Att löda batterifjädrar

bos
Inlägg: 2275
Blev medlem: 24 februari 2007, 23:29:15
Kontakt:

Att löda batterifjädrar

Inlägg av bos »

Jag slaktade en fjärrkontroll förut för att plocka ut batterifjädrarna. Jag lär mig aldrig namnen på batterityperna, men fjärrkontrollen använder små stavbatterier medan jag i mitt bygge ska använda en större variant (tror de heter AA).

Två av fjädrarna var fastlödda medan de två andra satt fast i själva plastinkapslingen. När jag försökte löda fast de senare på ett kretskort så vägrade lödtennet att fästa på metallen. På fjädrarna som var fastlödda tidigare var det inga problem, men de som satt i plasten går alltså inte att löda. Ingen aning vad det är för typ av metall, men eftersom batterierna kommer att kräva lite kraft för att sitta fast i fjädringen så vill jag inte gärna limma fast metallen då jag misstänker att det är för klent.

Provade att värma fjädern med 260 grader i säkert en minut, men tennet blåvägrar att fästa.

Hur får jag fast metallen om den inte reagerar med lödtennet?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27040
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Att löda batterifjädrar

Inlägg av tecno »

Lämpligt lödvatten eller flussmedel
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Re: Att löda batterifjädrar

Inlägg av dar303 »

Om du inte har flussmedel så testa att fila/slipa bort oxiden innan du löder. 260 grader kan vara lite lågt, höj med en 100:ing! :)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16778
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Att löda batterifjädrar

Inlägg av grym »

oftast6 förnicklad yta, bara till att slipabort ytskicktet och löda med tenn med bra fluss i
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33835
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Att löda batterifjädrar

Inlägg av Glenn »

..eller skrapa bort.

Tänk bara på att om du hettar upp en fjäder för mycket försvinner härdningen, och då har du ingen fjäder längre.
Skriv svar