Oväntat loppisfynd (100 MHz digitizing oscilloscope)

Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33835
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Oväntat loppisfynd (100 MHz digitizing oscilloscope)

Inlägg av Glenn »

Jaha, loppis med sambon och ett par kompisar i täby idag igen, Hittade typ ingenting och började tycka det var en lite misslyckad dag, solen gassade, tror jag bränt sönder nacken och armarna :( trodde det skulle bli mulet så man hade ju inget solskydd på sej :( ..hade inte ens keps med mej korkat nog, jag som är nyklippt och allt.

MEN, så gick jag förbi ett bord med en massa babygrejer på bara, såg nåt skumt under bordet, böjde mej ner.. vad är detta, ett instrument ? Oj, ett digitaliserande oscilloscope, på 100MHz.. frågade om det funkade, och det gjorde det, tjejen som sålde sa att hennes man hade tagit hem två från jobbet men bara hade plats för ett, och visade att det fanns kalibreringspapper med (från 1999) och manual (som, jag iofs snabbt såg att det inte var en manual utan ett reklamblad typ) till, men inga probar.

Frågade vad hon skulle ha för det, hon sa "150 kronor ?" ..då kunde man ju inte säga nej, bara att handla och se glad ut.

Så nu har jag gjort min tredje oscilloscope-uppgradering i mitt liv, det första minns jag inte ens namnet på, men det var ett otroligt värdelöst skäp på 6Mhz
och som i princip bara funkade för att se på vågformer med, inte att mäta. (å andra sidan fick jag det gratis och jag var arbetslös då.)

Det jag hade tills idag (och har kvar iofs) är ett meguro 20Mhz vanligt standard tvåkanaligt skåp som jag köpte för typ 15 år sedan, och som fungerar helt perfekt, men ju bara är 20Mhz.

Men nu har jag alltså ett "HP 54501A 100MHz digitizing oscilloscope" på fyra kanaler.

Har lekt lite med det och det fungerar ju helt perfekt, och det är ju otroligt trevligt att kunna läsa värden i klartext :)

Agilent är ju i vanlig ordning snälla och har lagt upp samtliga manualer och programvara till det för gratis nedladdning, TACK! sama sak med min gamla
HP 3325 synthesizer/funktionsgenerator som man inte fattar ett jota av (utan manual), bara att dra hem manualen från agilent gratis, underbart.

HPIB är ju givet det med, tyvärr har jag inget GPIB-kort till datorn, men jag borde väl skaffa nu när jag har hmm.. är det tre eller fyra instrument med HP/GPIB.

Rubrik /blueint
Fransson
Inlägg: 525
Blev medlem: 20 maj 2006, 12:27:55
Skype: magnusfransson1
Ort: Bagarmossen (sthlm)

Re: Oväntat loppisfynd.

Inlägg av Fransson »

Lyllo dig...

Varför har aldrig jag sån tur?

Hmm... :humm:

Har du lust att sälja ditt gamla oscilloskop till en som lånar ett museumföremål som man bara kan se vågformen på (litar inte ens på den till 100%)?
Norpan
Inlägg: 2229
Blev medlem: 12 april 2008, 18:20:27
Ort: Småland

Re: Oväntat loppisfynd.

Inlägg av Norpan »

Det var ju nästan värt lite solbränna det. :D
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Oväntat loppisfynd.

Inlägg av sodjan »

Ja det får man nog kalla ett "loppisfynd"... :-)
För den nyfikne så ser det alltså ut så här :

Bild
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Re: Oväntat loppisfynd.

Inlägg av Andy »

Va fan Glenn, 150 spänn!! Försökte du inte ens pruta? :lol:


Fint fynd! :tumupp:
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Oväntat loppisfynd.

Inlägg av sodjan »

Inom parentes sagt, så är jag inte helt förtjust i den där hel-digitaliserade
knapp-layouten. Jag har ett liknande HP/Agilent oscilloskop men där man
har behållt det vanliga upplägget med separata vridknappar för tidbasen
och de olika kanalerna i ett mer traditionellt upplägg. Men vad fasen,
man kan inte få allt för 150:-... :-)
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23624
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Oväntat loppisfynd.

Inlägg av Henry »

När hennes man får reda på vad hon sålde det för så blir det kanske lite liv. Men 150:- för det? Ja tack. :)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33835
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Oväntat loppisfynd.

Inlägg av Glenn »

fransson: vet inte riktigt om jag vågar göra mej av med det gamla, ska se om detta kan ersätta det..

nmorpan: Japp :) fast det klirar som £€$€{${{ just nu :(

andy: Nä, jag hade inte hjärta att pruta, men det skulle nog funkat, tror jag var den första som ens tittat på det.

sodjan: Ja, ärligt talat känns det ganska bakvänt att använda det när man är van vid ett vanligt, får se om man vänjer sej,
tills vidare får mitt gamla analoga skåp stå brevid på hyllan :)

henry: Ja, jag undrar om hon över huvud taget hade frågat sin man vad det borde vara värt, han jobbade tydligen på semko (kalibreringspappret som medföljde var utställt till semko, och utfört av HP), och om man plockade hem en sån här pryl till sej själv borde han ju ha en aning om vad den är värd.


Märkte dock att med mina 150MHz 10x-probar så blir vågformerna helt trasiga, nu har jag ju inte justerat in dom mot detta skåpet än, men det lustiga är ju att med mina 50Mhz 1x-probar så blir det perfekta vågformer, och alla är injusterade mot mitt gamla skåp.. hmm..

Tur att jag slog till på dom där nya 150MHz-probarna för flera år sen trots att dom var våldsamt overkill på mitt gamla skåp, annars hade jag ju inte haft mycket att komma med nu :)

Ska ha ett par omkopplingsbara också men dom saknar jag data på..
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33835
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Oväntat loppisfynd.

Inlägg av Glenn »

Hehe, notera hur lesset mitt gamla skåp ser ut brevid :)

http://www.repulsiv.se/pics/instrument.jpg

Väldigt stor bild..
Maalobs
Inlägg: 1299
Blev medlem: 3 februari 2005, 14:35:15
Ort: Stockholm

Re: Oväntat loppisfynd.

Inlägg av Maalobs »

Haha, skön grej att låta tjejen sälja fina instrument, vad kan gå fel då? :twisted:

Förra året var det också någon som sålde 100 MHz oscilloskop på Täby Galopp-loppisen.
Fast det var en kille, så det var inga 150 kr han ville ha.

Jag har en HP 54600B, den har Tetris som easter egg:
http://www.eeggs.com/items/28801.html

Google hittar ingen easter egg till 54501A, men du kanske kan pröva samma procedur som på min.
Du har en UTIL-knapp, och dina funktionsknappar är till höger om skärmen istället för under som på min, så jag gissar att det är andra och tredje funktionsknappen från botten som du ska hålla in i en sekund efter att ha tryckt och släppt UTIL.
Mindmapper
Inlägg: 6422
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Oväntat loppisfynd.

Inlägg av Mindmapper »

Varför kan inte mitt jobb skicka med mig två motsvarande oscilloscope hem?
Jag har plats för fler än två, så lite annat smått och gott kan dom skicka med också! 8)
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Re: Oväntat loppisfynd.

Inlägg av v-g »

Skönt att göra fynd 10x under normalt pris. Kan man kalla det 10% rabatt när man betalar 10% av priset :mrgreen:
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33835
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Oväntat loppisfynd.

Inlägg av Glenn »

Nu har jag Justerat in mina probar, inga problem alls förutom att referenssignalen sitter på baksidan. Nu ser det bättre ut.

Märkte dock att sinussignalen blev riktigt ful när jag överskred vissa värden på min funktionsgenerator, men efter att ha kopplat
in mitt gamla skåp paralellt så insåg jag att signalen såg exakt lika ful ut där.. hmm.. undrar om det är ett inbyggt problem
i den modellen eller om det är nån ledsen konding eller så.

Har dessutom försökt leka lite allmänt med det, men jag kan inte riktigt förlika mej med att man inte kan justera inställningarna
på ett enkelt sätt, jag skulle vilja kunna vrida fysiskt på sec/div och volt/div rattar liksom.. autoscale är ju bra, men
den kan ju inte läsa mina tankar.

Dessutom skulle jag vilja slå på defaultvisning av mätvärden.. men det går säkert, ska skriva ut manualen sen
när jag är tillbaka på jobbet så kan man plöja den.


F.ö såg jag en bild på samma (eller iaf ett nästan likadant) skåp på nätet där dom hade alla fyra kanalerna i fyra små fönster, alltså
två uppe och två nere, det lyckas då inte jag få till, bara alla fyra ovanför varann.. hmm..


Nåt easteregg lyckades jag tyvärr inte få fram heller :(
Användarvisningsbild
stekern
Inlägg: 453
Blev medlem: 2 november 2008, 08:24:18
Ort: Esbo, Finland

Re: Oväntat loppisfynd (100 MHz digitizing oscilloscope)

Inlägg av stekern »

Loppisen på täby galopp eller?
Jag har ett likadant hemma, fast bara till "låns" från jobbet, helt ok om än lite stort.
Användarvisningsbild
Gildebrand
Inlägg: 1108
Blev medlem: 8 maj 2009, 21:40:49
Ort: Falun

Re: Oväntat loppisfynd (100 MHz digitizing oscilloscope)

Inlägg av Gildebrand »

Du får 500 + frakt för den :D
Skriv svar