Hemmagjorda ESD-lådor?

Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9235
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Hemmagjorda ESD-lådor?

Inlägg av jesse »

ESD-utrustning är ju så hemskt dyr, särskilt när man redan har en massa förvaringsboxar hemma.

Så kom jag på att man kanske kunde spraya lådorna invändigt med nån slags ledande spray... :idea: men vad kan det finnas som fungerar? metall/silver-färger? eller något annat? Nån som känner till nåt sånt?

Det räcker ju med några MΩ... så det behöver ju inte vara superledande precis.

Sen är ju frågan om plstlådorna tål lösningsmedlet i sprayen... hur man nu tar reda på det , innan man köpt sprayburken?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33835
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Hemmagjorda ESD-lådor?

Inlägg av Glenn »

när jag var liten så klädde jag in vanliga lådor med aluminiumfolie :)

Jag tog också frigolit och limmade på alufolie på och stack ner kretsar i :)
Användarvisningsbild
Walle
Moderator
Inlägg: 7660
Blev medlem: 14 december 2004, 10:32:18
Ort: Stockholm

Re: Hemmagjorda ESD-lådor?

Inlägg av Walle »

Det finns speciell konduktiv färg som är som gjord för ett sånt här ändamål :)

Vart man köper den har jag dock ingen aning om.
JustNeed
Inlägg: 799
Blev medlem: 7 november 2007, 22:07:01
Ort: 08

Re: Hemmagjorda ESD-lådor?

Inlägg av JustNeed »

http://www.electrokit.se/item_list.php? ... roup=Spray
Aluminium- eller zinkspray kanske.
Det finns säkert på flera ställen. Jag har sett zinkspray på COs sida iaf
Användarvisningsbild
Walle
Moderator
Inlägg: 7660
Blev medlem: 14 december 2004, 10:32:18
Ort: Stockholm

Re: Hemmagjorda ESD-lådor?

Inlägg av Walle »

Hmm ja vafan! Vanlig hederlig kallgalv (zink) funkar ju!

Gå till närmaste järnhandel bara! En sprayflaska kallgalv kostar typ 40 spänn eller nåt sånt.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33835
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Hemmagjorda ESD-lådor?

Inlägg av Glenn »

kallgalv är väl iofs färg med zinkpartiklar i, leder nog inte så bra.. fast kanske tillräckligt för detta ändamålet.

Zink är lite otrevligt i största allmänhet dock.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator
Inlägg: 7660
Blev medlem: 14 december 2004, 10:32:18
Ort: Stockholm

Re: Hemmagjorda ESD-lådor?

Inlägg av Walle »

Kallgalv/zink leder bra. Det är inte bara färg med zinkpartiklar i!

Kallgalv består av tre grundkomponenter:

Lösningsmedel/avfettning
Zink
Drivgas

Lösningsmedlet brukar oftast bestå av Etylacetat och Xylen. Uppgiften är dels att bära zinket, men även att avfetta ytan.
Sen är det Zinkpulver och Zinkoxid.
Sen är det bara drivgaser, DME, Butan och Propan.

Kalgalv ger en koncentrerad Zinkbeläggning. Annars hade den ju inte funkat som galv!
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33835
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Hemmagjorda ESD-lådor?

Inlägg av Glenn »

..Och kallgalv *är* enormt mycket sämre än varmgalv också.

Nu finns det ju säkert olika fabrikat också, men ofta är det bara färg med zinkpartiklar i.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator
Inlägg: 7660
Blev medlem: 14 december 2004, 10:32:18
Ort: Stockholm

Re: Hemmagjorda ESD-lådor?

Inlägg av Walle »

Visst är kallgalv sämre än varmgalv, har jag skrivit något annat?
Här handlar det dessutom bara om att leda elektrostatiska laddningar, inte några höga strömmar.

Men återigen, du har fel, "färg med zinkpulver" är inte äkta kallgalv. Oavsett fabrikat.

Har du verkligen kollat innehållsförteckningen på de burkar menar är färg och zinkpulver? Så det inte är så att du upplever det som att det är färg med zinkpulver i?

Förtydligande: Jag pratar altså om kallgalv på sprayburk.

Kollade du länken till elektrokit? De säljer just kallgalv som de menar går bra att använda för ESD-skydd.

Här är några säkerhetsblad för kallgalv från några olika tillverkare:

http://www.scantech.tm/varuinformatione ... LLGALV.pdf
http://www.bskemi.se/DataBlad/Zink%20Kallgalv.pdf
http://www.nordicspray.se/webshop/datablad/3001.pdf
http://www.normax.net/03-501_sve.pdf
http://www.relaco.se/SDB/Oxydex/OX-60.pdf

Samtliga har exakt, eller snarlik, den sammansättning jag nämnde tidigare. Lösningsmedel, Zink, drivgas.
Senast redigerad av Walle 25 februari 2009, 16:00:06, redigerad totalt 1 gång.
Barry_Lyndon
Inlägg: 557
Blev medlem: 14 november 2005, 23:57:34
Kontakt:

Re: Hemmagjorda ESD-lådor?

Inlägg av Barry_Lyndon »

Grafitspray finns ju också, men det är nog lite dyrare än kallgalv.

/Andreas
Användarvisningsbild
Walle
Moderator
Inlägg: 7660
Blev medlem: 14 december 2004, 10:32:18
Ort: Stockholm

Re: Hemmagjorda ESD-lådor?

Inlägg av Walle »

Fast grafitspray lär ju inte bli så lyckat. Även om den kanske leder ström (jag har ingen aning, men det borde den ju göra eftersom den innehåller grafit) så är den starkt smörjande. Man använder ju grafitspray t.ex. för att smörja lås. Sen stelnar väl inte den, utan ligger väl kvar som en hinna?
Barry_Lyndon
Inlägg: 557
Blev medlem: 14 november 2005, 23:57:34
Kontakt:

Re: Hemmagjorda ESD-lådor?

Inlägg av Barry_Lyndon »

Nä jag tänkte på sån här, den är inte smörjande. Dyr dock, men det är ju elfa...

/Andreas
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Hemmagjorda ESD-lådor?

Inlägg av xxargs »

pappaskar,trälådor fungerar också som fattigmansversioner av ESD-lådor - det är plasten som är värst när det gäller att ladda upp sig och hålla laddning.

Sedan skall inte ytan leda 'för' bra heller då det kan ge överslag när man slänger in laddade komponenter i lådorna, utan vad det handlar om är att ytresistansen är inte på många GOhm som normal plast och en laddning kan vara kvar i timmar och dagar - utan någon som laddar ur sig inom sekunder/minuter, men heller inte något som laddar ur sig sig blixtsnabbt som metallyta inom ms/µs då det ger för stor ström och därmed ESD-skador.

lagom är bäst
Användarvisningsbild
Walle
Moderator
Inlägg: 7660
Blev medlem: 14 december 2004, 10:32:18
Ort: Stockholm

Re: Hemmagjorda ESD-lådor?

Inlägg av Walle »

Barry: aha! :D Inte riktigt samma sak, nej :)

xxargs: Det har du förstås rätt i, ur den synvinkeln är både aluminiumfolie, zinkspray och grafitspray oanvändbara för det ändamålet!
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Hemmagjorda ESD-lådor?

Inlägg av xxargs »

Inte nödvändigvis grafitsprayen - beror på hur många Ohm per sq den är och bör nog helst vara närmare 100 kOhm än 1 kOhm i resistans...

Elfas grafitspray (crc 33 graphite) har mellan 1000 - 2000 Ohm per sq, vilket nog är i minsta laget för att förhindra destruktiv urladdning då statisk spänning kan vara många 10-tals kVolt och urladdningen mot en sådan yta startar med 0.5 - 1 ampere per 1000 volt...

dom rosa påsarna, ledande underlag etc. har mycket högre resistansvärde, medans svart ESD-skumgummi är ganska lågt om jag mins rätt, vet dock inte hur det är med den metalliserade elektronikpåsarna - dom verkar snarare som elektrostatisk barriär mellan insida och utsida...

att tillägga angående kartong och trälådor som ESD-förvaring så kanske man inte behöver rota i dessa just när det är -30 grader utomhus och det är knastertorrt inomhus - det är fukten i papper/träet som gör att dom inte är statiska och har en viss urladdande effekt. mao. rumsfukten bör nog inte vara under 30% Rh eller så

I allmänhet (läs hemmiljö) så är en luftfuktare vintertid inte så dumt att använda några timmar innan man börja rota i sin elektronik om man inte har en ESD-sanerad/kontrollerad miljö att jobba i - och att vandra i tjocka heltäckningsmattor är heller ej rekommendabelt innan...
Skriv svar