Behöver mäta PWM signaler

CrowStudio
Inlägg: 140
Blev medlem: 9 februari 2009, 12:43:24

Re: Behöver mäta PWM signaler

Inlägg av CrowStudio »

Ah, tror att du missförsått mig, ska inte bygga en PWM-mätare utan en servo styrning och jag behöver kunna mäta pwm'en på kretsen jag bygger för att se vad som inte stämmer, får inte liv i servot nämligen.
Studerar på högskola gör jag inte heller och hade jag haft (mera)pengar så hade jag köpt en Uni-T UT81B ;-)

Mvh/Daniel
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18404
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Behöver mäta PWM signaler

Inlägg av 4kTRB »

Ok
Köp en sån där ClasOhlson mätare.
Visar den inte rätt så fungerar inte PWM-kretsen.
Du behöver inget oscilloskop. Det finns 1000-tals
med kopplingar på servo-pwm. Kopplar du bara
rätt så kommer det funka.
CrowStudio
Inlägg: 140
Blev medlem: 9 februari 2009, 12:43:24

Re: Behöver mäta PWM signaler

Inlägg av CrowStudio »

Hehe! Jo jag har märkt att det finns 1000-tals varianter på servostyrningar :-)
Tror dock att det är mitt servo som spökar (kan vara så att det är digitalt, är omärkt), har provat två, tre olika kopplingar med 555:an utan resultat.
Verkar som att vissa servo-kretsar har problem med dom digitala servona för dom kräver en högre puls eller nått åt det hållet.
Men, men, jag behöver ju hur som ett bättre instrument :-)


Mvh/Daniel
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18404
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Behöver mäta PWM signaler

Inlägg av 4kTRB »

Ska du plocka isär servot och mäta där i så fall?
Vet du att PWM-kretsen fungerar men inte servot
så behövs ingen mätning men det har du väl tänk på
så klart. Vill du kolla att det finns en frekvens ut
från PWM-kretsen kan du ansluta en liten högtalare
då kan du höra om det är runt 50Hz.
CrowStudio
Inlägg: 140
Blev medlem: 9 februari 2009, 12:43:24

Re: Behöver mäta PWM signaler

Inlägg av CrowStudio »

Det är faktiskt tvärt om, jag vet att servot fungerar men inte om kretsen funkar.
Bra tips med högtalaren där :-)
Ska försöka skrapa i botten på penningapungen och försöka lyckas köpa det där instrumentet innan nästa löning!


Mvh/Daniel
Användarvisningsbild
jadler
EF Sponsor
Inlägg: 407
Blev medlem: 28 maj 2009, 12:03:43
Ort: Vidja, Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Behöver mäta PWM signaler

Inlägg av jadler »

Saleaes logikanalysator borde fungera bra, du kan se nivåer, mäta tider och få fram "duty".
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Behöver mäta PWM signaler

Inlägg av Meduza »

Det är alltså denna som åsyftas:
http://www.saleae.com/logic/
CrowStudio
Inlägg: 140
Blev medlem: 9 februari 2009, 12:43:24

Re: Behöver mäta PWM signaler

Inlägg av CrowStudio »

Verkar vara ett bra instrument för framtiden, överskrider tyvärr min budget med 1000:- för tillfället :-(
Riktigt sjysst att dom håller på att utveckla mjukvaran för linux också, sånt gillar vi!!!
Tack för bra tips.


Mvh/Daniel
Mindmapper
Inlägg: 6422
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Behöver mäta PWM signaler

Inlägg av Mindmapper »

Köp en Clas-i-sjön-multimeter, BS1704 du.
Har en sådan som jag använder till och från sedan drygt ett år. Inte som en Fluke men den fungerar bra. Har aldrig använt duty cycle så jag vet inte hur den biten fungerar.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23624
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Behöver mäta PWM signaler

Inlägg av Henry »

Duty cycle visas i procent, vissa lite bättre visar minst från 0.1-99.9% vissa inte alls så långt som tex den i länken.
CrowStudio
Inlägg: 140
Blev medlem: 9 februari 2009, 12:43:24

Re: Behöver mäta PWM signaler

Inlägg av CrowStudio »

Köpte en BS1704, men jag gillade den inte alls så jag återköpte den!
Tog alldeles för lång tid för den att ticka fram till värdet, ibland sekunder.
Kanske fick ett måndags ex. svårt att säga, någon som upplevt liknande fenomen med detta instrument?
Jag får väl spara till en FLUKE, har sneglat på FLUKE 117, verkar passa mig fint.

Hur som så lyckades jag i alla fall att snubbla över ett koplingsschema som funkade för mig så jag behövde ändå inte mäta pwm'en.
Var gissningsvis fel kondingar/motstånd i förhållande till timingen på servona. Först fick jag bara liv i två av mina tre servon (olika märken), men efter att ha bytt en av kondingarna (från 0.2uF till 0.33uF) så funkade alla tre :-)
MBY
Inlägg: 89
Blev medlem: 8 juni 2003, 10:50:01

Re: Behöver mäta PWM signaler

Inlägg av MBY »

CrowStudio skrev:Blev läskigt sugen på en Uni-T UT81B, men har inte riktigt dom pengarna nu :-(
Får nog bli en Clas-i-sjön-multimeter för en femhundring istället.
Synd att allt som är kul ska kosta så mycket pengar, framför allt för en amatör som jag.
Tack för alla bra tips!


Mvh/Daniel
Edit: Förtydligande. Jag talar om UT81B, inte om instrumentet på classe-i-sjön. :)

Vet inte om du hunnit köpa den än, men jag har en VC-1008 från Conrad, vilket är samma instrument. Jag är rätt besviken på den. En 4000-count multimeter, javisst, men inte sådär våldsamt mycket mer. Displayen har dålig kontrast, batteritiden är dålig och hur man lyckas göra ett digitalt oscilloskop utan cursors undgår mitt enkla förstånd. Du kan _inte_ använda cursors. Sedan var det detta med det bluffartade USB-gränssnittet. Inget protokoll specat, ingen medföljande DLL eller drivrutin för något OS, bara ett fånigt litet program som visar vad displayen visar.

Jösses, i mjukvara kan man göra precis vad som helst, inklusive FFT och cursors, men det inkompetenta medföljande programmet kan inte ens logga. Man kan exportera till excel (vill jag minnas), men hur bygger du ett system kring multimetern? Det går inte. Hur ofta använder en ingenjör excel? (Jäkla ekonomiverktyg som jag skyr som pesten). USB och inte RS232, så det är svårt att sniffa protokollet också.

Jag hade för några år sedan (när jag köpte instrumentet) långa mailkonversationer med conrad till ingen nytta. Ingen DLL (på den tiden körde jag fortfarande win) och ingen specifikation. Botten.

Förutom en helt trivial och billig 4000-counts-multimeterfunktion är den enda användbara oscilloskopfunktionen när man ska studera långsamma signaler (5s/div) eller så (och då buggar grafiken i stället!). Ett plus är dock att oscilloskopmodet fungerar för alla ström- och spänningsområden samt frekvens.

Själv kikar jag på Fluke 279 men jag är skeptiskt till USB. Det verkar optional och jag hittar ingen info om protokoll, drivrutin, öppen mjukvara, etc. Vad fanken är tanken med interface om du inte kan få in datat i egna program real-time?

Edit: UT60(E?), vilken på conrad heter VC-820 är dock ett utmärkt instrument. Batteriet räcker i evigheter och även om protokollet är analt specat på tyska så gick det att klura ut.

Biltemas 15-280 som tidigare nämndes i tråden är dock ett alldeles förträffligt instrument för 159 kr. Jag har köpt inte mindre än fyra stycken. Alla visar "spot on" när jag mäter upp dem mot en finmultimeter, batteriet räcker i evigheter och frekvens- och pulskvotsfunktionen fungerar ypperligt. Ska det vara en multimeter ska det vara den billigaste skiten eller det dyraste. Mid-range går bort! ;p
Skriv svar