"Grislarm"

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Scorpio
Inlägg: 6
Blev medlem: 4 juni 2008, 15:26:12
Ort: Växjö

"Grislarm"

Inlägg av Scorpio »

Tjenare!

Jag har hjälpt min svärfar att bygga ett "grislarm" till hans åtelplats.

Den senaste versionen ser ungefär ut som bilden nedan. Det finns även en lampa som lyser när man skall kvittera larmet.
(schemat på bilden är inte spänningssatt)
Bild

Vad jag skulle vilja ha hjälp med är att göra en konstruktion med 5V komponenter (eller liknande) och en spänningsregulator, så att jag kan låta bilbatteriet gå lägre ner i spänning innan man måste ladda.
Mobilen drivs via en billaddare, som klarar ner till 6V innan den lägger av.

Mobilen är en gammal Nokia 3110 som jag öppnat och lött på två sladdar på knappen "1". Detta gör att när jag kortsluter sladdarna så ringer den upp "röstbrevlådan" (som givetvis är ett annat mobilnummer istället).
Problemet tidigare (innan relä med hållkrets) var att om grisen knuffade till backen (med maten under) lite snabbt, så blev det en etta i displayen och hålla-in-uppringningen fungerade inte.

Lösningen som finns i dag fungerar rätt bra, men det vore bra om man även kunde lägga en tid innan den skall ringa upp, för att få bort lite felkällor. Detta är absolut inget krav!
Skulle även vara bra om man inte hade behövt ha reläet (eller vad man nu väljer för komponent) draget hela tiden, pg.a. strömförbrukningen (visserligen inga stora summor).

Flera tips och idéer mottages gärna!
Niklas-k
Inlägg: 350
Blev medlem: 10 mars 2004, 15:59:21
Ort: Katrineholm

Re: "Grislarm"

Inlägg av Niklas-k »

Roligt att det finns fler som har vildsvinslogg! Bilbatterier mår inte så bra att ladda ur för mycket.
Jag har byggt en microprocessorstyrd foderautomat med logger som skickar mig SMS vilka tider de besöker plus vilken spänning batteriet har. Jag hämtar hem batteriet när spänningen sjunkit till cirka 12.3 volt.
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9235
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Re: "Grislarm"

Inlägg av jesse »

Jättekul med kreativa idéer! Det finns säkert massor av enkla och bra lösningar på ditt falsklarmproblem, men då kan det först vara bra att veta lite detaljer:

* hur ser signalen från magnetkontakten ut om du har ett riktigt larm?

* vad är det för falsklarmskällor och hur ser dessa ut (signalmässigt i tid)?

och så det jag är mest nyfiken på: varför har man ett grislarm? vart går grisen / vad gör grisen när det måste larmas?

"Åh, nej nu har den rackar'n rymt igen och är å rotar i potatiskällar'n" :doh:
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Re: "Grislarm"

Inlägg av v-g »

Låt inte batteriet gå ner i för låg spänning du tappar ofantligt många cykler på detta sätt tyvärr. xxargs har många inlägg i diverse batteritrådar som du ganska enkelt hittar genom att söka på "batteri" & "xxargs".

Bättre att bryta i tid och återladda batteriet.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: "Grislarm"

Inlägg av PeterH »

Grisar i detta fall är alltså vildsvin som skall jagas, det är därför man åtlar så man enkelt kan skjuta när man får tid, ork och lust! (alltså ett sätt för lata jägare :vissla: ) Jag har för mig att det är förbjudet med åtel för björn, men vet inte hur det är med gris? Hur som haver är vildsvinen en ny sorts "ohyra" som sprider sig snabbt och äter upp och bökar sönder det mesta! Vi har inte fått så många här i Gävletrakten än, men dom finns och när det blir för många måste man utföra skyddsjakt för att hålla stammen i schack.

Jag vet inte vilket syfte Niklas och hans far har med detta, men jag kan tänka mig att man vill se hur ofta det kommer grisar och äter för att kunna gissa sig till hur många det är och vilka tider som är bäst när man skall jaga. Men eftersom också en mobil är inblandat så kan man tänka sig att Niklas kommer springa ut i bara kalsongerna för att skjuta dom när dom triggar larmet 8)
Norpan
Inlägg: 2229
Blev medlem: 12 april 2008, 18:20:27
Ort: Småland

Re: "Grislarm"

Inlägg av Norpan »

Jag har svårt att tro att det är förbjudet med grisåtlar.
Om man är ut och tittar lite i skogarna här runtomkring så känns som grisarna inte direkt behöver leta mat på det gamla hederliga viset längre. :humm:
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: "Grislarm"

Inlägg av blueint »

Vad är åtlar?
Borre
Inlägg: 4574
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: "Grislarm"

Inlägg av Borre »

Niklas-k
Inlägg: 350
Blev medlem: 10 mars 2004, 15:59:21
Ort: Katrineholm

Re: "Grislarm"

Inlägg av Niklas-k »

Jo, Vildsvinsåtel är tillåtet och från 1 Februari är det dessutom tillåtet med fastbelysning vid åteln.

PeterH: Du blandar ihop mig och trådskaparen, har du tagit för många stänkare :lol:
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20513
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: "Grislarm"

Inlägg av Mizzarrogh »

Halvt off topic, men skulle det funka med tex en IR diod som utlösare också?
Det borde väl inte synas för djuren heller?
(finns i och för sig ännu inte vildsvin här, men många andra arter som skulle vara intressant att veta mer om, inte minst av ren nyfikenhet och intresse menar jag.)

Såg även en intressant variant där någon monterat gamla brytarspetsar och en plastremsa emellan, när remsan drogs bort slöts således kretsen, sedan en karta i en gammal husvagn med markeringar.

Fast iden med telefonen var ju smidigare.

Skulle egentligen vilja ha ett system av rapporterings stationer så det tex gick att se när djur uppehöll sig inom ett visst område, samt hur ofta de passerade igenom (viltstigar, etc).

(om någon undrar så var min tanke något i stil med älginventeringen som syftar att kartlägga antal djur och deras levnadsvanor inom ett bestämmt område men under litet längre perioder, har även länge funderat att trigga en kamera)
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: "Grislarm"

Inlägg av PeterH »

Jo, Niklas... jag ser det nu :oops: Kanske inte skulle tagit vin till maten på en måndag :lol:
Norpan
Inlägg: 2229
Blev medlem: 12 april 2008, 18:20:27
Ort: Småland

Re: "Grislarm"

Inlägg av Norpan »

För att fortsätta på Mizzaroghs ideer så.
Bonden jag har till granne har en åtel bestående av en 25L dunk fylld med havre eller nåt sånt, som sitter fast med en kedja och har några småhål som det ramlar ut ur när grisarna puttar runt dunken.
Han ville veta ungefär när grisarna var och puttade runt dunken, så han tog en gammal hederlig batteridriven analog väckarklocka som han satte fast på en stolpe.
Och sen ett snöre mellan dunken och batteriet i klockan, så det åkte ur när grisarna puttade på dunken.

Måste säga att, hade jag gjort det hade jag nog aldrig lyckats tänka så enkelt. :wink:
Niklas-k
Inlägg: 350
Blev medlem: 10 mars 2004, 15:59:21
Ort: Katrineholm

Re: "Grislarm"

Inlägg av Niklas-k »

Som trigger har jag två stycken rektangulära aluminiumplattor monterade mittemot varandra med motorkudde monterad mellan i centrum. Ute i varje hörn på ena plattan så är det gängade M5 skruvar så man kan juster gapet likt brytarspetsar.
Vidare så löper en kvastskaft ner i en grop under automaten där det alltid rinner ner foder vid utspridning.
Primära anledning till att jag loggar är att när det inte är aktivitet så skall det inte fodras ut i onödan.
Sekundära är att kolla batterispänning,fodernivå,tider. Problemet med min lösning är att Grävlingen även puttar på pinnen :D
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Inlägg: 4340
Blev medlem: 22 december 2004, 00:46:38
Ort: Särestad Grästorp
Kontakt:

Re: "Grislarm"

Inlägg av PHermansson »

Sen ska vi inte glömma at vildsvinskött är gott oxå! Har testat både korv och skav, mums!
Nån nytta ska man ju ha av åbäkena, tur att grannarna uppe i stugan skjutit av lite...
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20513
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: "Grislarm"

Inlägg av Mizzarrogh »

Vildsvin är tamefanken det bästa viltet av alla i köket @ my choise... :mrgreen:
(inte utan man funderat litet på att smyg inplantera någon mörk natt... :D )

Sitter just nu och funderar över en mindre dosa som går att hänga på tex en trädstam, skulle dock helst vilja slippa batterier helt, eller i allafall att de räckte i någon månad eller så.

Vidare, satt och funderade över, att sammanlänka flera punkter, om man tex använde små colpitts baserade sändare (rent tekniskt är det väl inte lagligt så kanske fundera vidare, men borde funka) som aktiverades endast vid utlösning av brytaren, sedan någonting som gör varje sändarpunkt unik.

Borde ju gå med mobilerna med, vilket ger fler intressanta möjligheter (varför inte tex bluetooth och en laptop att samla info med... styrning av kameror, etc. ), men torde dra mer ström(?)
(tänkte mig billiga och enkla enheter)

Måste deffinitivt fundera vidare kring detta. :)


--------------------------

Ang huvudfrågan, kanske en transistor baserad lösning skulle dra mindre ström?
Skriv svar