Val av svets och gas. (Syre, Argon och eventuellt acetylen)

Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23624
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: K: Gastuber: Syre, Argon och eventuellt acetylen

Inlägg av Henry »

Beroende på vad man skall svetsa så är ju annars kanske koldioxid ett alternativ. Koldioxid går ju däremot inte att använda till TIG och är väl inte heller att rek till RF heller men MIG (ja MAG då) och järn fungerar det helt ok till.

Skall man svetsa lite mer så är kostar tex en 10 liters brandsläckartub, eller vad den nu är på som jag har, inkl ny ventil, målad och trycktestad och givetvis fylld för lite över 1200:- kan då kanske vara ett alternativ och de räcker ändå väldigt länge och en ny fyllning kostar knappt 100:-. Finns mindre med som är billigare. En regulator är dessutom lite billigare för dessa då de inte måste klara lika stor tryck som för tex argon och dylikt. Köpte en begagnad för lite över 100-lappen.
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Re: K: Gastuber: Syre, Argon och eventuellt acetylen

Inlägg av dar303 »

Var kan man hitta en sådan tub (CO2) i stockholmstrakten tro? Jag är lite sugen på att köpa en till min MAG, fick med en tub Mison nånting för MIG-svetsning i alu men det var stört omöjligt. Eller nästan i alla fall, behövs bättre trådmatning för att det ska gå att använda.
Skaffar nog en TIG istället och använder tuben till den , svetsar nästan bara järn med MAG:en ändå så CO2 är nog bättre.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33835
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: K: Gastuber: Syre, Argon och eventuellt acetylen

Inlägg av Glenn »

jag tycker det funkade märkbart sämre med ren CO2 än mison när jag körde mag, visst det funkar ju och betydligt bättre än flusstråd, men sämre än mison.
limpan4all
Inlägg: 8213
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: K: Gastuber: Syre, Argon och eventuellt acetylen

Inlägg av limpan4all »

Resonemanget som jag håller med om är att på perfekt järnplåt så funkar Mison 18 jättebra med minimalt med sprut, CO2 sprutar mera.
Med mera normal rostig och jävlig plåt med oljerester , färg osv så är det ingen skillnad mellan CO2 och Mison 18.
Enda skillnaden är i plånboken då CO2 är ungefär en femtedel så dyr som Mison 18 per svetstimme.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33835
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: K: Gastuber: Syre, Argon och eventuellt acetylen

Inlägg av Glenn »

Det var ju just mer sprätt med kolsyran.

Sen brukar jag se till att plåten är ren innan jag svetsar :) ..kan dock vara svårt om man ska svetsa rost i bilar :/
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23624
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: K: Gastuber: Syre, Argon och eventuellt acetylen

Inlägg av Henry »

Koldioxid fungerar bra på lite rostiga ytor och lite lätt skitiga ger ett ok bra resultat det med och på rena ytor fungerar det helt perfekt. Och på MIG:en jag har så är det tom rek med koldioxid till järn. Fogen blir förstås inte lika blank som med Argon men för min del är det fulkomligt skit vilket, koldioxid har jag också för mig skapar mer värme som kan vara bra med lite tjockare material men även 1 mm går utmärkt som jag använde på denna bild som var en av de första fogar jag gjorde för något år sedan, så ha lite förseende med det. :) Fogen har en mycket lätt blåaktig grå matt nyans i ytan men med en lätt borstning med stålborste så blir den blank om man vill ha det.

Bild
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Re: K: Gastuber: Syre, Argon och eventuellt acetylen

Inlägg av v-g »

5L flaskorna är svindyra att köpa nya. Kollade nere i byn och tror det var typ 5 lax för båda (en var dyrare).
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23624
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: K: Gastuber: Syre, Argon och eventuellt acetylen

Inlägg av Henry »

Jo de kostar väl en hel del men påfyllning är inte så blodigt har jag för mig.
limpan4all
Inlägg: 8213
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: K: Gastuber: Syre, Argon och eventuellt acetylen

Inlägg av limpan4all »

Sist jag fyllde så kostade en 5l Mison 18 SEK 435,00 att fylla...
Johanb
Inlägg: 3406
Blev medlem: 26 mars 2006, 22:26:12
Ort: Smedjebacken

Re: K: Gastuber: Syre, Argon och eventuellt acetylen

Inlägg av Johanb »

Jag gav 523:- för 5l Mison 18 förra veckan i Ludvika.

Jag skulle lätt hyra en stor tub om det fanns något bra sätt att fördela kostnaden för gasen på flera användare. Vi är några stycken som delar svets/gas.
Jag har en fundering om man skulle kunna mäta tryckfallet som väl bör uppstå när gasen släpps på och räkna tid för att sedan sluta vid tryckstegringen som blir när gasen stryps. Detta registreras för varje person som måste identifiera sig för att gasen ska släppas på från tuben via en servoventil.
Det förutsätter ju att flödet alltid är detsamma och att jag kan hitta en lämplig servoventil för tuben :) tips?
whynot
Inlägg: 545
Blev medlem: 15 december 2005, 01:47:52
Ort: Eskilstuna

Re: K: Gastuber: Syre, Argon och eventuellt acetylen

Inlägg av whynot »

Om man hittar 5L tuber på blocket långt hemmifrån så kan man se till att dom lämnas in på närmaste depå och så hämtar man ut dom där man bor eller närmaste depå. Jag köpte mina i Köping och hämtade ut dom i Luleå då slipper man frakter och slipper bli lurad.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23624
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: K: Gastuber: Syre, Argon och eventuellt acetylen

Inlägg av Henry »

Tänkte visserligen på acetylen och syrgas, Mison har jag noll koll på.
peter555
Inlägg: 6047
Blev medlem: 12 februari 2006, 10:02:22

Re: K: Gastuber: Syre, Argon och eventuellt acetylen

Inlägg av peter555 »

Argon-tuber brukar ofta säljas tillsammans med MIG-svetsar på tradera. Jag fick tag i en MIG + full tub för 2k.
NåttCooltNamn
Inlägg: 34
Blev medlem: 15 februari 2006, 13:07:21
Ort: Stockholm

Re: K: Gastuber: Syre, Argon och eventuellt acetylen

Inlägg av NåttCooltNamn »

Nu har jag köpt tuber av en kille jag hittade på blocket. 1200 för en tom argontub och 1800 för en full oxygen, vilket ju verkar vara bra priser... Tackar för alla tips och tankar (no pun intended)!

@whynot: Ja, det där är ju en attans smart ide... Funkar inte för just mig, men endå... Rather close to teleportation :lol:
Användarvisningsbild
squiz3r
Inlägg: 5424
Blev medlem: 5 september 2006, 20:06:22
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Köpta. Gastuber: Syre, Argon och eventuellt acetylen

Inlägg av squiz3r »

Hmm... Jag har länge funderat på att köpa en MIG svets! Vi har en pinna-svets här hemma, men den har jag under flera års tid försökt lära mig svetsa på, och det blir alltid samma kassa resultat: sakerna lossnar bara man petar på dem... :(

Men nu har jag tillgång till riktiga svetsar på skolan (MIG-svetsar som kostar ~60 000 kr beg.!!) och det är ju hur lätt och smidigt som helst att svetsa med dem! :) Så nu om några månader när jag inte längre kommer kunna använda dem vill jag ha något jag kan svetsa på här hemma... Jag har kommit fram till att MIG är bästa alternativet, men det kostar ju så fruktansvärt... Dem pengarna jag kan lägga ner på en svets skulle väll kunna vara 5-7kkr OM man kan få tillbaka dem när man säljer den igen. Men det som skrämmer mig mest är driftkostnaden, hur mycket kostar det per timme om man kör med argon? Argon är det jag har kört med nu, men fungerar CO2 också bra? Vad kostar det per timme då? Är det en MIG med CO2 som är bästa alternativet för en sån som mig, eller vad tycker ni? Det är ju ingen idé att köpa en svets som man inte kan använda till det man vill...

Sen är nästa problem att än så länge har vi inte någon riktig verkstad, så i så fall får jag vara utomhus och svetsa... Jag har för mig att en MIG är känslig för blåst, stämmer det? Hur känslig? Är det bara att ge upp alla hopp om att svetsa efter att jag inte längre har tillgång till skolans, eller finns det möjligheter för fattiga ungdomar som mig som inte jobbar?
Skriv svar