Ang stegmotor styrning.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Terho
Inlägg: 1367
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Ang stegmotor styrning.

Inlägg av Terho »

En kompis till mig ska bygga om sin *ryss fräs* 6 st är tillverkades och dom var då till för att fräsa kanonrör i sverige he he bla bla iaf vill han ha 6 st stegmotorer på den men vi hittar inget breakoutkort för 6 drivsteg, finns det?

Mvh Terho.
H.O
Inlägg: 5717
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Inlägg av H.O »

Hoppa över break-out-kortet då och koppla direkt till LPT-porten....De flesta drivsteg har redan galvaniskt skiljda ingångar så enda nyttan ett break-out-kort egentligen gör är att det blir lättare att koppla. Sen får man lite andra funktioner som spindel-styrning och så men det har ni ändå inga pinnar över till om du ska köra 6 axlar. För att underlätta inkopplingen kanske ett sånt här kan vara bra.

Om ni tänkt använda två parallelportar så har CNC4PC sitt C23-kort. Det är egentligen anpassat för direktanslutning till en Smoothstepper men med ett par flatkablar så går det bra att koppla till vanliga LPT-portar.
Terho
Inlägg: 1367
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Inlägg av Terho »

Spindeln ska han köra på en panel breve men vilka pinnar ska användas för att koppla in axel 5 och 6 då? jag kör med ett breakout kort nu för 4 axlar som är 2-3. 4-5. 6-7. 8-9 men sen då för 5 och 6 ?
H.O
Inlägg: 5717
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Inlägg av H.O »

Det beror kanske på vilket program man använder - jag har en förmåga att alltid förutsätta Mach3 eftersom det är vad jag själv använder och det jag kan bäst. Sorry om så inte är fallet :oops:

Så, i Mach3 är pinne 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 14, 16 & 17 utgångar och går var och en att tilldela en axel. Totalt 12st alltså vilket är vad som går åt till 6 axlar. Så 1-14 och 16-17 för axel 5 resp. 6 till exempel, det går att blanda hur som helst....

Edit: Ett sånt här funkar ju också till C23 kortet om man inte vill tillverka flatkablar.
Senast redigerad av H.O 24 juli 2008, 18:05:41, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Dom pinnar H.O skriver är dom pinnar på parporten som är output-pinnar, fler går inte att få...

Fungerar dock exakt likadant i EMC2, går att lägga alla dom till axlar.

Jag skulle nog dock köra två par-portar och två billiga 3-axels breakoutkort, så får man en bunt portar över till att kontrollera andra saker som kylning och utsug osv...
Terho
Inlägg: 1367
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Inlägg av Terho »

Mycket tack H.O för viktig information :)

Som du säger Meduza så är de bättre men om man har 2 st skrivarportar men hur bli det i mach 3 då när man ska ställa in? blir de fler pinns typ 24 el vad?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27040
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Terho,
ladda ner Mach manualerna och läs på, det finns en hel del att klura på.

2:a skrivarportens pinnar 2-9 kan du endera sätta som UTGÅNGAR eller INGÅNGAR.

Ska du ha 6 axlar så går ju det mesta åt i 1:a porten så du lär behöva en hel del ingångar så mao så ställer du in 2:a portens 2-9 som ingångar. Ytterligare I/O's kan du ordna till med ModIO
Skriv svar