Pixel störningar på LCD:n

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Martinb
Inlägg: 33
Blev medlem: 17 december 2004, 22:13:44
Ort: Skåne

Pixel störningar på LCD:n

Inlägg av Martinb »

Hallå!
Har kopplat in en lcd display till datorns parallell port, det är en 124*64 grafisk display.
Den funkar ganska hyfsat förutom att texten vandrar, flyttar sig och att det förekommer lite "pixel störningar" i mellanåt.
Datan som skickas från parallelporten är väl ganska känslig för störningar har jag för mig.
Några som har en idé på åtgärder för att få en kanon bild?

Martin
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2488
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Vad kör du men för kabel nu och hur lång är den?

Kolla om du kan ställa delay i programmet. Kan ju vara så att det blir lite "missförstånd" då datorn arbetar till 100% med cpu´n och inte prioriterar kommunikation med lpt´n.
Martinb
Inlägg: 33
Blev medlem: 17 december 2004, 22:13:44
Ort: Skåne

Inlägg av Martinb »

Skärmad datakabel som är ca 1m.
Har testat med en updatering från 1-400 ms utan större skillnad.
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2488
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Skummt, att den är skärmad är ju bra och längden skall ju inte vara ngt problem.
Har du provat den på ngn annan dator? och kanske även ngt annat styrprogram?
Martinb
Inlägg: 33
Blev medlem: 17 december 2004, 22:13:44
Ort: Skåne

Inlägg av Martinb »

Jag kör den på min bärbara, min stationära är på väg till lagning "hårddisk haveri"
Jag testade den när jag hade byggt i hop den, och hade störningar då också.
Kör för tillfället med plugin til winamp.
Det går väl inte att gå in och ändra något på lpt inställningarna för att få rätt på det?
Pimmelmann
Inlägg: 3
Blev medlem: 16 december 2004, 15:47:15

Inlägg av Pimmelmann »

Jag har ett liknande problem typ. Samma display, samma problem, fast även att endera halvorna av displayen lägger av ibland, typ. Det visas alltså bara text i ena halvan. Samt att texten hoppar och flyttar på sig och ändrar lite storlek här och där. Jag använder bara vanlig kopplingstråd från Kjell o Co för mina anslutningar. Kör även med det komplicerade kopplingsschemat med pullupmotstånd på några av signalsladdarna, men inte fan hjälpte det....
Martinb
Inlägg: 33
Blev medlem: 17 december 2004, 22:13:44
Ort: Skåne

Inlägg av Martinb »

Jag hade också det i går ett par gånger, rätt som det var så gav andra halvan av displayen upp, stängde ner och startade igen.
Det är jävligt störigt, vet inte vad man skulle kunna försöka med för att slippa detta.Man kanske får gå över kablar och lödningar ytterliggare en gång men jag tvivlar på att det är dom, och det är nog inte själva displayen heller eller?
Användarvisningsbild
PaNiC
Inlägg: 2565
Blev medlem: 15 augusti 2003, 22:16:15
Ort: Skånelandet

Inlägg av PaNiC »

Jag hade samma problem med en alfanumerisk.
Det visade sig vara parallellporten och displayen som inte kom överens. Konstigt, ja. Men det fungerade när jag satte i en extra parallellport.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26151
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Jag använder alfanumeriska 2x20 ganska mycket och har märkt att de kan vara "ganska känsliga" för rätt nivå på ingångerna. Likaså kan timingen mellan olika kommandon iblant ställa till det, jag hade ett display som inte hängde med i svängen och jag bytte en motstånd i oscillator-delen varefter det körde perfekt.

Så: nivåerna och ge det lite tid.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Är det Fractronics grafiska? Denna är kinkig när det gäller inställningarna för parallellporten. Testa de olika varianterna som går att ställa i BIOS (EPP/ECP/Normal/vaddetnukallas).
Martinb
Inlägg: 33
Blev medlem: 17 december 2004, 22:13:44
Ort: Skåne

Inlägg av Martinb »

Jo det är en Fractronics display, ska testa att ändra det i kväll och se om det hjälper!
Någon som har varit inne och ändrat och vet vilken iställning som funkar?
Martinb
Inlägg: 33
Blev medlem: 17 december 2004, 22:13:44
Ort: Skåne

Inlägg av Martinb »

Provade att ändra inställningarna, men det hjälpte inte.
Hittade en sida på nätet där det stod att det kunde bli problem om man körde den på somliga av compaqs bärbara datorer.
Det ju precis vad jag har använt för att testa den.
Ska se om jag kan få igång någon av mina gamla burkar, för att se om det går bättre med någon av dom.
Skriv svar