Multimeter instruktion

rsamsson
Inlägg: 2
Blev medlem: 4 maj 2009, 10:46:06

Multimeter instruktion

Inlägg av rsamsson »

hej. Eftersom jag kan inget om ellära så behöver jag lite hjälp med just multimeter.
Jag håller på att bygga om 2st lampa till leddiod. Jag hittade en nätaggregat med Output:10v/350mA/3.5VA. Med det ska jag använda för att driva 3st vit led som är 20mA/3.2V dvs 10v-(3x3,2v)=0,4v/0,02A=20ohm och jag ska seriekoppla i 2 leder. Jag köpte en motstånd som ligger på 22ohm tror jag. Min problem är att jag vill kolla att just den nätadapter som jag ska använder ska ge en stabiliserade spänning eller ström. Jag har en multimeter (ska försöka bifoga en bild) och undrar om ni kan guida mig fram till hur man ställer multimeter eller mäter om den verkligen ger 0,4v vid 20ohm. Eller nån förslag för att kolla upp det. Tacksam om ni kan ta det steg för steg så det är enkelt och lätt att följer. Som sagt jag kan inget om ström. Tack på förhand.

Ps. få inte foto fungera riktigt.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7158
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Multimeter instruktion

Inlägg av psynoise »

Tyvärr kan man inte kolla om en spänning är stabil med en digital multimeter då de endast visar effektivvärde, detta beror helt på konstruktionen för analog-till-digital-omvandlaren. Med en analog multimeter med inte allt för lång integrationstid kan du få en fingervisning genom att kolla om visaren är stabil. Bäst av allt är att mäta med oscilloskop där du istället ser spänningen vid en viss tidpunkt.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Multimeter instruktion

Inlägg av sodjan »

Helt oavsett mättekniken så är nog 0.4 V "restspänning" att droppa
över motståndet lite väl lite. Du kommer att få (rellativt) stora
strömvariationer även vid (rellativt) små spänningsändringar.
Antingen kör 2 LEDs i serie, eller kör med 12V så får du lite mer
felmarginal.
rsamsson
Inlägg: 2
Blev medlem: 4 maj 2009, 10:46:06

Re: Multimeter instruktion

Inlägg av rsamsson »

tacksam för svar. tyvärr så har jag inte tillgång till oscilloskop. Jag ska prova med andra förslag istället annars funderar jag på att köpa en sån http://www.upplyst.se/product_info.php? ... cts_id=159 istället. Nån som vet om det finns att köpa hos elfa i göteborg. Vad heter den hos elfa annars?. jag har letat hos dom men det finns mängder och jag är inte så hype på el.
Skriv svar