Laptop i bilen

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Inlägg av Andy »

Det brukar framgå av manualen inom vilket område (Volt) som tillåts på ingången. Detta brukar vara generöst tex 10,8 till 16 Volt, ibland står det på etiketten på undersidan av datorn. De allra flesta laptoppar har en switchad spänningsdel direkt efter ingången som tillverkar 1,8 2,3 3.3 5 12 osv eller vilka som nu behövs just i den aktuella datorn. Eftersom en switchad omvandlare ändå hackar sönder DC:n för att göra nya spänningar av den inkommande spänningen så har ripplar, störningar och spänningsvariationer inte så stor betydelse. Dessutom finns det på många (alla jag har öppnat) ett filter på ingången.
Om datorn i fråga har sitt filter på kabeln från sin ordinarie spänningskälla kan man sätta på en ferrit ring på bil kablarna och låta dessa gå några varv igenom ferriten.
gvs
EF Sponsor
Inlägg: 1688
Blev medlem: 18 oktober 2003, 14:20:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av gvs »

Jag köpte en grunka för det ändamålet på www.zebramedia.biz kopplar den till cigg-uttaget sen kan man ställa in vad datorn vill ha. kostade 195 + frakt. Funkar perfa.
Bild:

http://www.zebramedia.com/butik/show_one.asp?ID=2829
Magnus Pihl
Inlägg: 401
Blev medlem: 6 maj 2004, 12:22:36
Ort: Stockholm

Inlägg av Magnus Pihl »

Koppla först en diod i serie med matningsspänningen.
Sedan ett LC-nät.

För att klara underspänningar gör du en boost-regulatur med exempelvis en MC34063 (farnell) eller simple-switcher (elfa) så du får upp spänningen till, låt säga 16V. Sedan reglerar du ner den till 12V med antingen en till av dessa eller linjärt med exempelvis en 7812.

Nu har du en bra reglering som klarar av underspänningar, överspänningar och störningar från tändspole från annan bilelektronik.

Om du vill ha skydd för överspänningar som inte switchregulatorn klara av )(ifall det blir generatorfel m.m) lägger du till en zenerdiod och en säkring.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26151
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Ska du göra det på ett stryktåligt sätt kan du kolla databladet på en SG2525 (finns hos ELFA). Jag har byggt en linjemottagare som omvandlar allt mellan 8 och 30V till 12Vdc och den är till och med galvanisk isolerat.

Get kräver lite grejor men är fullt möjligt, nu handlar det bara om ca 15W i mitt fall men det fyller bara ca: 13 x 5 cm inkl. kontaktdon, säkring med hållare osv.
Användarvisningsbild
IceBear
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 december 2003, 22:34:48

Inlägg av IceBear »

Clas Olsson har en universal strömadapter för Laptops, som bara kostar några hundra, spänningen är ställbar på den, så den passar nog de flesta Laptops. Jag har ialafall kör min Laptop i bilen med den och det fungerade utmärkt.


"Batterieliminator för laptop. Inspänning 11-14V/8A från t.ex. bilbatteri. Utspänning 15, 16, 18, 19, 20, 22, 24 VDC. Max. belastning 15-20V/3,5A och 22-24V/2,9 A. Levereras med 1,8 m. kabel och 6 st. utbytbara batteriproppar. Storlek 100x58x29 mm."
Artikelnummer 32-5502, Pris 329 kr
http://www.clasohlson.se/images/product ... 02_Xw2.jpg
Användarvisningsbild
marvin
Inlägg: 214
Blev medlem: 30 maj 2003, 22:24:57
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av marvin »

Om någon ser en sådan adapter som passar till min Dell Inspiron 8200 så maila mig..
Har inte lyckats hitta... :(
Användarvisningsbild
zwanzig
Inlägg: 50
Blev medlem: 23 november 2004, 19:32:03

Inlägg av zwanzig »

marvin skrev:Om någon ser en sådan adapter som passar till min Dell Inspiron 8200 så maila mig..
Har inte lyckats hitta... :(
Antar att den har samma kontakt som alla andra dell... så
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?d ... e/8993.htm
borde funka. Man får med bl.a. en dell-kontakt och kan välja ett antal spänningar.

Dell Inspiron 8000 står förresten med i förteckningen.
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Inlägg av Andy »

Det priset är väl att ta i?
Skriv svar