BB PCI-20000

AndreasL
Inlägg: 253
Blev medlem: 2 mars 2009, 20:17:25
Ort: Mantorp

BB PCI-20000

Inlägg av AndreasL »

Jaha, då fortsätter jag med mina nybörjarfrågor. :roll:

I mitt första mekatronikprojekt "från noll" (ingen byggsats eller liknade som när det knåpades insprutning till bilen) så kommer jag behöva styra en frekvensomformare till en 3-fasmotor från en PC. In i PC:n vill jag kunna plocka signaler från tempgivare, rpm, läge, (linjär)hastighet och framförallt last. Läge/hastighet går ju att räkna sig fram från det ena till det andra om man vill så en av dom behövs egentligen bara.

Nåväl, ni är nog med på ungefär vad jag behöver.
Max körfrekvens ligger på ca 6-10 Hz, kanske ngt mer men det är inte troligt. Snarare att 6 Hz räcker långt.
Så samplingshastigheten är inte så höga krav på. Inte helelr upplösningen om jag fattat alla nya termer rätt.

Min tanke vara att köpa mig en LabJack U3 och köra via USB.
Det verkar vara en ganska rakt på lösning för en mekanist utan programmeringskunskaper.

Nu föll det sig dock inte bättre att när jag idag hjälpte till lite i testhallen på jobbet så snubblade jag på ett (stenålders?) DAQ-kort.

Kortet är ett Burr Brown PCI-20041C-3.
Monterat på detta är även ett 20002M-1 och ett vad jag tror 20003M-* (Inte lyckats lista ut om det är det med eller utan spänningsutgång.)

Mao ska jag ha 16 analoga ingångar med 12 bitars upplösning och iaf 2 likvärdiga utgångar.
Dessutom ska det väl vara en massa I/O-ingångar på moderkortet om jag fattat rätt.

Då till frågorna:

Gör man som total novis rätt i att glömma detta kort och köpa sig en LabJack för att ens klara av att göra de enkla saker jag önskar?

Är det ett fasligt hackande av kod för att få det man vill eller finns det nga mer grafiska gränssnitt via ngt program där man kan sätta upp in och utgångar etc etc?

Är hela paketet svindyrt så ngn vill bjuda massor med flis för det så jag kan köpa en färdig maskin istället? :doubt: :wink:
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: BB PCI-20000

Inlägg av blueint »

Känns nästan enklare att ordna ett gäng MCUer som mäter signalerna och skickar dom via RS232 till datorn (50 ksps 8 bit?). Sinsemellan kan dom kommunicera mha SPI eller OpenCollector.

Programmering är väl lämpligt i C för att få fason på timing.

Rent generellt så är USB ett riktigt skitgränssnitt. Men duger för det du nämner 6-10 Hz utan precision. Firewire, PCI etc.. är betydligt bättre val.
AndreasL
Inlägg: 253
Blev medlem: 2 mars 2009, 20:17:25
Ort: Mantorp

Re: BB PCI-20000

Inlägg av AndreasL »

Hjälp! :wink:

Det var många förkortningar och ord för mig att söka upp svaret på vad de är för ngt, vart man hittar rätt MCU (?) och till vilken kostnad. BB-korten har jag ju redan och en LabJack kostar inte många kronor.

USB osv är väl kanske inget man strävar efter som så men som sagt, för hobbybruk är det enkelt och billigt.

När du säger dålig precision, hur illa är det egentligen?

Samplingshastigheten kommer ju troligen få läggas på "så hög som verkar lämpligt men under 50Hz" för att slippa aliaseffekter osv. Så säg att 25Hz vore trevligt, jag tror det räcker även om högre kan vara trevligt för vissa signaler.

Programmera en massa är egentligen inget allternativ.
Min nivå ligger på att max mickla med nga enkla efterbearbetningar i Matlab, även om det är overkill för det jag vill få ut.
Har jag rådata så duger tom Excel för att skapa mina grafer. Eller om man får dom direkt efter lite uppsättning i LabView eller liknande program. Där var det ytterligare en fördel till LabJacken då det medföljer ett till synes enkelt gränssnitt som passar en mekanist som mig.

Slipper jag dock att köpa ytterligare saker och BB-korten är vassa vore det ju kul att använda.
Huvudsaken är dock att reda ut allt, oavsett lösning, så att jag akn få det att funka. Hur är egentligen inte viktigt, bara jag vet hur man gör.
AndreasL
Inlägg: 253
Blev medlem: 2 mars 2009, 20:17:25
Ort: Mantorp

Re: BB PCI-20000

Inlägg av AndreasL »

Ingen annan som har åsikter eller liknande?

En snabbsökning på nätet ger iaf att MCU-spåret inte är görbart för min del då det faller på (bristande) kunskaper i programmering, än jäkligare saker att lära sig som egentligen ligger på en väl djup nivå för mitt intresse och kunskapstörst.

Inte det att jag inte vill eller måste förstå det jag vill bygga, det hör liksom till, men för mig är det bökigt nog att rigga en Labjack skulle jag gissa...frågan är om det ens är en LabJack jag ska använda?
Dålig precision i USB sägs det ovan.
Känns spontant som det först blir ett problem långt över mina krav. :?:

Kan jag komma undan på ett enkelt sätt med kortet jag kom över igår så vore det ju såklart trevligast. Industrikort med allt vad det innebär och dessutom ingen extra utgift. :tumupp:

Med risk för att upprepa vad jag redan frågat om i en annan tråd så följer en snabb men mer detaljerad beskrivning på det som önskas samt en länk till en sida med ngt liknande det jag vill bygga.

Från en PC vill jag:

* Styra en frekvensomriktare som i sin tur reglerar varvtalet på en 3-fas asynkronmotor. (Eller annan mer lämplig motor.)

* Ta in mätdata till PC från tempgivare, hastighet, rpm och last från givare monterade på den maskin/rigg som motorn är kopplad till. (Se länk)

* Efterbearbeta in/rådatan så man kan få data visad i mer lättöverskådliga grafer. (Enkelt fixat om bara datan finns men visst vore det trevligt med ett anpassat användargränssnitt.)

Det som finns:

* Mkt goda kunskaper i mekanik, design och tillgång till bra maskinpark. (CAD, fräs, svarv etc etc)

* God förståelse för vad som vill uppnås.

* Bra koll på systemet i stort och början till grundkoll på ingående delars beskaffenheter.

* Önskan om ett någerlunda p n' p-system baserat på delar från olika håll.

Det som inte finns:

* Programmeringskunskaper i den högre skolan.

* Extremt mkt pengar.

* Vilja/kunskap att uppfinna/designa allt från noll. (Iaf vad det gäller el och databiten.)

Länk med ngn enstaka bild och en bra schematisk skiss över systemet:
Obs: Finskan får ni översätta med bablefish eller så...det var ganska roande faktiskt. :wink:

http://www.probyte.fi/info/shock.htm

Känner att det egentligen borde vara dax med en ren projekttråd där jag kan samla alla mina frågor och det blir enklare för er andra att komma med glada tillrop. Så om ngn moderator anser att jag breder ut mig så länka om om ni vill så fortsätter jag på en plats. :waving:
Skriv svar