Sätta ihop induktans spole....

Efore
Inlägg: 4
Blev medlem: 14 maj 2009, 17:11:14

Sätta ihop induktans spole....

Inlägg av Efore »

Hejsan,

Behöver material till att sätta ihop induktorer, 2 varianter:
- 30uH som klarar 180A
- 30uH som klarar 25A

Vad behöver jag och vart köper jag material snabbast?

Tack för all hjälp jag kan få.

MVH E
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Sätta ihop induktans spole....

Inlägg av xxargs »

30 µH låter nästan som luftlindat - det finns massa kalkylatorer på internet hur det skall lindas i antal varv, längd och diameter.

material:

grov koppartråd - mycket ström kontinuerligt, vattenkyld kopparrör - åk till biltema och köp bromsrör/bränslerör i koppar, finns i olika dimmensioner och i 5 eller 10 meters längd - det är att kona ena änden och hårdlöda ihop om du skall ha längre..

är högt Q-värde viktigt så bör man jobba med kopparband eller litz-tråd (många tunna isolerade ledare, ihopbuntade istället för en massiv ledare) - och för högt Q-värde skall man ha helst ingenting i närheten då allt som spolhållare/bobbin/skärmar mm. i och närheten av spolen drar ned Q-värdet även om de är gjorda av plast/trä
bearing
Inlägg: 11265
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Sätta ihop induktans spole....

Inlägg av bearing »

Den låga induktansen får mig att tro att det handlar om SMPS. Borde inte en luftlindad spole i ett 180A SMPS sända ut extremt mycket strålning?
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Sätta ihop induktans spole....

Inlägg av xxargs »

Det är en annan sak - det kan bli skärmningskrav på sådan - men å andra sidan, vad är det som inte strålar på en SMPS... och problemen blir knappast mindre när det är höga effekter

---

hur får man igenom CE-köret på tex. en induktionsplatta - där kan man väl säga att det är ganska höga fält med öppna spolar - eller hur...

r
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16778
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Sätta ihop induktans spole....

Inlägg av grym »

går ju att linda den i toroidform på keramikkärna och minska störningarna
bearing
Inlägg: 11265
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Sätta ihop induktans spole....

Inlägg av bearing »

Skulle det funka att göra toroiden vattenfylld för kylning? (och ev högre permeablititet)
Vad är permeabiliteten för vatten?
Användarvisningsbild
kimmen
Inlägg: 2042
Blev medlem: 25 augusti 2007, 16:53:51
Ort: Stockholm (Kista)

Re: Sätta ihop induktans spole....

Inlägg av kimmen »

Vad är det för pålagd spänning, frekvens och vågform det rör sig om? Applikation? Järnpulver eller MPP-toroid alternativt ferritkärna med luftgap kan säkert vara lämpligt, men det beror på vad det är till.
xxargs skrev: hur får man igenom CE-köret på tex. en induktionsplatta - där kan man väl säga att det är ganska höga fält med öppna spolar - eller hur...
För utstrålad energi mäter man inte under 30MHz vad jag har förstått. Under det är det bara störningar som skickas ut på kablarna som mäts (då det endast är kablarna som är tillräckligt långa för att vara effektiva antenner vid dessa låga frekvenser).

Plattorna är ju dessutom kopplade i en serieresonanskrets och strömmen är ju ganska så sinuslik i dem så den 1000:e övertonen och uppåt är väl ganska så svaga kan man tänka sig... Sen så är de normalt inte helt öppna spolar heller, det är en ferritkärna som leder magnetfältet genom kastrullen.
Skriv svar