Tektronix 475 problem

Användarvisningsbild
Helgesson
Inlägg: 298
Blev medlem: 19 november 2008, 22:51:11
Ort: Linköping

Tektronix 475 problem

Inlägg av Helgesson »

Har fått tag på ett Tektronix 475 oscilloskop som det är lite problem med.

Nu är det så att jag inte får fram något på skärmen, inte ens en horisontell linje förutom när jag trycker på "BEAM FINDER" då jag får fram en stark prick och i vissa fall en linje som täcker upp ungefär halva skärmen...

"UNCAL" för tidsinställningen lyser när den är igång så tror ni att det bara kan vara att kalibrera den? Man tycker ju att även om tiden var okalibrerad så skulle man även få ut nån form av våg.

Har hållt på och lirkat med transistorerna bara för att kolla att det inte är glapp någonstanns men inget hjälper, har provat alla möjliga inställningar men inget tycks fungera.

Möjligt att det även kan vara någon knapp eller pot som har get upp men tänkte fråga här innan i fall det var någon som visste något lite spontant om vad det kan vara för fel innan jag börjar riva upp allt för mycket.

mvh Oscar
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26151
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Tektronix 475 problem

Inlägg av Icecap »

UNCAL är för att den manuella trimningen inte är "hemma", inget fel alltså, bara en inställningssak.

Avsaknaden av stråle kan till viss mån bero på inställningar men kan även bero på ett fel.
Användarvisningsbild
Helgesson
Inlägg: 298
Blev medlem: 19 november 2008, 22:51:11
Ort: Linköping

Re: Tektronix 475 problem

Inlägg av Helgesson »

okej, då kan jag delvis utesluta det :)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Tektronix 475 problem

Inlägg av TomasL »

Du hittar ett antal olika servicemanualer till 475 på min manualsida, både MIL och kommersiella, bara att tanka ned och felsöka.
Användarvisningsbild
Helgesson
Inlägg: 298
Blev medlem: 19 november 2008, 22:51:11
Ort: Linköping

Re: Tektronix 475 problem

Inlägg av Helgesson »

Tackar :) får kolla på det i morgon, vore kul om man kunde få igång den
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30020
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Tektronix 475 problem

Inlägg av MadModder »

Jag har ett likadant, och fick problem med det.
Mitt problem visade sig som så att det gick inte att synka alls. Inte ens extern synk.
Alla småsignaltransistorer i hela oscilloskopet sitter i socklar. Det är små små rör med en gummitätning upptill. Det kan bli oxid där...
Jag kollade upp synkdelen i schemat och tog ur en transistor i taget (turligt nog sitter just synkdelen på ett kort precis under skalet), borstade benen med glasfiberborste, hade i elektronikrengöring i sockeln, juckade med transistorn upp och ner i hålen några gånger och stoppade tillbaks den. Nästa transistor, osv. Har funkat klockrent i över ett år nu. :)

Alla små koaxialkablar inuti bör nog få sig en översyn också, så de verkligen sitter bra. Det ser ut som en öljett/nit i varje ände, som mittledaren sticker ut ur. Detta är bara nedstucket i någon slags sockel på kretskorten, och det är mycket lätt att mittledaren hamnar utanför röret i sockeln.

Han jag köpte det av hade haft det ståendes, och det funkade inte alls när han testade det innan jag köpte. Det var alla möjliga fel då. Högspänningsdelen ur funktion t.ex. Turligt nog jobbar han som elektroniknisse på ett företag, så efter ett tag var det helt igen. :)

Jag har alla scheman och servicemanual. I pappersform...
Användarvisningsbild
Helgesson
Inlägg: 298
Blev medlem: 19 november 2008, 22:51:11
Ort: Linköping

Re: Tektronix 475 problem

Inlägg av Helgesson »

Jo jag läste din tråd och hoppades med på att det bara var glapp eller oxid på någon kontakt.
Men ska ta mig i kragen nån dag här och försöka mäta mig fram o se hur långt jag kan följa signalerna...

Har två som tur är, dock så saknas lite knappar och vred på ena så den får fungera som donator :D
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30020
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Tektronix 475 problem

Inlägg av MadModder »

Jaså du läste det. Tänk, jag fick känslan av att jag skrev det jag skrev tidigare någon gång. Så var det visst. En helt egen tråd t.o.m, och en jätteledsen smiley :D
Och så var det ju ordet trigg jag letade efter. Det kändes inte helt rätt med synk... Men men. Minnet är som en kvinna på stan. Ibland försvinner det på avvägar. :lol:
Användarvisningsbild
Helgesson
Inlägg: 298
Blev medlem: 19 november 2008, 22:51:11
Ort: Linköping

Re: Tektronix 475 problem

Inlägg av Helgesson »

Haha 8)

De är ju inte de roligaste och "demontera" isär dom, och man ser ju vilket jobb det måste varit att bygga dom, handtejpade banor på hela kortet typ :D

Nån som vet va dom kostade när de kom ut för 20-30 år sedan? kan inte tänka mig att dom inte var speciellt billiga då...
Skriv svar