Ultraljuds lödstation för SMD?

bes51659
Inlägg: 5
Blev medlem: 11 mars 2009, 13:11:47

Ultraljuds lödstation för SMD?

Inlägg av bes51659 »

På min förra arbetsplats använde dom sig av underbara lödstationer som var ganska stora, men helt utan inställningsmöjligheter.

Jag vill minnas att spetsarna värmdes med ultraljud!?

Hur får jag tag på en sådan utrustning? Vad tror ni det var för stationer dom använde?

mvh, B-O
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Ultraljuds lödstation för SMD?

Inlägg av Meduza »

Var det möjligtvis Metcalstationer?
http://www.metcal.com/

Dessa är stora, helt utan inställningar och är induktionsvärmda.
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Re: Ultraljuds lödstation för SMD?

Inlägg av dar303 »

Det är väl mikrovågor i metcal, ultraljud används väl till glas/plast?
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23624
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Ultraljuds lödstation för SMD?

Inlägg av Henry »

Ultraljud värmer så vitt jag vet inte upp så mycket annat än plaster metaller borde ljudvågorna bara studsa ifrån, mikrovågor studsar normalt ifrån metaller men kan kanske gå att fixa om man gör det på rätt sätt. Metacal använder som sagt induktion som fungerar helt annorlunda och inget av ovanstående utan med snabbt växlande magnetfält.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Ultraljuds lödstation för SMD?

Inlägg av PeterH »

Jag kör Metcal och kan bekräfta att dom är helt underbara att jobba med... Nackdelen är att spetsarna är ganska dyra och att det är just spetsen (modellen) som anger vilken temp dom skall hålla. Den blir varm på ca: 5-10 sekunder och är tillräckligt snabb i regleringen för att kunna löda både komponenter och mindre skärmburkar med samma spets :tumupp:
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Re: Ultraljuds lödstation för SMD?

Inlägg av dar303 »

Henry: Jag tror du har fel där, ang mikrovågorna. Metcal använder 13MHz RF som går i en koax ner till spetsen.
Jag vill ha en! De brukar finnas på ebay och blocket ibland ganska billigt, det gäller bara att få med lite spetsar!

edit: 13.56MHz, stod på deras hemsida
MiSTer
Inlägg: 725
Blev medlem: 26 juli 2007, 03:55:18
Ort: Skene
Kontakt:

Re: Ultraljuds lödstation för SMD?

Inlägg av MiSTer »

OT:
Ingen som vet hur man bygger en sån?
Schema på Metcal, alltså...
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23624
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Ultraljuds lödstation för SMD?

Inlägg av Henry »

13.56MHz är långt ifrån microvågor. :wink:
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Ultraljuds lödstation för SMD?

Inlägg av Meduza »

Måste faktiskt hålla med Henry, Mikrovågor är iaf för mig över 1ghz, Metcals system bygger på induktionsvärme med högeffekts RF och temperaturreglering genom materialets curiepunkt :)

MiSter: spetsarna är väl den svåraste biten då det är dess materialsammansättning som bestämmer temperaturen.

I övrigt är det väl egentligen "bara" en 13.56Mhz RF-förstärkare och en signalgenerator som leder till en koaxialkabel
som i sin tur leder till en spole runt spetsen... inte mycket svårare än så...
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Re: Ultraljuds lödstation för SMD?

Inlägg av dar303 »

jaja, vi säger det då!

Henry:
Du har rätt och jag har fel
Du har rätt och jag har fel
Du har rätt och jag har fel

:)
MiSTer
Inlägg: 725
Blev medlem: 26 juli 2007, 03:55:18
Ort: Skene
Kontakt:

Re: Ultraljuds lödstation för SMD?

Inlägg av MiSTer »

Meduza: inte svårt med spetsar när man vadar i dem på jobbet... :wink:
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23624
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Ultraljuds lödstation för SMD?

Inlägg av Henry »

dar303: det har inte med rätt och fel att göra utan man lär så länge man lever. :)
bes51659
Inlägg: 5
Blev medlem: 11 mars 2009, 13:11:47

Re: Ultraljuds lödstation för SMD?

Inlägg av bes51659 »

Tack ska ni ha! Imponerad av draget på detta forum.

Metcal var det! Och Meduza hade helt rätt i att det var induktion (spole vid spetsen som sagt) och inte ultraljud. Undra på att jag inte hittade Metcal när jag googlade.

Och det fanns många på eBay för överkomliga priser så nu är det bara att shoppa låss!! :-)

Tack igen
Användarvisningsbild
matkrig
Inlägg: 84
Blev medlem: 23 mars 2009, 15:22:55

Re: Ultraljuds lödstation för SMD?

Inlägg av matkrig »

Ja, jag köpte en begagnad metcal här om veckan och den är svinskön att löda med. Tror dock att jag köpte en för mesig spets eller nåt, skaffade den mest för ytmontering och det går som smort med små pads, men när jag t.ex. skulle löda en sladd på ett kretskort med jordplan blev det sånär en kallödning. Jag tycker det är lite skumt, spetsen är specad till 357 grader och det är ju inte så mycket men man tycker att det borde räcka ändå, har inte för mig att jag brukade ha högre temp på min gamla hakko. Eller kan det vara att spetsen är för smal och inte överför nog med värme därför? Känns inte heller helt rimligt. Nån löd-räv som vet?

Följande spets äre:

* TIP, CONICAL, SHARP, 0.4MM
* For Use With:MX-500
* Tip Type:Conical
* Tip Size:0.4mm
* Length, Tip:13.7
* Length:13.7mm
* Temp, Op. Max:357°C
* Tip Size:0.4

http://se.farnell.com/oki-metcal/sttc-0 ... tid=666816
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23624
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Ultraljuds lödstation för SMD?

Inlägg av Henry »

Eller kan det vara att spetsen är för smal och inte överför nog med värme därför?

Fullt rimligt. 0.4 mm spets och väldigt smal före det med är med stor sannolikhet orsaken till att det inte går det då det inte lagras så mycket värme i den lilla biten för att kunna värma upp både sladd och jordplan + att det kyls bort en del på vägen vilket gör att tempen löngst ute snabbt går ner till tex knappt 250 grader eller så. Är den specifikt designad för SMD så är det orsaken till 100% som jag ser det.

Använder själv en 50W station och använder jag en 1 mm spets för att löda större jorplan, pga att jag inte orkat byta till större, så måste jag sätta den på minst 350C istället för runt 300 så kan jag löda jordplan utan problem med tunn spets. Denna spets är dock konisk hela vägen med samma avslut och bredd som spetsens bas så mer värme kan accumuleras och värmedelen sitter inne i spetsen så värmen överförs snabbare, detta gör att jag inte behöver ha så hög temperatur på spetsen även om jag kan gå upp till 480C om det skulle behövas om det är säg tex ett 8 lagers kort med flera jordplan.

Så byt spets till en grövre så skall det nog fungera skall du se.
Skriv svar