hemma gjord reflow lödar ugn.

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
eAk
Inlägg: 74
Blev medlem: 10 september 2008, 22:50:23
Ort: Kungälv

hemma gjord reflow lödar ugn.

Inlägg av eAk »

Jo jag har kollat runt på nätet lite om att löda ytmonterat i en liten ugn.
Så råka jag hitta den här prylen. http://www.sparkfun.com/commerce/produc ... ucts_id=81 Men jag tycker det ser onödigt dyrt och komplicerat ut.
Så varför inte göra ett eget kretskort som styr en servo på temp vredet på en ugn med en temp givare kopplad till någon mcu ?
Det låter som att man skulle komma undan med en sådan kontroller för en sådär 200kr kanske? (ingen aning vad en temp givare kostar)

Den kan ju anslutas seriellt till datorn så kan man ju skriva något roligt program till datorn, där man kan mata in temperatur kurvan sedan trycka på start eller något överför kurvan till mcun så kör den igång med att vrida servon på temp vredet och mäter av så att den hamnar på önskad temp.
Vad sägs om den tanken?
Användarvisningsbild
Walle
Moderator
Inlägg: 7660
Blev medlem: 14 december 2004, 10:32:18
Ort: Stockholm

Inlägg av Walle »

Låter som ett omständigt sätt, är det inte enklare att bara helt enkelt reglera temperaturen direkt? Varför gå omvägen via µCU och servon och prylar?

Finns ju billiga pizzaugnar på typ jula som går att bygga om till reflow-ugn.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

eAk:
Ingen dum idé, men det är faktiskt inte så mycket jobb med att själv vrida på temperatur-reglaget då och då under de ca 8 minuter som det tar.
Jag har en liten bänkugn av märke Melissa som är köpt på Jula. Har använt den till 5st kort än så länge och det är inga problem att reglera tempraturen manuellt.

1) Stoppa in kortet och starta ugnen. Vänta tills temperaturen når 120ºC.
2) Ändra till bara under-värme. Vänta tills temperaturen når 150ºC.
3) Ändra till över&under-värme. Vänta tills temperaturen når ca 215ºC.
4) Stäng av och öppna luckan.

För att hålla koll på temperaturen så använder jag ugnens temperatur-ratt och lampan. När lampan släcks är det dags att gå till nästa steg i listan. Enkelt och bra och kräver bara att man sitter i närheten i ca 8 minuter. Under den tiden kan man förbereda nästa steg i projektet eller skriva några inlägg här. :)
eAk
Inlägg: 74
Blev medlem: 10 september 2008, 22:50:23
Ort: Kungälv

Inlägg av eAk »

Jag läste på julas postorder sida den ugnen såg vettig ut.
kosta inte så mycket pengar heller.
frågan är om det finns något liknande ännu billigare?

iockförsig man kan ju stå där och vrida i vredet själv.
Men det är ju en rätt kul grej att göra göra sig en liten ugn controller. om inte så blir det ju iallafall mer precist.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Inlägg av PeterH »

Prova att söka på forumet och du skall finna (även om det lär ta en stund då sökmotorn är skit, men det kommer bli bättre längre fram :twisted: ) Det finns många som redan byggt styrning, provat olika ugnar och andra alternativ för just reflowugnar, så du lär hitta det du söker här på forumet...
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Det är den första EF-länken ("Julas pizzaugn som reflowugn") som jag går efter, men jag går upp till lite högre temperatur.
Fungerar lika bra varje gång. Lödde bl.a LCD-oscilloskopet med den metoden. :)
Skriv svar