Hjälp och tips om att att koppla in stegmotorer och drivare

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Anderst
Inlägg: 318
Blev medlem: 3 januari 2007, 21:33:27
Ort: Uppsala
Kontakt:

Hjälp och tips om att att koppla in stegmotorer och drivare

Inlägg av Anderst »

Nu har jag äntligen lite tid att börja fixa med mitt cnc-kit jag har köpt. Tråden om inköpet:
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... c&start=30

Har inte hittat kopplingschema för motorerna och breakout kort, kanske någon som nyligen kopplat in vet var det finns?
Det känns rätt självklart förrutom att det är motorer med 8 trådar och jag antar att det är rätt 2 trådar som måste in i samma kopplingsport på geckon. om jag vill köra parallet eller rätt 2 som ska kopplas ihop om jag vill köra dem i seriea

Sen undrar jag vad man ska tänka på när man kopplar in? Nåt speciellt fel som är lätt att göra.
Nu när jag testar tänkte jag köra på ett labbagg 0-30v och 1-1.5A. Och sätta 10k motstånd till geckosarna

Bild på alltihopa
Bild
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Inte för att jag helt förstår varför man har simpla Unipolära motorer till fina Bipolära drivare, men det är bara att ohm-mäta motorerna.
Användarvisningsbild
POS
Inlägg: 2847
Blev medlem: 4 februari 2007, 20:16:03
Ort: Arboga
Kontakt:

Inlägg av POS »

eller koppla ihop trådarna på dom och kolla vilka som ger trögast motstånd när man snurrar axeln. :D
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Jojje: ursäkta, men jag tycker det ser ut som bipolära motorer?
Du har för övrigt själv varit med och rekommenderat exakt den modellen i inköpstråden ^_^
H.O
Inlägg: 5717
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Inlägg av H.O »

Ta det riktigt försiktigt med trial-and-error på en 8-tråds motor!! Om du får två lindningar "anti-parallellt" så pajjar du drivsteget (om det inte är kortslutningsäkert). Fråga efter kopplingsschema där du köpte motorerna!

8-tråds motorn är väl ändå den mest universella... (?)
**Seriekopplad för drivning med unipolärt drivsteg om man har det.
**Seriekopplad för låg ström, högt moment men låg hastighet med bipolärt drivsteg.
**Parallelkopplad med bipolärt drivsteg för hög hastighet men också högre ström.
Användarvisningsbild
Anderst
Inlägg: 318
Blev medlem: 3 januari 2007, 21:33:27
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Anderst »

jo ohm mäta för att få par inga problem. Redan gjort det, men vilka par som hör "ihop" . Får väl bli ett mejl till inköpsstället, att koppla ihop och kolla vridmotståndet nja... en annan metod är väl att ta två par trådar i munnen och snurra fort :D
Tror inte att g201:orna är kortslutningssäkra. Blir nog ingen trial and error där iaf.
Tänkte att jag skulle fråga lite snabbt här på forumet för att se om det var någon standard färgkodning på motorerna eller så, men verkar inte så. Får bli ett mejl.
Användarvisningsbild
POS
Inlägg: 2847
Blev medlem: 4 februari 2007, 20:16:03
Ort: Arboga
Kontakt:

Inlägg av POS »

Skit i mejlet, stoppa dom i munnen istället! Att jag ine tänkte på det först :lol: :wink:
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Meduza skrev:Jojje: ursäkta, men jag tycker det ser ut som bipolära motorer?
Du har för övrigt själv varit med och rekommenderat exakt den modellen i inköpstråden ^_^
Har jag rekomenderat en Unipolär motor? Inte undra på att jag slutat dricka. :lol:
Hur kan du se att det är en Bipolär motor?

Förövrigt så håller jag nog också med om att stoppa dom i munnen, men någon annans mun är lämpligare. :twisted:
G201'orna är nog helt säkert kortslutningssäkra.
H.O
Inlägg: 5717
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Inlägg av H.O »

G201 är inte kortslutningsäker... Så, koppla inte in den parallelt utan att vara säker på att fasningen är rätt.

För övrigt är det ju extremt dåligt av HomeShopCNC att inte tillhandahålla ett datablad med färgkodningen... Jag kan inte hitta något på nätet och bevisligen följde det inte med något med motorerna. Hoppas du får tag i ett via e-post, Anders!
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Ursäkta, då hade jag fel angående G201'orna.

Nu är tråden om G250/251 uppe i ca 1500 inlägg, men jag var helt säker på att Mariss gjorde dom väldigt lika G201'orna. Likaså är jag snudd på helsäker på att dom nya (G250/251) är kortslutningssäkra, hmm...

Det är visst nya 201'or på gång, så då blir väl dom lika (bra/säkra) som G250/251 då. :D
Användarvisningsbild
Anderst
Inlägg: 318
Blev medlem: 3 januari 2007, 21:33:27
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Anderst »

Gick jättebra att få via mejl, svar efter några timmar.

Jojje: Hur man ser att det är bipolära. Som jag förstått det så är fördelen med bipolärt att man använder hela lindningen hela tiden, och det gör man om man kopplar det parrallet eller i serie när man har 8 trådar. Unipolär koppling skulle vara att man kopplar in nått på de två trådarna i mitten och sen på de på sidorna. Kanske inte är bara bipolärt när det finns alternativ, men funktionen lär ju bli den samma. säg att jag skulle löda ihop det två mittenkablarna innuti inneslutningen så är det endast bipolärt. :)

Går det lika bra att bränna drivarna om man har ett
strömbegränsande labbagg? kommer börja med det iaf
H.O
Inlägg: 5717
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Inlägg av H.O »

Om du kör med ett labb-agg ska det väl vara lugnt, sätt strömbegränsningen lågt och testa. Snurrar den så allt OK och du kan skruva upp både strömmen och spänningen.
Skriv svar