Billarm+mobiltelefon

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Sanjuro
Inlägg: 12
Blev medlem: 6 februari 2005, 18:40:29

Billarm+mobiltelefon

Inlägg av Sanjuro »

Tänkte bygga en slags uppringare med mobiltelefon för larmet i bilen.
När larmet i bilen går på (lyssna på nån av kabalarna till tutan eller liknande) så ska en mobiltelefon ringa upp min mobiltelefon. Vart får man tag på kretsscheman på gamla mobiler? Nån som har ideer på hur detta ska gå till?
sebastiannielsen
Inlägg: 3662
Blev medlem: 11 september 2004, 09:30:42
Ort: gbg
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

Bänd bort YES-knappen så kretskortskontakten under blottas. Om det nu sitter en "metall-dome" under så bänd bort den också...
Sedan löder du dit 2 trådar. Slutning mellan dessa trådar är nu samma sak som ett tryck på yes knappen (som inte finns längre).
Sedan bänder du bort uppåt-knappen på precis samma sätt och löder dit 2 kablar också. (Om nu uppknappen motsvarar senast uppringda nummer).

Sedan ringer du upp din mobil från den modifierade genom att slå ditt nummer och sluta trådarna till YES-knappen.

Nu ligger ditt nummer du vill larma i listan med senaste nummer.
Sedan lägger du optokopplare i ändarna av kablarna... Dvs transistor-sidan. Ha någon spänning tillgänglig så du kan testa vilket håll optokopplaren ska vara på transistor-sidan. När displayen tänds eller siffror visar sig så är den rättvänd.

Nu gäller det att hitta på nån timing krets på så du först aktiverar ena optokopplaren som trycker UPPÅT så numret kommer fram. några millisekunder efter så ska YES knappen aktiveras.
Då kommer din telefon att ringa.. Ha numret larmet ringer ifrån inlagt i telefonboken som "BIL-LARM" , så kommer det stå i displayen när din telefon ringer pga billarmet:

BIL-LARM Ringer...
Svara?

Då vet du att larmet har gått. För att återställla trycker du på NO på telefonen när du kommer fram till bilen.
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Eller ta valfri gammal mobil som har modem, ta en mikrokontroller och styr mobilen via AT-kommdon till att skicka ett SMS eller ringa.
Sanjuro
Inlägg: 12
Blev medlem: 6 februari 2005, 18:40:29

Inlägg av Sanjuro »

tack, mkt bra idé du hade!!! :wink:
Johan.o
EF Sponsor
Inlägg: 2387
Blev medlem: 18 juni 2003, 01:08:50
Ort: Jönköping

Inlägg av Johan.o »

Här har du pinkonfiguerationen på en t28, samma gäller för deras modeller därefter, även SonyEricsson.

Telefonen har en vanlig asynkron serieport, som serieporten på en dator.
fast med andra spänningsnivåer, här handlar det om normalt 3v, istället för ca: +/-
12V. Som cyr sa styr du den med AT-komandon.
AT-manual för SH888 har jag lagt upp här åt dig: http://www.elektrona.se/public/dokument/Sh888_AT.pdf

Default brukar vara 9600baud, utan flödesreglering. Ingen paritet...
Villken telefon har du tänkt använda?

Bild
Soap
Inlägg: 763
Blev medlem: 18 oktober 2003, 10:23:42
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Inlägg av Soap »

Har byggt ett larm som fungerar alldeles utmärkt.

I bilen sitter det ett DEFA-larm och som uppringare använder jag en Nokia 6110.
När larmet går finns det en utgång på larmenheten som jordas. denna utgång ligger på ett relä som har ständig plus.
den slutande kontakten har jag 2 trådar fastlödda på valfri knapp på 6110:an

När larmet går drar reläet och kontakten sluts.
den valfria knappen hålls nu intryckt tills larmet avaktiveras.
Telefonen har snabbuppringning. programmerade mitt mobilnummer till den valda knappen.
klart!

Naturligtvis ligger telefonen väl dold och har dessutom ständig laddning via en ciggkabel.

Har ett par features till som kan vara användbara.
om nån klåfingrig tjuv lyckas koppla ur bilbatteriet så kommer telefonen oxå att ringa upp.
Har ett relä som ständigt ligger draget och som har den brytande kontakten kopplad till snabbuppringningen.

Detta är enligt mig ett fool proof system som man inte lurar i första taget.

Har även förberett ytterligare en funktion:
batteriet till telefonen har en inbyggd vibrator. Jag har kopplat ur själva vibratorn och lagt ditt ett minimalt relä. när telefonen ringer drar reläet. naturligtvis drar reläet bara när "kända" nummer ringer. jag, tjejen, hemnumret osv.
Kruxet med detta är att telefonen är konstruerad att inte vibrera när laddaren sitter i. Jag har ju alltid laddaren i så just den här funktionen funkar inte.
Reläet kan man använta till i princip vad man vill. stänga av tändningen, bränslepumpen. starta blinkers/helljus/tuta eller nåt annat skoj.

Har ni nån idé på hur jag ska koppla ur laddaren när jag ringer? (kanske med hjälp av fototransistor på displayen)
och vad jag ska ha för funktion på reläet?
Skriv svar