Dremel 300 eller 400?

Användarvisningsbild
miklon
Inlägg: 267
Blev medlem: 26 maj 2007, 21:48:00
Ort: Eskilstuna

Dremel 300 eller 400?

Inlägg av miklon »

Jag lade igår en beställning på Clas Ohlson på en Dremel 300 med en massa tillbehör, det här paketet:

Länk

(Av någon anledning är inte själva maskinen med på bild, men det är väl den här.)

Sedan kollade jag in den lokala Classe-butiken och där var det paketet slut, men de hade en Dremel 400 (digital), i grundpaketet, med ca 50 verktyg och något slags hyvel, men ingen flexibel arm osv. Det var samma pris på det, så jag slog till, eftersom jag tänkte att 400:an var mycket bättre.

Nu står jag lite i valet och kvalet kring vilken jag ska behålla, är 400:an så mycket bättre att det är värt att inte få lika mycket tillbehör (det är väl främst den flexibla armen som är intressant, men även den där "tratten" som används för att kapa och fräsa i skivmaterial (antar jag) kan ju kanske vara användbar)? Jag har förstått att den elektroniska varvtalsregleringen och det lägre lägstavarvet (5 000 mot 10 000) är ganska behändigt, det borde väl nästan göra det värt att köpa en flexibel arm löst?

Kan väl tillägga att jag fick ge 349 kr för dem, så det är ju inte jordens högsta pris, nästan så man skulle kunna behålla båda, men jag känner inte att jag har behov av bägge. I och för sig kunde jag ju sälja bara maskinen (300:an) strippad, utan den flexibla armen på Tradera kanske och få igen pengarna.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor
Inlägg: 3515
Blev medlem: 31 mars 2005, 17:55:45
Ort: Kungsbacka

Re: Dremel 300 eller 400?

Inlägg av vfr »

Jag undrar om jag inte läste något inlägg här tidigare om att just den digitala var mycket bättre. Just för att den verkligen reglerar på varvtalet och ser till att valt varvtal upprätthålls. Sök och se om du kan hitta det!
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Dremel 300 eller 400?

Inlägg av xxargs »

Automatiska varvtalshållningen som 400 digital har är guld värd och är värt minst lika mycket som resten av maskinen då det gör maskinen _användbar_ !!! - har man väl haft den så kan man inte backa till tidigare versioner utan varavtalshållning, man blir bara arg över den klena momentet som får stiftet/kapskivan att nästan stanna så fort man nuddar arbetsstycket om man inte drar på full gas... att justera manuella pådraget medan man slipar är knappast något att tänka på liksom...

Kort sagt så behöver den inte längre toktjuta på max varavtal bara för att det skall finnas lite orr i den när du ansätter lasten/börja kapa
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30018
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Dremel 300 eller 400?

Inlägg av MadModder »

Hmm... kollar man på clas ohlsons sida finns inte 400:an med. Däremot en digital cotech för 349.
Dremel 400-väskan med 80 tillbehör kostar mellan 1200 och 1500 i andra butiker.
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Re: Dremel 300 eller 400?

Inlägg av v-g »

Har en Co-Tech utan varvtalsreglering och såklart lider den av problemet xx beskriver, i övrigt så är den helt ok förrutom synnerligen stel sladd (ovanligt på kinagrejjor :roll: ) så jag ser ingen större nackdel med en varvtalsstyrd dito. Skulle aldrig ge 12-1500 för en dremel iaf.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Dremel 300 eller 400?

Inlägg av PeterH »

Vill du inte ha kvar din 400 så kan jag köpa den för det du gav plus frakt :wink:
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Re: Dremel 300 eller 400?

Inlägg av v-g »

Jag är snällare än så jag tar den gratis om du verkligen vill bli av med den snabbt. :pray:
Skriv svar