Lantmäterikompendium?

limpan4all
Inlägg: 8214
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Lantmäterikompendium?

Inlägg av limpan4all »

Jag har köpt mig ett KERN GK1 avvägningsinstrument med stativ och mätstav och funderar på hur man bäst använder den.
Någon som vet någon bra länk till hur man gör lantmätartjänst och sånt.
Eller har försvarets läroböcker i lantmäteri att sälja.

Alla mina google sökbegrepp utmynnar i massor av träffar där inga är det jag önskar, så jag har nog fel sökbegrepp.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Lantmäterikompendium?

Inlägg av Mizzarrogh »

Jag vet inte, men
Instrumentens funktion är i vart fall detta:

(för att ta ut "lantmätar linjer" i horisontalplanet är det diopterprincipen som gäller, dvs ungefär som kornet på ett luftgevärs sikte, där du har mittpunkten får du följaktligen en rät linje (antar det är ett hårkors för samma funktion på de med förstoring), sedan mäter du upp det exakta avståndet från A- till B (och dividera fram arean) (förr med en måttlina med länkar av bestämmd längd, etc...)) Triangulering vet jag inte exakt hur man gör.

Principen för de gamla optiska instrumenten för -höjdavläsning- är i grunden att du först pallar upp stativet tills det står helt rakt i våg (brukar finnas ett inbyggt vattenpass för ändamålet), äldre instrument med kopparhylsa ställer du upp genom att vrida instrumentet max ett kvarts varv åt gången och korrigera undehand med inställnings skruvarna under tuben tills vattenpasset ligger i våg vid varje sektion, sedan kontrollvrider du instrumentet sakta ett varv och kollar att allt stämmer, om inte får du upprepa proceduren, kan ta en stund att få till, men resultatet man får är ju här direkt avhängigt mödan man vill lägga ned på förarbete... )

Det underlättar kraftigt om man nu har tillgång till en medhjälpare som kan hålla upp och flytta runt mätplankan med gradskalan (som för det mesta skall vara spegelvänd så ser man den rätt) medan man använder instrumentet att ta ut riktpunkter för tex. våglinjen för X/Y kordinater eller vad man nu vill ha.

-----------------------------------
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16780
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Lantmäterikompendium?

Inlägg av grym »

vet att det finns som pdffil på nätet, grunderna

har en bok om det som är vettig

ska kolla om jag hittar pdffilen på datorn
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Lantmäterikompendium?

Inlägg av Mizzarrogh »

Brorsan jobbar med sådant, så kan ju höra med honom om det gäller specifika frågor.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Lantmäterikompendium?

Inlägg av Meduza »

Vet inte hur man hanterar en sån där, men jag vet hur man gör höjdmätningar med en klassisk mätkikare?

Triangulering med hjälp av gammal optisk teodolit har man väl också provat, det var väl ett par år sedan i skolan,
men hur man gör kommer jag allt ihåg bra nog för att ta en teodolit och göra det vilken dag som helst efter ett par minuters grubblande :-)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16780
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Lantmäterikompendium?

Inlägg av grym »

fmr_art.pdf

hittar du den inte så har jag den på datorn,

tanke nr 2, det är bra att spara pdf'f, men saatana i helvete, undras hur många man har egenteligen
limpan4all
Inlägg: 8214
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Lantmäterikompendium?

Inlägg av limpan4all »

Det var inga problem med att hitta länkar som var - tvärdöda...
Försvarsmakten har tydligen dragit in all sådan information och dragit åt tumskruvarna på de som hade lagt ut den igen som garanti för att den skall vara tillgänglig.

Du får en PM med mina uppgifter.
Skriv svar