Omärkt Funktionsgenerator

Illvillig_Oscillator
Inlägg: 5
Blev medlem: 6 februari 2009, 22:11:19

Omärkt Funktionsgenerator

Inlägg av Illvillig_Oscillator »

Skulle behöva lite hjälp med att identifiera en gammal funktionsgenerator. Skolan som jag går på slängde nyligen bort en massa gammal elektronik så man plockade ju på sig lite :D

Bild

"3 0 OKT 1984" "Controlled by esselte stadium"

Bild

Bild

Bild

Öppnade den och såg att felet på den var en IC som hadde spruckit på mitten och sockeln hadde smält. Så det kan ju vara värt ett försök att laga. Problemet är att eftersom att Ic har spruckit på mitten så ser man inte texten tydligt.

Den har 8 stycken ben och det står LA7410P, det kan vara en bokstav mellan 0an och P:et. Sen under det så står det 401någonting D. Ser ut som att det står portugal på chippet :D

Vore tacksam om någon kunde identifiera vilken modell och vilket märke det är så att jag kan hitta schematics för den.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16778
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Omärkt Funktionsgenerator

Inlägg av grym »

gissar på en op av modell 741

att få tag i ritningar kan vara svårt

prova att följa upp komponenterna runt om om det passar med en 741 op, troligen mycket enklare
Illvillig_Oscillator
Inlägg: 5
Blev medlem: 6 februari 2009, 22:11:19

Re: Omärkt Funktionsgenerator

Inlägg av Illvillig_Oscillator »

Tack så mycket :D Då det blir till att åka till elfa på måndag :D
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33839
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Omärkt Funktionsgenerator

Inlägg av Glenn »

fast den har ju knappast pajat utan anledning, troligen har du ju ett annat fel som orsakade det.

..Fast iofs, har den stått på en skola så är det väl en EXTREMT stor risk att den pajat pga felaktigt handhavande :/
Illvillig_Oscillator
Inlägg: 5
Blev medlem: 6 februari 2009, 22:11:19

Re: Omärkt Funktionsgenerator

Inlägg av Illvillig_Oscillator »

Ajo, Men det kan ju vara värt ett försök att fixa den. Annars så ska jag nog använda chasit till en ljudeffekt som jag håller på att bygga :) Kondensatorerna i funktionsgeneratorn ser läskiga ut :neutral:
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33839
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Omärkt Funktionsgenerator

Inlägg av Glenn »

Absolut! men jag menar mest att det mycket väl kan vara fler fel som orskade att den magiska röken lämnade just den komponenten :)

Funktionsgeneratorer är alltid bra att has, skulle ha försökt rädda den själv om jag hade hittat den, har bara en :)
peter555
Inlägg: 6047
Blev medlem: 12 februari 2006, 10:02:22

Re: Omärkt Funktionsgenerator

Inlägg av peter555 »

Det kan vara ide att börja kolla om matningsspänningarna är vettiga. Det är väl inte så mycket annat som spränger en OP på detta sätt.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16778
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Omärkt Funktionsgenerator

Inlägg av grym »

tja sitter den på utgången så är en yttre högre spänning en trolig icsprängare :mrgreen:

i och för sig, har det hänt så kan alla ic vara sönder och bara en vara synligt deformerad

fråga mig inte varför jag tror mig veta något sådanthär :humm: :vissla: :lol:
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Omärkt Funktionsgenerator

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag tror att märket på funktionsgeneratorn är "impo". Möjligen att den heter "impo lcb".

Den är nämligen enormt lik min, som är av märke "impo".
Enda skillnaden är att min har grått lock, dubbla frekvensgeneratorer och en modulator.
Sedan verkar texten på din stå på franska. På min är texten på danska. :D

Riktigt fin gammal analog burk. Kopplar man oscilloskopet till den och hastigt vrider på frekvensratten så kan man se när vågformerna stabiliseras mer och mer. Nästan som om de var av gelé i början. :)

edit: Tror inte att jag har någon dokumentation till min. Har inte packat upp manualerna efter flytten, men om jag skulle hitta något så säger jag till.
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Re: Omärkt Funktionsgenerator

Inlägg av Andy »

Användarvisningsbild
Oblivion
Inlägg: 2502
Blev medlem: 31 juli 2003, 22:26:29
Ort: där jag trivs
Kontakt:

Re: Omärkt Funktionsgenerator

Inlägg av Oblivion »

JimmyAndersson skrev: Riktigt fin gammal analog burk. Kopplar man oscilloskopet till den och hastigt vrider på frekvensratten så kan man se när vågformerna stabiliseras mer och mer. Nästan som om de var av gelé i början. :)
Tycker nog inte att man skulle kalla den riktigt fin isf :) Har du mätt disten på dessa inte ovanligt med flera % på sinusen.
Men till enklare saker fungerar de ju hyffsat iof

Däremot de gamla HP monstrerna ex HP200 det va fina grejjer det
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Omärkt Funktionsgenerator

Inlägg av JimmyAndersson »

"Enklare saker" är relativt. :)

Orkar inte koppla upp och mäta igen just nu, men flera % är det inte på den här.
Disten och frekvensstabiliteten var det första jag kollade när jag bekantade mig med den.
Visst, det finns säkert burkar som kan ge ännu mindre dist, men hur många behöver mindre dist än vad man kan mäta upp med utrustning som finns i ett vanligt hemmalab eller större studio? :)

Generatorn är förresten smidigt för att upptäcka stående vågor i rum.
Provade även i trappuppgången.. :D
Användarvisningsbild
Oblivion
Inlägg: 2502
Blev medlem: 31 juli 2003, 22:26:29
Ort: där jag trivs
Kontakt:

Re: Omärkt Funktionsgenerator

Inlägg av Oblivion »

Kolla databladet för kretsen så ser du distsiffror, ex MAX 038 har numera en total Harmonisk dist på 2% enligt databladet förr va den 0,75% men de ändrade något. Föregångaren ICL8038 som nästan sitter i alla sånna billiga generatorer har en dist på upp till 2% enligt databladet beroende på modell. lägg sedan på Op-förstärkare och liknande så får man några %

Klart disten på generatorn spelar någon roll, speciellt när du mäter upp förstärkare, du får ju inte reda på distvärdena om du har en kass generator som själv lägger ut dist. Jag är intrsesserad av hur uteffekten ligger på 1% Harmonisk dist då kan man ju inte ha en generator som ger ut 2% :)

Det är ju väldigt enkelt att mäta dist ner till väldigt låg nivå idag med fina ljudkort och en dator, Min hårdvarudistmätare går tyvärr enbart ner till 0,1% men under de värdena bryr jag mig inte om det, Den inbyggda generatorn 10Hz-150Khz har dock en egendist på 0,02% vid 10Khz enligt manualen mycket bättre än så behöver man ju inte i ett hemmalabb
Skriv svar