lämplig komunikation mellan 2 processorer

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
dangraf
Inlägg: 530
Blev medlem: 9 juni 2003, 15:30:56
Ort: göteborg

lämplig komunikation mellan 2 processorer

Inlägg av dangraf »

Jag funderar lite över ett projekt. Min tanke är att jag skall ha en processor (p1) som tar hand om en massa insignaler från olika sensorer och filtrerar o beräknar så man får ut den information man vill ha. därfter tänkte jag skicka vidare informationen till en annan processor(p2) som tar emot infromationen för att beräkna och reglera lite utsignaler till motorer o servon.

dataflödet skulle kunna vara av 2 typer. Första typen är att p1 skickar data till p2 som enbart tar emot. Den andra typen är att p2 ber om information av p1 och att p1 svarar.

Mitt val av processor faller på pic familjen, antingen pic 18 eller dspic.
De har färdiga protokoll för CAN, SPI, I2C, och kan oftast även skicka över data paralellt över en databuss.

Vilket sätt säkrast? vilket är snabbast? vilket kräver minst kringelektronik?
Någon som har erfarenhet och kan ge ett bra förslag på vad som skall användas?

MVH Daniel Grafström
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26423
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag har använt I2C i likande fall. Det skulle jag nog rekomendera.
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Ett annat alternativ är att optimera mjuk och hårdvara lite mer så att det räcker med en (möjligen lite kraftfullare) processor.

Det är förvånansvärt mycket som man kan göra med opimering av algoritmer när det gäller att höja hastigheten.

Fast det är ju klart, om du behöver kunna sampla dina sensorer i absolut max hastighet och samtidgt har avancerade filtermodeller så kan det ju vara bra att sprida ut processorkraftsbehovet på flera enheter.

Men å andra sidan så har jag sett folk som tror att man behöver två processorer som kommunicerar med varandra för att läsa av en handfull switchar och termosensorer och sedan styra några utenheter med resultatet. :-)

Eller folk som vill läsa av sin tempsensor 100 000 ggr i sekunden när den ändå har en tidskonstant i luft på flera 10-tals sekunder!
dangraf
Inlägg: 530
Blev medlem: 9 juni 2003, 15:30:56
Ort: göteborg

Inlägg av dangraf »

Jag vet att det finns tillfällen då det verkligen inte behövs. jag är inte säker på att jag behöver det, men tänkte endå välja alternativet att använda två processorer eftersom jag får dem gratis..
Min ena processor är tänkt att läsa av ca 6-8st analoga signaler från accelerometrar, 4st pwm signaler och ha möjlighet att koppla in en GPS mottagare och kompass för att beräkna exakt position, riktining och lutning. och jag vet att det kan kräva en hel del processorkraft att prediktera sin position om man har två olika sensorer som ger nya värden med olika tidsintervall. få se om projektet leder nånstans eller om jag tagit mig vatten över huvudet igen :D
dangraf
Inlägg: 530
Blev medlem: 9 juni 2003, 15:30:56
Ort: göteborg

Inlägg av dangraf »

>>danei
hur snabb är i2c? jag har använt det till eepromminnen, men det var ingen bra hatighet på det alls tyckte jag. det kan if bero på att minnet är slött. Hur snabbt går det mellan 2 processorer?

jag har kollat lite på paralell överföring och det verkar som att man kan skicka över ca 1-2 byte (beroende på buss bredd) på 8 klockcykler vid en max klockhastighet av 25Mhz. Men det kräver även lite latchar och annan kringelektronik
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26423
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Kommer inte ihåg. Läs databladet.
dangraf
Inlägg: 530
Blev medlem: 9 juni 2003, 15:30:56
Ort: göteborg

Inlägg av dangraf »

jo! jag har ju läst i databladet. Men när man kommunicerar med ett eeprommine i 400khz så finns det lite acc signaler och delayer som gör att det går mycket mycket långsammare. Så jag undrar om du haft samma problem mellan 2 processorer eller om delayerna är kortare än när man t.ex komunicerar med ett minne?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26423
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det bror nog mest på mjukvaran.
Skriv svar