Batteritankmätare

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Batteritankmätare

Inlägg av AndersG »

Jo, jag vet att det finns kommersiella :) Nu tänkte jag dock mig ngt enklare, typ:

http://members.optusnet.com.au/frankwinter/

Problemet med den är dock att sensorkretsen från Maxim inte längre tillverkas. Då tänkte jag i stället göra så här:

1. Flytande DC/DC omvandlare ger +/- 5,9 eller 12 V matning
2. Strömmen mäts över en shunt och genererar en spänning (efter förstärkning) +/-2V för säg 10A +/-. Till detta används en instrumentförstärkare, typ INA126
3. Förvandla till absolutvärde med en absolutvärdeskrets, igen INA125
4. Ta reda på tecken med en komparator (diskret [LM293] eller i en PIC)
5. Spänningen ovan matas in i en LM331, resultatet är ett pulståg, propotionellt mot strömmen
6. En PIC sköter resten, dvs räknar upp om plus och ned om minus. På så sätt får man dels momentanförbrukningen samt integrerat över tid.
7. Spänningen mäts med PICens inbyggda ADC
8. Resultatet visas med en LCD-display

Hela härligheten torde dra någon eller några mA, dvs i nivå med självurladdningen i en blyackumulator. Displayen visar då batteriets laddning (ca) baserat på polspänning. Dessutom ser man, över tiden, om man går på plus eller minus.

Synpunkter?
Senast redigerad av AndersG 8 augusti 2008, 09:09:03, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
StaXico
EF Sponsor

Inlägg av StaXico »

Varför inte ta någon av Maxims ersättningskrestar??
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Ersättningskretsarna blir mindre intressanta av två orsaker:
1. De är ännu mindre än orginalet
2. De saknar funktionen med absolutbelopp och polaritetsbit.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

"och genererar en spänning +/-2V för säg 10A +/" - Låter mer som ett värmeelement :)
För MAX4070 ska shunten vara på 50mOhm om jag minns rätt. Din variant låter väldigt komplicerad. MAX4070 ger 2.5V ut vid noll förbrukning, sen drar den mot 0 eller +5 beroende på strömriktningen. Koppla utgången till ADC'n på en PIC och låt den göra jobbet, kan det bli enklare? Häng på en RTC så blir det riktigt fint. Visst är MAX4070 liten, men inte alls omöjlig att handlöda.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Visst. Det finns flera sätt att göra samma sak. Jag testar dock "min" variant först eftersom den borde hantera transienta förbrukare snyggare. Det idealiska vore dock en PIC med en inbyggd upp/nedräknare så slapp man räkna individuella pulser.

Med 2V menar jag givetvis efter förstärkning.
Skriv svar