flytande 1:a och 0:a?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
sebastiannielsen
Inlägg: 3662
Blev medlem: 11 september 2004, 09:30:42
Ort: gbg
Kontakt:

flytande 1:a och 0:a?

Inlägg av sebastiannielsen »

Om en ingång inte har nått kopplat på sig så verkar etta och nolla "flyta" i luften.

Jag har en etta ut... Den kopplar jag till en tryckknapp slutande. På ingången vill jag då att den ska kunna avgöra om knappen är nedtryckt eller ej. Men när knappen är släppt så växlar den 1 och 0 slumpmässigt. Men annars så får jag ren etta.
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Västra Götaland
Kontakt:

Inlägg av strombom »

sätt ett 20k motstånd eller liknande mellan kontakten och jord. kallas pull-down

/Johan
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Antingen så läser du datablader och se om och hur du kan aktivera intern (weak) pullup på ingångarna och sen så kopplar du knappen till jord.

Annars så sätter du ett 10 k motstånd mellan ingången och jord för att hålla den stabil när inte knappen är intryckt så att den har ren plus.
Användarvisningsbild
speakman
Inlägg: 4838
Blev medlem: 18 augusti 2004, 23:03:32
Ort: Ånge

Inlägg av speakman »

Får man fråga varför man väljer just 10k eller 20k motstånd?
Borde det inte vara bra med så stort motstånd som möjligt (inte för stort givetvis)?

Mvh
speakman
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Inlägg: 4669
Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
Ort: Aneby
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Det går precis lika bra med 100k eller 120k eller 50k. Jag ser det som ett mellan-tummen-och-pekfingret-mått som till viss del kan användas för att minimera strömåtgång om detta är ett måste. Det blir ju inga större effektbesparingar om det är 5V vi talar om. Men många bäckar små, och så vidare.
Användarvisningsbild
speakman
Inlägg: 4838
Blev medlem: 18 augusti 2004, 23:03:32
Ort: Ånge

Inlägg av speakman »

Ja men borde man inte hellre rent generellt ta 150k-200k då istället? Låter som 10k låter väldigt mycket mer ström flyta igenom än 200k...

Mvh
speakman
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor
Inlägg: 1167
Blev medlem: 17 januari 2004, 22:43:17
Ort: Stockholm

Inlägg av Chribbe76 »

Jag använder sällan högre än 10Kohm.
För ju högre desto känsligare.
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Västra Götaland
Kontakt:

Inlägg av strombom »

det går ju faktiskt bara ström genom motståndet just när knappen är nertryckt. när knappen inte är nertryckt är den enda strömmen den läckström som finns i ingången på mikrodatorn... så motståndet kan man ha på 10k utan att det går allt för mycket ström ändå.

/Johan
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Inlägg av Micke_71 »

Höga resistanser drar mindre ström, det är ju inget nytt. Men det blir känsligare för störningar och ESD.

Jag jobbade tidigare med viss miltär elektronik. Där hade de plockat in höga resistanser lite här och där. Kan fortfarande idag inte se varför. Men vi upptäckte att många brusnivåer var åt h-e för höga och jag bevisade för konstruktörerna det galna i det dom gjort o minskade en resistans på ett ställe med 10ggr och bruset försvann i det närmaste fullständigt.

Men det var inte det största problemet. Elektroniken var ju så in h-e ESD känslig så ny elektronik som skulle testas efter vissa transporter hade gått sönder. Tester som utfördes efter någon enstaka mil i transport fungerade felfritt men efter flyg och många mil i lastbil så funkade endast 20%. ESD skador kom dom fram till. Förvånad jag var. :roll: Elektroniken konstuerades om med hänsyn till detta och bekymret är ur världen.

Poängen är att inte sätta dit 1M motstånd ifall det funkar lika bra med 10-100k. :roll: ESD skador behöver inte komma utav att du är uppladdad och sätter fingret på komponenten. Den kan vara inbyggd i ett tåligt plastchassi och ta stryk ändå.

Men kretsarna är bättre skyddade intern idag än vad de var på den tiden.

Mikael
Malm
Inlägg: 215
Blev medlem: 22 februari 2004, 12:55:06
Ort: Borås

Inlägg av Malm »

Är det läckström på ingångspinnar eller från kontakten ni pratar om? Varför ökar känsligheten vid större motstånd? Borde inte en för stor resistor medföra att motståndet är så stort så att läckströmmen inte alls dämpas? Försöker hänga med i svängarna här, inte helt lätt för en glad nybörjare :)
Senast redigerad av Malm 7 november 2004, 17:34:18, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor
Inlägg: 1646
Blev medlem: 28 maj 2003, 22:52:04
Ort: Skåne - Lund

Inlägg av RDX* »

Om man använder ett högt motstånd så går det så lite ström att det inte hinner leda bort störningar.
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Inlägg av Micke_71 »

Inducerade och statiska fält dämpas mindre med höga resistanser. Minst är dom ju klart klart över en resistor med 0 ohm. Men det är ju en aning olämpligt som vi förstår.

Ta ett oscilloskop och sätt i en oskärmad kabel på BNC kontakten. Ni kommer nu att se ganska stora fält som svänger med en 50Hz komponent och en jäkla mängd övertoner. Oftast så har man 10M i ingångsresistans. Prova ett 1M motstånd så minskar dom men är ändå onödigt stora. Ta sedan 100k eller 10k och de är i de flesta fall försumbara.

Med trådstumpen utan resistor förutom den inbyggda resistansen så kommer fälten's styrka att variera ordenligt med dessa placering och det räckar att man kommer i närheten med ex handen för att saker ska hända. CMOS kretsar har/hade ingångsresistanser som är mycket höga och däpmar således ingenting.

Mikael
Skriv svar