Lysdiodslampa
Lysdiodslampa
Har hållt på o byggt på en dyklampa ett tag, kom fram till lampan o fastnade där. Problemet var att jag kör med 6v och dessa lampor växer inte på träd.
Snubblade över www.labb.se igår och såg att dom hade lysdiodslampor.
BILD!
Den drar 0,8w (0,06A) och har 12st vita 10,000mcd lysdioder. 120:-+moms kostar den.
Frågan är hur starkt ljus den ger, ni som har bättre koll än mig på ljusflöden och styrkor, kan detta vara något att tänka på ens?
Istället för en 10-35w lampa som äter batteri. Man skulle ju kunna driva denna i en evighet med 1Ah batterier. (nästan iaf.)
Om det inte går att öppna och koppla om dioderna så byter jag ut mitt acc-paket emot ett annat med mindre celler och 12v. Det kommer ju ändå räcka för flera dagars dykning.
EDIT: Tog bort bilden och ersatte den med en länk för att bespara labb.se bandbredd.
Snubblade över www.labb.se igår och såg att dom hade lysdiodslampor.
BILD!
Den drar 0,8w (0,06A) och har 12st vita 10,000mcd lysdioder. 120:-+moms kostar den.
Frågan är hur starkt ljus den ger, ni som har bättre koll än mig på ljusflöden och styrkor, kan detta vara något att tänka på ens?
Istället för en 10-35w lampa som äter batteri. Man skulle ju kunna driva denna i en evighet med 1Ah batterier. (nästan iaf.)
Om det inte går att öppna och koppla om dioderna så byter jag ut mitt acc-paket emot ett annat med mindre celler och 12v. Det kommer ju ändå räcka för flera dagars dykning.
EDIT: Tog bort bilden och ersatte den med en länk för att bespara labb.se bandbredd.
Senast redigerad av Hedis 22 november 2004, 09:24:52, redigerad totalt 2 gånger.
Annars har http://www.Jula.se en lysdiodslampa med 7 eller 10 lysdioder (kommer inte ihåg), för 99 spänn...
Vet dock ej ljusflöden etc. på dessa.
Vet dock ej ljusflöden etc. på dessa.
Den ger hyggligt ljus men jag skulle tro att det inte räcker för dykning om du är i vatten där du vill ha 35w halogen. När jag byggde dyklampa så körde vi på 30w sealed beam som gav ljus helt klart i klass med ett fjärrljus till bil. Jag har också byggt om en lampa för bruk ovan vatten som hade 20W halogen och den gav en ljuskägla som slog helljuset på en bil med råge (smalare kägla och mindre sidoljus).
Men ska du dyka i väldigt klart vatten så kan det räcka. Det fanns ju killar som dök med någon enstaka till ett par watt ute på västkusten utan att klaga allt för mycket.
Mikael
Men ska du dyka i väldigt klart vatten så kan det räcka. Det fanns ju killar som dök med någon enstaka till ett par watt ute på västkusten utan att klaga allt för mycket.
Mikael
-
- Kontakt:
Varför inte bygger en liten step-up switcher? På så sätt kan du köra en 12 volts lampa på 6 volt, och som extra bonus så ser ju switchern till att lampan lyser med full styrka ända tills batterierna är helt slut. (Även om det inte är helt relevant med dagens batterier som faller mycket skarpt när batterierna börjar ta slut.)
Är det en pinspott lampa du syftar på?
http://www.teknikmagasinet.se/shop/db.p ... tID=220110
http://www.teknikmagasinet.se/shop/db.p ... tID=220110
Matseng> Det är ju ett alternativ. Frågan är bara hur strömförbrukningen kommer att bli?
Zeus> Jag har redan lamphuset om man säger så så det får gärna passa däri.
Så det blir trångt med 2 lampor tyvärr.
Men jag funderar på om jag ändå skulle försöka få köpt en 6v lampa o köra med den reflektorn jag har fått ta på nu.
Frågan är bara vad man kan hitta för lampor. Jag har grejer för en G4 lampa nu och en lös reflektor, frågan är bara hur spridningen är på den.
En 20w lampa hos elfa för 6v kostar 97,50+:- +moms. Måste ju finnas någon annan stans.
Är ganska sugen på o se ljuset ur dendär lysdiodslampan, men det är ju bortkastade pengar om den är kass.
Zeus> Jag har redan lamphuset om man säger så så det får gärna passa däri.
Så det blir trångt med 2 lampor tyvärr.
Men jag funderar på om jag ändå skulle försöka få köpt en 6v lampa o köra med den reflektorn jag har fått ta på nu.
Frågan är bara vad man kan hitta för lampor. Jag har grejer för en G4 lampa nu och en lös reflektor, frågan är bara hur spridningen är på den.
En 20w lampa hos elfa för 6v kostar 97,50+:- +moms. Måste ju finnas någon annan stans.
Är ganska sugen på o se ljuset ur dendär lysdiodslampan, men det är ju bortkastade pengar om den är kass.
- Schnegelwerfer
En Step-upregulator kan man göra väldigt kompakt, även om den ska leverera lite effekt.
Som switchcontroller kan jag rekommendera MAX1771, den har jag gjort en del grejer med.
Viktigt är att välja dioder med så litet framspänningsfall som möjligt (Schottkydioder), och att tänka sig väldigt noga för när man gör sin kretskortslayout.
EDIT: Det även bra med en transzorb eller dyl. på feedback-ingången på MAX1771. Den är jäkligt känslig för överspänningar, och den är inte helt gratis heller!
Som switchcontroller kan jag rekommendera MAX1771, den har jag gjort en del grejer med.
Viktigt är att välja dioder med så litet framspänningsfall som möjligt (Schottkydioder), och att tänka sig väldigt noga för när man gör sin kretskortslayout.
EDIT: Det även bra med en transzorb eller dyl. på feedback-ingången på MAX1771. Den är jäkligt känslig för överspänningar, och den är inte helt gratis heller!