Kapacitansmäta med fluke 8020a

Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor
Inlägg: 2570
Blev medlem: 29 mars 2004, 23:09:55

Re: Kapacitansmäta med fluke 8020a

Inlägg av björn »

För att tala klarspråk då: Du kan glömma kondensatormätning med det instrumentet. Konduktans är ett helt onödigt mätområde som du lika gärna kunde varit utan, du kommer aldrig någonsin att ha nytta av det(du vill ju hellre slå det på din miniräknare).

EDIT:
Björn: Resistor???
Ja, ett motstånd. Du vet såna små pluttar med ringar eller siffror på.
1802
Inlägg: 6208
Blev medlem: 6 februari 2009, 13:52:28

Re: Kapacitansmäta med fluke 8020a

Inlägg av 1802 »

Att det inte går att mäta farad har ni lärt mig. Tack så mycket. Men kan man inte mäta konduktans i annat än motstånd? Läste nått om en loopantenn där nämdes konduktans. Trots att bara kondensator och spole(antennen) ingick.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7158
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Kapacitansmäta med fluke 8020a

Inlägg av psynoise »

Ett motstånd är en komponent som man kan modelera med en resistans för låga frekvenser och med ytterligare parasit induktans och kapacitans för höga frekvenser. Dvs du kan inte mäta motstånd med någon elektriskstorhet utan bara resistans via ohmsmodel.

Förtydligande: En resistans och ett motstånd är helt skilda saker!

Men det är klart, läser man inte på blir det svårt att hålla reda på begreppen. Vad för elektronikkurser eller böcker har du provat att läsa?
1802
Inlägg: 6208
Blev medlem: 6 februari 2009, 13:52:28

Re: Kapacitansmäta med fluke 8020a

Inlägg av 1802 »

Att det inte går att mäta farad har ni lärt mig. Tack så mycket. Men kan man inte mäta konduktans i annat än motstånd? Läste nått om en loopantenn där nämdes konduktans. Trots att bara kondensator och spole(antennen) ingick.

Viss faradmätning går att göra. Ladda upp i konduktansläget, och med klocka mäta tiden till 0 eller nästan 0 volt. Lite svårt att klocka småkondingar dock. Håller med om att det är långsökt.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7158
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Kapacitansmäta med fluke 8020a

Inlägg av psynoise »

En resistans och ett motstånd är helt skilda saker!
1802
Inlägg: 6208
Blev medlem: 6 februari 2009, 13:52:28

Re: Kapacitansmäta med fluke 8020a

Inlägg av 1802 »

psynoise: Att läsa böcker utan lärare ger många missförstånd som kan rättas till här.
Jag har ingen el efter grundskolan. Det är en hobby för mig av och till. Jag lagar till husbehov. Labbar lite för att förkovra mig. Det jag bygger skall ha någon ekonomisk vinst jämfört med färdigköpt. Eller inte finnas färdigköpt. Har en polare som lagar tv med stor framgång, utan att ha kolla på alla uttryck. Som en musiker som inte kan noter, men ändå försörjer sig på musik.

En resistor och en resistans är också 2 skilöda saker....
Mindmapper
Inlägg: 6422
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Kapacitansmäta med fluke 8020a

Inlägg av Mindmapper »

Nu tar vi det lite praktiskt. :)
Multimetrar är dåliga på att mäta resistans. Oftast är de skapliga på att mäta normal och högohmigt, men lågohmigt är de ofta riktigt kassa på att mäta. Och att skaffa sig en wheatstone brygga för att mäta lågohmigt är dyrt. :(

Men så finns det något som heter konduktans :?: Gissa när det används! :idea:
Ofta är det ju så att om vi är intresserade av ledningsförmåga så är det låga resistansvärden som vi är intresserade av. :tumupp: Därför brukar det vara så att man använder sig av konduktans för att mäta låga resistansvärden. :bravo:

Nu vet jag inte om det gäller 8020, men det borde vara så. :arrow:
1802
Inlägg: 6208
Blev medlem: 6 februari 2009, 13:52:28

Re: Kapacitansmäta med fluke 8020a

Inlägg av 1802 »

Mindmapper: Bästa svaret hitils. Kan du ange vilka områden i ohm när det gäller "lågohm", och vilka som ett dmm klarar. Ohmmäter ofta när jag e för lat att färgkoda, och får ett värde utan toleransfel. Förutom det i mitt dmm :)
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Kapacitansmäta med fluke 8020a

Inlägg av sodjan »

> Kan du ange vilka områden i ohm när det gäller "lågohm", och vilka som ett dmm klarar.

Självklart kan man inte ange det för "ett dmm" generellt, du får kolla specifikationen för det instrument som just *du* har.

(Varför skulle jag öppna just den här tråden... :roll: )
Mindmapper
Inlägg: 6422
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Kapacitansmäta med fluke 8020a

Inlägg av Mindmapper »

Multimetrar klarar inte milliohm, då är man normalt sett hänvisad till en brygga. Var gränsen för lågohmigt går har jag faktiskt ingen aning om, men milliohm är definitivt lågohmigt.

Du kan ju gå in i manualen och se vad de anger för konduktansvärden. Vore roligt att se hur låga värden de ansåg att 8020 var användbar till!
1802
Inlägg: 6208
Blev medlem: 6 februari 2009, 13:52:28

Re: Kapacitansmäta med fluke 8020a

Inlägg av 1802 »

Mindmapper: Manualen ligger som .pdf tidigare i tråden. När har man nytta av ohmmätning med stor nogranhet under 1-10 ohm?

Sodjan: Starta en tråd om toleranser och exakta värde, sen får du nog ta in på hälsohem......
Mindmapper
Inlägg: 6422
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Kapacitansmäta med fluke 8020a

Inlägg av Mindmapper »

Konstigt 8020 använder konduktansområdena för att mäta högohmigt.
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor
Inlägg: 2570
Blev medlem: 29 mars 2004, 23:09:55

Re: Kapacitansmäta med fluke 8020a

Inlägg av björn »

1802 skrev:Kan du ange vilka områden i ohm när det gäller "lågohm", och vilka som ett dmm klarar.
1802 skrev:Mindmapper: Manualen ligger som .pdf tidigare i tråden. När har man nytta av ohmmätning med stor nogranhet under 1-10 ohm?
Jag säger inte mer(men det finns ingen fråga i denna tråd som inte besvaras i manualen...).
1802
Inlägg: 6208
Blev medlem: 6 februari 2009, 13:52:28

Re: Kapacitansmäta med fluke 8020a

Inlägg av 1802 »

Mätte lite nät trafos. Men där var mer ohm än jag trodde. Alla testade hadde mer ohm på 220v sidan. På vissa var det lätt att se, kort med likriktare avslöjar liksom där 220v sladden sitter kvar. Förstår inte riktigt skillanden mellan resistans och konduktansmätning på 8020. Vita knapparna i samma läge, och med de andra flyttas bara kommatecknet. På 2 område är det en diodsymbol, troligtvis dessa som är i "konduktansläge"
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Kapacitansmäta med fluke 8020a

Inlägg av Electricguy »

1802: spring in i en vägg eller nåt!! :doh: :wall:
Skriv svar