Borra kretskort, Pelarborr+Kamera.
Borra kretskort, Pelarborr+Kamera.
EDIT: Den färdiga maskinen finns senare i tråden.
Att borra kretskort i pelar-borrmaskin kan vara svårt, det är lätt hänt att hålen hamnar lite "off".
Lösning på problemet: Montera en kamera under borr-bordet och lägg kortet med mönstret nedåt.
Kameran är lite moddad och har en distans mellan linsen och chippet för att få fokus på väldigt nära håll.
4st ytmonterade lysdioder längst fram lyser upp kortet.
Jag har ett fast-tejpat sikte(OH-film) på skärmen som man lätt kan flytta när man behöver kalibrera in centrum.
Man kan tro att det lätt kommer spån på linsen men det händer inte ofta.
Det lyser så bra att man ser mönstret upp-ifrån.
Antennen är nästan helt instängd men signalen kommer ut ändå.
Oväntat fenomen, bilden blir ju spegelvänd vilket försvårar navigering Det löser man lätt med en spegel.
Resultatet, mycket bra.
Jag filmade, höll i kortet och borrade med bara 2 händer så klaga inte.
Film
Att borra kretskort i pelar-borrmaskin kan vara svårt, det är lätt hänt att hålen hamnar lite "off".
Lösning på problemet: Montera en kamera under borr-bordet och lägg kortet med mönstret nedåt.
Kameran är lite moddad och har en distans mellan linsen och chippet för att få fokus på väldigt nära håll.
4st ytmonterade lysdioder längst fram lyser upp kortet.
Jag har ett fast-tejpat sikte(OH-film) på skärmen som man lätt kan flytta när man behöver kalibrera in centrum.
Man kan tro att det lätt kommer spån på linsen men det händer inte ofta.
Det lyser så bra att man ser mönstret upp-ifrån.
Antennen är nästan helt instängd men signalen kommer ut ändå.
Oväntat fenomen, bilden blir ju spegelvänd vilket försvårar navigering Det löser man lätt med en spegel.
Resultatet, mycket bra.
Jag filmade, höll i kortet och borrade med bara 2 händer så klaga inte.
Film
Senast redigerad av Chribbe76 28 november 2015, 16:10:02, redigerad totalt 1 gång.
Re: Borra kretskort, Pelarborr+Kamera.
En omständig men fiffig lösning på ett vanligt problem! 8/10
(10/10 involverar någon form av servo och/eller laser)
Det finns borrstativ där borren kommer upp underifrån när man trycker på en pedal, siktandet sker med laserkryss!
(10/10 involverar någon form av servo och/eller laser)
Det finns borrstativ där borren kommer upp underifrån när man trycker på en pedal, siktandet sker med laserkryss!
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Sådär fast tvärtom*** såg borrmaskinerna ut för borrning av register hål till kortpackar på gamla tiders kretskortsfabriker.
*** borren kom upp underifrån och man hadde en 'lupp' med lång tratt man glodde i.
*** borren kom upp underifrån och man hadde en 'lupp' med lång tratt man glodde i.
Väldigt snygg och högteknologisk lösning.
Nästa steg måste vara motorisering av pelarborren + mjukvara som identifierar paddarna automatiskt?
Nästa steg måste vara motorisering av pelarborren + mjukvara som identifierar paddarna automatiskt?
- rectumfrier
Skitsnyggt! Kanske överflödigt... iallafall för mig som inte behöver sån hög precision.
8 poäng
8 poäng
Haha, vilken underbar omväg det vore Jämfört med att CNC-styra den och borra paddarna såcyr skrev:Väldigt snygg och högteknologisk lösning.
Smart lösning!
Arrangemanget med spegeln, är det för att det annars blir spegelvänt? ..eh...
Arrangemanget med spegeln, är det för att det annars blir spegelvänt? ..eh...
- ChristianS
Jag har lärt mig att angripa problemet så nära källan som möjligt!
Varför inte sätta spegeln vinklad 45 grader under borrmaskinen i stället ha kameran horisontellt så slipper man ju få spån på linsen överhuvudtaget.
Jag har önskat mig en borrmaskin där borren kommer underifrån men detta tycker jag verkar minst lika bra, den enda nackdel som jag kan komma på är att man förlorar lite av överblicken på kortet. Kom på att jag har en liten svart/vit kamera liggandes.
Mycket bra ide' det här
Varför inte sätta spegeln vinklad 45 grader under borrmaskinen i stället ha kameran horisontellt så slipper man ju få spån på linsen överhuvudtaget.
Jag har önskat mig en borrmaskin där borren kommer underifrån men detta tycker jag verkar minst lika bra, den enda nackdel som jag kan komma på är att man förlorar lite av överblicken på kortet. Kom på att jag har en liten svart/vit kamera liggandes.
Mycket bra ide' det här
Många 7" monitorer har ju en knapp för att spegelvända bilden då dom ofta används som backmonitor...
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Smart så det förslår
Själv får man harva på med dremelkopia och bryta borr. Önskar ett stativ!
Själv får man harva på med dremelkopia och bryta borr. Önskar ett stativ!
Vad roligt att ni gillar ide'n.
>Gorgus
Ja, bilden blir spegelvänd, man kan själv bestämma riktning.
Jag försökte ett tag att lära mig navigera spegelvänt, jag tyckte att jag borde vara bra på det eftersom jag spelar FPS-spel med "Invert mouse" men det var dessvärre omöjligt.
>ChristianS
Att sätta spegeln i 45 grader och ha kameran i 90 grader är en bra ide', problemet är att kameran kommer för långt bort så att bilden blir för liten då.
Men med ett lins-system som ger större bild så borde det bli bra.
>PeterH
Tanken slog mig aldrig att den funktionen kunde finnas, men nu har jag kollat och den finns inte.
>v-g
Stackars, har du inte ens ett stativ.
Många tror nog att allt blir perfekt om man borrar hålen med en cnc-maskin, men så är inte fallet.
Fel-faktorerna är många och det tar i regel längre tid att förbereda en cnc-maskin än att borra för hand.
Kommentarer på det är välkomna.
>Gorgus
Ja, bilden blir spegelvänd, man kan själv bestämma riktning.
Jag försökte ett tag att lära mig navigera spegelvänt, jag tyckte att jag borde vara bra på det eftersom jag spelar FPS-spel med "Invert mouse" men det var dessvärre omöjligt.
>ChristianS
Att sätta spegeln i 45 grader och ha kameran i 90 grader är en bra ide', problemet är att kameran kommer för långt bort så att bilden blir för liten då.
Men med ett lins-system som ger större bild så borde det bli bra.
>PeterH
Tanken slog mig aldrig att den funktionen kunde finnas, men nu har jag kollat och den finns inte.
>v-g
Stackars, har du inte ens ett stativ.
Många tror nog att allt blir perfekt om man borrar hålen med en cnc-maskin, men så är inte fallet.
Fel-faktorerna är många och det tar i regel längre tid att förbereda en cnc-maskin än att borra för hand.
Kommentarer på det är välkomna.
Smart och enkelt! Något liknande får det bli till mitt Dremelstativ. Riktigt irriterande när man ser fel och borrar åt skogen.