FPGA-baserad Synth

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
stekern
Inlägg: 453
Blev medlem: 2 november 2008, 08:24:18
Ort: Esbo, Finland

FPGA-baserad Synth

Inlägg av stekern »

Jag satt och funderade på vad roligt man skulle kunna göra med
Xilinx Spartan-3A Eval kittet jag beställde från Avnet och kom fram till att en synth skulle vara rätt spännande.
Tyvärr finns det ju inga DACar på detta kort så det får bli på nåt breakoutkort.

Här finns det lite andra som gjort liknande
http://www.fpga.synth.net/
men jag hade tänkt börja från scratch.
Jag har väl lite hum hur jag vill att den skall vara uppbyggd, en virtuellt analog med 2 oscar med sinus/såg/triangel-generering och sen lite filter på det.

Eftersom jag ändå blir tvungen att göra ett breakoutkort så kan jag ju lika gärna slänga på en midi-kontakt där med, är det nåt mer som kan vara bra att ha?
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7158
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Inlägg av psynoise »

Sågtand- och fyrkantsvåg (med pwm) är viktigast, sinus filtrerar man fram om man nu vill ha det. En grym envelopgenerator som kan styra dom flesta parametrarna. Delayeffekter så som flanger, phaser... stereo echo.
Användarvisningsbild
stekern
Inlägg: 453
Blev medlem: 2 november 2008, 08:24:18
Ort: Esbo, Finland

Inlägg av stekern »

Jo givetvis ska det vara fyrkant med, glömde bara skriva det.
Användarvisningsbild
RasmusB
Inlägg: 1006
Blev medlem: 24 augusti 2006, 23:32:13
Ort: Södertälje

Inlägg av RasmusB »

Användarvisningsbild
Andax
Inlägg: 4373
Blev medlem: 4 juli 2005, 23:27:38
Ort: Jönköping

Inlägg av Andax »

Vilket sammanträffande! Jag håller på (i mån av tid) att göra en fpga synth med mitt evalkit.

Jag har lött ihop ett litet midi-interface på ett breakout-kort som passar på J6 eller J7. Tanken är att kunna koppla den till datorn eller till ett midi-klaviatur. Interfacet är mycket enkelt, två motstånd och en optokopplare och det är bara MIDI-in som jag implementerat.
Lödde det i förrgår men har inte hunnit testa det.

Sedan tänkte jag göra ytterligare ett breakout-kort med en tvåkanalig PWM DAC med en opamp och några motstånd och kondingar. Det blir nog i helgen.

I mjukvaruväg har jag gjort en flexibel (med avseende på klockfrekvens och baud-rate) uart i VHDL som bygger på den version som finns på www.fpga4fun.com . Om någon är intresserad av koden så hör av er.
Den ska användas för att ta emot midi-data och även till kommunikation mot datorn (för att kunna styra parametrar i synthen) (via USB-comporten)

Vi kan kanske göra en elektronikforumet-synth!
Användarvisningsbild
stekern
Inlägg: 453
Blev medlem: 2 november 2008, 08:24:18
Ort: Esbo, Finland

Inlägg av stekern »

Det var verkligen ett sammanträffande.

Jag kommer köra med en extern DAC, MAX5556 för att vara exakt.
Först hade jag en ide om att köra med PSoCens DACar, men eftersom jag inte hittade sourcekoden till programmet som ligger i PSoCen så kändes det för omständigt. De är dessutom "bara" 9-bitars (om jag inte minns fel)

Vet du något ställe där de har midi-kontaktdon som är monterbara på kretskort?

EDIT: kom ju på att det är standard 5-pol DIN så t.ex. den här borde ju funka
http://www1.elfa.se/elfa~fi_sv/go.jsp?s ... =42-215-29
Användarvisningsbild
Andax
Inlägg: 4373
Blev medlem: 4 juli 2005, 23:27:38
Ort: Jönköping

Inlägg av Andax »

Jag köpte artnr 39148 på kjell som midi-kontakt. Gör kanske en lite mer professionel version senare, och då blir det ju med kretskortsmoterade kontakter och ett riktigt kretskort (inte ett labbkort med lödöar).

Apropå MAX5556 så har den ju 5V-matning. Tänker du göra ett lite större kort med anslutning till den 40-poliga headern, där man har 5V tillgänglig?
Det blir väl något sådant längre fram, just nu blir min version gjord av två små kort (midi och audio-out) som ansluter till diligent-kontakterna (J6 och J7) för att prova ut funktionaliteten. Där finns ju bara 3.3V, GND och 4 I/O pinnar.

EDIT: Hittade WM831 på farnell för ca 40 kr som verkade riktigt bra som audio ADC/DAC.
Användarvisningsbild
stekern
Inlägg: 453
Blev medlem: 2 november 2008, 08:24:18
Ort: Esbo, Finland

Inlägg av stekern »

Jo tänkte använda 40-pinnars kontakten.
Det vart mest Max5556 för att jag råkade komma över såna gratis.
Annars var det nån annan Wolfson som jag kollade på som verkade rätt vass för sitt pris.
overclocked
Inlägg: 71
Blev medlem: 13 juni 2006, 21:34:24
Ort: Gävle

Re: FPGA-baserad Synth

Inlägg av overclocked »

Tjena,

Jag har också labbat och resultatet kan delvis se på:
http://wedmark.se

Bilder på mitt ArcadeExtender kort ligger under Albumet med samma namn.
Alla portar är provade och fungerar men p.g.a. fel i schemat på de skisser jag använde som bas så får man göra någon liten fix.
Jag har portat en enkel Synth från FPGA-Synths och fick hela kedjan att fungera men tyvärr bara ett kort blip som svar (som dock stämdes om)

Jag har också hackat ihop en enkel Synth själv med nåt försök till ADSR men detta var bara ett litet sidoprojekt så jag gav mig när det började fungera..

Jag har ett gäng kretskort till ArcadeExtender kvar och jag släpper dom billigt eftersom det är roligt att ha något gemensamt att labba kring! Jag valde att använda 2*20 2.54mm delning eftersom dessa var billiga och passade mitt gamla kort. Detta passar nu även Digilent's nya Xilinx-baserade labbkort med en fulfix => direkt fastlödd flatkabel med 2*20 hona i andra änden.
Användarvisningsbild
stekern
Inlägg: 453
Blev medlem: 2 november 2008, 08:24:18
Ort: Esbo, Finland

Re: FPGA-baserad Synth

Inlägg av stekern »

De kort som "vi" har (avnet korten) har 2*20 2.54 mm delning.
Kommer nog köra på mitt egna breakoutkort ändå
(dels för att jag redan börjat på det), men tack för erbjudandet.
ime95mos
Inlägg: 40
Blev medlem: 30 juni 2008, 19:55:25
Ort: Malmö

Re: FPGA-baserad Synth

Inlägg av ime95mos »

Hur går det med Synthandet? :-)
Användarvisningsbild
stekern
Inlägg: 453
Blev medlem: 2 november 2008, 08:24:18
Ort: Esbo, Finland

Re: FPGA-baserad Synth

Inlägg av stekern »

Jorå, det går sakta men säkert framåt.
Har implementerat delar av DCOn mha länktipset som RasmusB gav (tack).
Har även pillat lite på breakoutkortet och inhandlat midi-kontakter och lite sånt.
Slänger säkert upp en projekttråd sen när det börjar bli något mer konkret av det hela.
Användarvisningsbild
stekern
Inlägg: 453
Blev medlem: 2 november 2008, 08:24:18
Ort: Esbo, Finland

Re: FPGA-baserad Synth

Inlägg av stekern »

Denna har nu blivit en projekt-tråd:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =3&t=32350
Skriv svar