Tryckluftskylning vid fräsning
Tryckluftskylning vid fräsning
Vid fräsning i plexiglas smälter det lätt och sätter sig på verktyget
Kan tryckluftskylning vid fräsning i aluminium & plaster fungera? Någon som försökt?
Kan tryckluftskylning vid fräsning i aluminium & plaster fungera? Någon som försökt?
Det kan göra stor skillnad, kanske inte.
När du kör plast så vill du ha bort spånen runt fräsen så de inte skaver runt o kladdar igen fräsen för då har du garanterat en härdsmälta.
Kör du för sakta så värms plasten upp framför fräsen och riskerar att smälta. Mata på ordentligt.
För höga varvtal smälter lätt plasten.
Det bildas inte så mycket värme när man skär plast och spånorna är "lättblåsta" så lite luft kan göra skillnad.
Pyttelite skärvätska i luften ger bra kyleffekt och god smörjning.
När du kör plast så vill du ha bort spånen runt fräsen så de inte skaver runt o kladdar igen fräsen för då har du garanterat en härdsmälta.
Kör du för sakta så värms plasten upp framför fräsen och riskerar att smälta. Mata på ordentligt.
För höga varvtal smälter lätt plasten.
Det bildas inte så mycket värme när man skär plast och spånorna är "lättblåsta" så lite luft kan göra skillnad.
Pyttelite skärvätska i luften ger bra kyleffekt och god smörjning.
Det är aldrig någon som har provat på att "kyla-smörja" med diskmedel och vatten.
Jag körde med en vanlig sprayflaska, men air-brushen måste vara bättre som blåser bort spånen samtidigt.
När jag körde en massa aluminium fräsning fungerade det för mej.
Jag har inte provat i plexiglas, men fungerar det är det väl bättre än sprit som kan göra plexiglaset hårt och skört.
Det blir nog säkert billigare också.
Jag körde med en vanlig sprayflaska, men air-brushen måste vara bättre som blåser bort spånen samtidigt.
När jag körde en massa aluminium fräsning fungerade det för mej.
Jag har inte provat i plexiglas, men fungerar det är det väl bättre än sprit som kan göra plexiglaset hårt och skört.
Det blir nog säkert billigare också.
5-56 funkade ganska bra när jag fräste i en ABS plast. Utan sprayen så klibbade plasten gärna fast i fräsen, men med så vart det riktigt bra.
När jag fräser i PE så behövs ingen kylning, bara ordentlig matning och fega inte på fräsdjupet. Men resultatet blir bättre om man suger bort spånen.
I alu funkar det ganska bra med T-röd utblandat med vatten. Minskar brandrisken men smörjer fotfarande bra.
När jag fräser i PE så behövs ingen kylning, bara ordentlig matning och fega inte på fräsdjupet. Men resultatet blir bättre om man suger bort spånen.
I alu funkar det ganska bra med T-röd utblandat med vatten. Minskar brandrisken men smörjer fotfarande bra.
Det är aldrig någon som har provat på att "kyla-smörja" med diskmedel och vatten.
Varför skulle det inte vara någon som gjort det? Det finns många som gjort det, tex Fagge + massa andra också. Så där har du nog fel.
Här är två exempel. Visserligen inte plexi, men iaf diskmedel & vatten.
http://jojje.eu/ElektronikForumet/metal6.jpg
http://jojje.eu/ElektronikForumet/metal7.jpg
Varför skulle det inte vara någon som gjort det? Det finns många som gjort det, tex Fagge + massa andra också. Så där har du nog fel.
Här är två exempel. Visserligen inte plexi, men iaf diskmedel & vatten.
http://jojje.eu/ElektronikForumet/metal6.jpg
http://jojje.eu/ElektronikForumet/metal7.jpg
- MadModder
- Co Admin
- Inlägg: 30019
- Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
- Ort: MadLand (Enköping)
- Kontakt:
5V-signalerna från breakoutkortet är de som kommer direkt från datorns parallellport (det är bara draget tvärs genom), så mycket mer än 10mA är inte att räkna med. Det krävs ett steg mellan för att driva något som t.ex en spole. Det är precis så det går att koppla in ett halvledarrelä. Istället för att hitta 5V-ventiler är en idé att använda 5V-relä och 230V-ventiler.
[edit] Och såklart använda en transistor som buffert till reläet. Då går det bra med ett vanligt 12V-relä också.
[edit] Och såklart använda en transistor som buffert till reläet. Då går det bra med ett vanligt 12V-relä också.
Senast redigerad av MadModder 4 augusti 2008, 12:04:14, redigerad totalt 1 gång.
Jag har modifierat min minikompressor med inbyggd Solidstaterelä i stället för att sätta ventil på tryckluften, däremot så skulle jag vilja ha magnetventil för kylmediumet.
(Synd bara att något fick "solidstaterelät" (C8 från CNC4PC) att brinna upp när allt var avstängt och hade fungerat utmärkt flera timmar)
(Synd bara att något fick "solidstaterelät" (C8 från CNC4PC) att brinna upp när allt var avstängt och hade fungerat utmärkt flera timmar)
-
- Inlägg: 93
- Blev medlem: 21 september 2006, 20:31:53
- Ort: Västervik
Arbetar dagligen med att bearbeta plast, det ända företaget sysslar med.
Vi kör vätskekylning på 3 av våra 6 mazak maskiner
Här kommer ett par tips som jag har
Kör enbart med HM verktyg.
Mycket hänger på att använda rätt verktyg till rätt plastsort visst spelar även kylningen in.
Kör enbart tryckluft i min maskin som kylning och kör då allt i plastväg, vissa jobb till och med utan kylning.
Till exempel till "Plexiglas" kör jag oftast 2 skäriga alustar eller TN fräsar för att få ett bra resultat, när man kommer ner på d=5 och mindre gäller det att ha en fräs med så lite spiral som möjligt för att det inte ska bränna om man kör ett spår etc.
Brukar hålla runt 0.15 i matning och dryg 6000 varv för en 3mm t.ex.
Större problem med plexiglas är att det kan slå ut i hörn etc efter som att det är så sprött.
POM Är ett vänligt material att bearbeta går bra med de flesta verktyg, händer även att man får stänga av kylningen för att få en bra yta.
Var inte rädd att mata på.
Nylon - Luft duger fint, dock väldigt segt.
PVC är lite kinkigare med kylning så lättast att köra i vatten.
Siliconglasfiber, glasfiber lamminat, bakelit etc så kör utan luft för dina luftvägars skull inte nyttigt att få i sig!
Bara ett par exempel på ett par av alla platster jag bearbetar på jobbet.
Som sagt dert finns inga färdiga skärdata för plast, om man kör en bit idag och en till om ett halvår så kommer materialet uppföra sig olikt i form av behov av varvtal och matning så det hänger mycket på kännsla, verktyg och erfarenhet.
Lycka till!
Vi kör vätskekylning på 3 av våra 6 mazak maskiner
Här kommer ett par tips som jag har
Kör enbart med HM verktyg.
Mycket hänger på att använda rätt verktyg till rätt plastsort visst spelar även kylningen in.
Kör enbart tryckluft i min maskin som kylning och kör då allt i plastväg, vissa jobb till och med utan kylning.
Till exempel till "Plexiglas" kör jag oftast 2 skäriga alustar eller TN fräsar för att få ett bra resultat, när man kommer ner på d=5 och mindre gäller det att ha en fräs med så lite spiral som möjligt för att det inte ska bränna om man kör ett spår etc.
Brukar hålla runt 0.15 i matning och dryg 6000 varv för en 3mm t.ex.
Större problem med plexiglas är att det kan slå ut i hörn etc efter som att det är så sprött.
POM Är ett vänligt material att bearbeta går bra med de flesta verktyg, händer även att man får stänga av kylningen för att få en bra yta.
Var inte rädd att mata på.
Nylon - Luft duger fint, dock väldigt segt.
PVC är lite kinkigare med kylning så lättast att köra i vatten.
Siliconglasfiber, glasfiber lamminat, bakelit etc så kör utan luft för dina luftvägars skull inte nyttigt att få i sig!
Bara ett par exempel på ett par av alla platster jag bearbetar på jobbet.
Som sagt dert finns inga färdiga skärdata för plast, om man kör en bit idag och en till om ett halvår så kommer materialet uppföra sig olikt i form av behov av varvtal och matning så det hänger mycket på kännsla, verktyg och erfarenhet.
Lycka till!