Vad jag vill kunna göra med den är att generera mönster för X/Y och modulationssignaler för RGB (analog eller TTL) med hyffsad hög hastighet. Samtidigt vill jag inte spendera hur mycket pengar som helst på det hela.
Efter lite funderande kom jag på att man borde kunna modda ett externt 5.1 ljudkort så att den levererar ut de signaler som man vill ha. På så vis skulle man bara behöva skapa en 5 monokanaler som man skickar ut. En för X, Y, R, G och slutligen B.
Bästa sättet att se om det går hela vägen är att pröva så jag har köpt in ett billigt 5.1 USB-ljudkort på ebay för 150:- inkl frakt.
Som bilderna visar är det en liten fin blå-anodiserad aluminiumlåda på 60x90x20 mm, med en mini-usb kontakt på baksidan och ett antal ljud I/O på framsidan.
Plockar man isär den ser man att det finns ganska gott om plats för ett piggyback-kort på den högra sidan. Speciellt om man plockar bort alla kontakterna och dc-blocking elektrolyterna.
Nedan ser man tydligt de 6 st dc-blocking elektrolyterna på de 6 utgångarna. (C1-C6)
Lite fakta om ljudkortet:
Är baserat på kretsen CM106 som egentligen är en 7.1 USB-ljudkrets. Fast i mitt kort har de bara använt 6 av de 8 DAC kanalerna. datablad
DAC-arna klarar 3.1 Vp-p och en DC-bias på 2.25V (16-bitars upplösning) och kan köra på 44.1 alt 48 kHz. (Bör vara tillräckligt för min LP20 scanner)
Så målet är alltså att löda bort kontakterna och utgångs-elektrolyterna, sedan göra ett piggyback-kort som skalar om DAC-signalen till ett spann som passar ingångarna på scanner-drivstegen. Jag hoppas verkligen att DAC-arna inte har någon intern AC-koppling eftersom jag vill att min styrning ska ha DC-kopplad vågformsgenerering.
Fast först ska jag testa lite att göra något PC-program som kan skicka ut vågformer till de 6 kanalerna och se så att det funkar först.
Synpunkter, ideer mm??
EDIT: Har fixat bilderna nu...