Etsmedel

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Etsmedel

Inlägg av prototypen »

Jahapp,

Vi som etsar med saltsyra och väteperoxid har fått ett nytt problem, från den 24 juni så säljer inte Apoteket väteperoxid på 450 ml flaskor, fimns bara i små 85 ml och det går ju inte att skvätta på med.

Var får ni övriga tag på väteperoxid?

Protte
Matte
Inlägg: 218
Blev medlem: 4 april 2007, 19:54:17
Ort: Stockholm

Inlägg av Matte »

Väteparoxid andvänds väll för att färga/blondera hår oxå. Flickvännen har en 1liters flaska stående hemma men jag vet inte om det är tillräckligt koncentrerat.
Norpan
Inlägg: 2229
Blev medlem: 12 april 2008, 18:20:27
Ort: Småland

Inlägg av Norpan »

Funkar det inte i färgaffären nuförtiden.
Jag handlade i en sån när det begav sig, iofs var det kanske nåra år sen.
Användarvisningsbild
Housepainter
EF Sponsor
Inlägg: 1318
Blev medlem: 19 juli 2006, 18:50:38
Ort: Borås

Inlägg av Housepainter »

Ja det finns väl i färgaffären?
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Inlägg av prototypen »

Ja tänka sig, det finns men "bara" 19%, jag har tidigare använt 30%-ig. så nu är det beställt. Det har blivit så mycket restriktioner så jag trodde aldrig att det skulle gå att köpa i affär men jag hade som tur var FEL.

Protte
Användarvisningsbild
Nightsmoke
Inlägg: 206
Blev medlem: 27 december 2005, 00:06:49
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Nightsmoke »

Jag köper min väteperoxid från lokala färghandlaren (42 %)
jackass2
Inlägg: 7
Blev medlem: 13 oktober 2007, 00:39:38
Ort: Finspång

Inlägg av jackass2 »

Jag har hittills bara använt järnklorid och undrar vilka för och nackdelar det är att använda saltsyra och väteperoxid. Skriv även gärna proportioner och om ni har några andra bra att tänka på ang. saltsyra och väteperoxid.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Inlägg av prototypen »

Det går fort med peroxid/saltsyra, ingen värmning (vore en fördel med kylning istället)

Propotioner, tja du får komma och se och lära.

Vatten i botten av skålen, en skvätt saltsyra och en skvätt peroxid, går det sakta så en skvätt till. Det går att dosera från 15 sekunder för 35um till 5 minuter. Blandar man för snabb etsning så blir blandningen varm och det avgår en hel del gaser, en långsam blandning klarar fler kort efter varandra.
Efter 35 år sitter det där i ryggmärgen.

Bra resultat får man med en etstid på 1-3 minuter.

Protte
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Inlägg av xxargs »

1 del vatten (först), en del saltsyra (35%) och en del väteperoxid (35%) brukade jag köra med - det skall alltid vara en smula överskott med saltsyra. - Etsningen görs helst under köksfläkten/dragskåpet då det avges järnfientlig saltsyre/vätekloridångor och mindre mänder klorgas när det är mycket kopparjoner i lösningen. lösningen kan _inte_ förvaras i tätslutande flaska.

en del körde med i stort sett 50/50% saltsyran/väteperoxid - utan extra vatten, men då går det lite väl fort och hett för min smak...
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Inlägg av prototypen »

Det som xxargs kör med
"1 del vatten (först), en del saltsyra (35%) och en del väteperoxid (35%) brukade jag köra med"
är i starkaste laget också.

Om man hittar ett läge där det inte fräser så blir det mindre gaser och etslösningen kan hålla för fler kort (vid samma tillfälle).

Kallt vatten är också bättre än jummet.

En bra lösning är då man får bruna slöjor över kortet när man skvalpar fram och tillbaka.

Protte
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Inlägg av xxargs »

dom blandningar jag körde fräste inte så det kanske var svagare ingångsämnen än vad jag mindes. - vart fall om det verka gå lite för fort så är det bra att späda ut med lite extra vatten och lägga på minnet ungefär hur mycket till nästa gång.

när det blir bruna slöjor så tyckte jag i allafall att det indikerar brist på saltsyra då oxidationen går fortare på kopparen än vad saltsyran hinner röja undan.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Inlägg av prototypen »

Okej, ska prova med mera syra /mindre peroxid.

Protte
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23655
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Köpte 35% väteperoxid på färghandlen här under många år men så en dag var det bara 19.5% väteperoxid, var något med regleringar eller något snack men det fungerar bra ändå.
Användarvisningsbild
wolfheat
Inlägg: 202
Blev medlem: 14 oktober 2007, 20:42:51
Ort: Gävle

Inlägg av wolfheat »

men....?

Om man ändå blandar i vatten så spelar det väl ingen roll ifall det är lägre procent väteperoxid/saltsyra i lösningarna. Kan man inte ta mindre vatten? Förutsatt att lösningarna är lösta i vatten.

om 1del av vardera: vatten, väteperoxid 35%ig, saltsyra 35%ig
är en bra blandning så borde det väl vara samma som att blanda
vatten/väteperoxid 19%ig/saltsyra 35%ig i proportionerna 0.16/1.84/1

eller tänker jag fel?
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Inlägg av xxargs »

givetvis kan man det - bara styrkan är tillräkligt stark från början.

Om man tvingas utgå från 3% väteperoxid och 3% saltsyran så blir det inte så kul att etsa...
Skriv svar