Long time no see

Var åratal sedan jag var här sist, men idag var det en kollega som nämnde EF på lunchen, så jag kom på att jag kanske skulle titta in.
Tänkte återuppta min gamla tradition att berätta om ett överambitiöst projekt.
Ni kan se en del bilder och information på http://blog.area26.se , men jag uppdaterar den här tråden efter hand också...
Vad har jag nu hittat på då?
Slutmålet är ett komplett högtalarsystem (5.1), med integrerade klass-D slutsteg och digitala delningsfilter. Dessutom ska det finnas en centralenhet med tillräckliga DSP-muskler för att utföra rumskorrektion, samt med diverse standard-anslutningar (HDMI, S/PDIF, analog).
Första fasen är lite enklare, bara två fronthögtalare och en provisorisk centralenhet så att jag kan få ljud från dator och spelkonsoller.
Varför?
* Varför inte?
* Klass-D ger hög verkningsgrad.
* Digitala filter är flexibla och lider inte av komponentvariationer m.m.
* Färre kablar att dra runt rummet.
* Kul att bygga.
Hur?
Slutstegen är baserade på Purepath-tekniken från Texas Instruments, vilket nog är det närmsta en helt digital förstärkare man kan komma.
En TAS5518 tar in digitalt ljud i I2S-format, kör en hög digitala filter och gör till slut om till några stycken PWM-kanaler som i sin tur styr ett drivsteg (TAS5261) per kanal. Efter drivsteget sitter ett enkelt LC-filter, och sen går ljudet direkt till respektive högtalarelement.
Designen på slutstegskortet har jag i princip kopierat rakt av från TI:s eget demo-kort med samma chip. Den största skillnaden är att jag har tre kanaler istället för två och en lite annorlunda layout.
Förutom själva förstärkarkortet behövs också en nätdel och ett logikkort i varje högtalarlåda. Logikkortet tar emot ljud- och styrdata från centralenheten, över Cat5-kabel med ett protokoll som inte är 100% bestämt, och matar sen förstärkarkortet med klocka, I2S-data samt styrning via I2C.
Alla högtalare plus centralenheten är hopkopplade i ett slags nätverk. Jag övervägde ett tag att köra med Ethernet, men orkar inte ta tag i problemen med klocksynkronisering osv. just nu. Kanske något för v2.0.
I första versionen blir det istället något enklare protokoll över AC-kopplad LVDS på Cat5-kabel. Enheterna kopplas i en kedja, högtalarna kan fungera som repeaters och skicka data vidare till nästa enhet i kedjan.
Centralenheten är idag bara en diffus idé, en låda med några moduler (kretskort) för att ta in ljud från olika källor i olika format, en modul för att göra rumskorrigering och sen skicka ut ljudet i kablarna till högtalarna. På lådan bör finnas några grundläggande kontroller som normalt finns på förstärkare (volym, ingångsval osv), men mer avancerade inställningar görs istället via nätverk (web) eller liknande.
Till en början kommer jag använda ett Spartan3E-utvecklingskort + lite diverse krimskrams som centralenhet.
Status?
I dagsläget har jag byggt och testat ett förstärkarkort, bestyckat med bara en kanal. Jag har fler mönsterkort hemma, och ett stort paket från Digikey är på väg med komponenter.
Högtalarelement köpte jag för över ett år sen, men jag har inga lådor att sätta dem i fortfarande. Hoppas få tummen ur på den fronten snart.
Designen på logikkortet är ~50% klar, de flesta delar har jag så jag måste "bara" göra klart schema/layout och beställa några mönsterkort.
Tar med ett par (klickbara) bilder, ni får kika på hemsidan om ni vill se mer..