysmgr:Det Svenska priset (iaf på 50MHz) är såpass bra att jag funderade länge bara för just den dära garantin sen blev man ju HA-galen och körde på 100MHz men det är en annan visa :vissla: (Bra fungerande visa för övrigt ;) )
Skriv svar