SMD-Fixer
SMD-Fixer
Det kan vara lite svårt att få komponenterna att sitta fast när man löder ytmonterat.
Jag har caddat lite men det kan vara trevligt att höra vad ni tycker innan jag börjar bygga.
Jag kommer nog använda en fjäder som drar/trycker ner paketet och en låsning i övre läget.
Vill man ha lite lyx så kanske en stötdämpare som gör att den glider långsamt nedåt när man släpper den.
Finns något liknande att köpa?
Tycker ni att det är en bra ide'?
Så här har jag gjort tidigare.
Jag har caddat lite men det kan vara trevligt att höra vad ni tycker innan jag börjar bygga.
Jag kommer nog använda en fjäder som drar/trycker ner paketet och en låsning i övre läget.
Vill man ha lite lyx så kanske en stötdämpare som gör att den glider långsamt nedåt när man släpper den.
Finns något liknande att köpa?
Tycker ni att det är en bra ide'?
Så här har jag gjort tidigare.
Senast redigerad av Chribbe76 10 november 2015, 22:54:24, redigerad totalt 1 gång.
En kul idé men känns kanske lite "overkill" Om du bygger en så tänk på att inte ha för högt tryck, en ytmonterad konding eller motstånd kan få en spricka som kommer påverka värdet negativt... När det gäller kretsar med väldigt täta ben (SSOP eller SQFP) kanske ett för högt tryck gör att benen deformeras och sedan ligger och spänner efter lödning...
Om du absolut vill att dom ska ligga still (och inte vill använda Fagges metod som även jag kör med) så kan du ju köpa en liten spruta med lim avsett för att fästa komponenter innan lödning.
/PeterH
Om du absolut vill att dom ska ligga still (och inte vill använda Fagges metod som även jag kör med) så kan du ju köpa en liten spruta med lim avsett för att fästa komponenter innan lödning.
/PeterH
Större ytmonterade kretsar passar jag in på ett hörn först, löder 1 pinne, passar in diametralt motsatt hörn, löder pinne där och sedan är det bara att släplöda skiten. För att få större kretsar att "flyta" på plats är flusspasta bra, man kan "segdra" kretsarna och flussen behövs ju vid släplödningen ändå.
2-3 poliga komponenter ger jag en minimal klick lödtenn på ena lödön, sätter fast komponenten och löder de andra på vanligt sätt.
Att börja skulle ställa in en ställning till att hålla fast komponenten osv.... jag skulle kasta ut den efter max. 2 komponenter. Jag har å andra sidan också vanan inne samt en samling högkvalitative SMD-pincetter.
2-3 poliga komponenter ger jag en minimal klick lödtenn på ena lödön, sätter fast komponenten och löder de andra på vanligt sätt.
Att börja skulle ställa in en ställning till att hålla fast komponenten osv.... jag skulle kasta ut den efter max. 2 komponenter. Jag har å andra sidan också vanan inne samt en samling högkvalitative SMD-pincetter.
Det kanske skulle vara en bra grej att kunna flytta spetsen i alla riktningar. Som din konstruktion ser ut nu så är avståndet mellan "stöttepinnen" och punkten som pressas ned konstant. Kanske kan det vara en ide att även kunna flytta "piggen" innåt med något typ av reglage. När du ändå ansträngt dig så mycket med konstruktionen så kanske det går att förfina det ännu mer.
Sen funderade jag på det där med trycket som kommer på komponenten. Kanske vore det bäst att låta spetsen vara fjädrad. Då kommer det bli lättare att inte överbelasta kretsen som skall lödas fast.
Sen funderade jag på det där med trycket som kommer på komponenten. Kanske vore det bäst att låta spetsen vara fjädrad. Då kommer det bli lättare att inte överbelasta kretsen som skall lödas fast.
För min del tror jag inte att det behövs förflyttning i fler riktningar.
Jag tycker dessutom att det blir lite meckigt med broms till denna(dessa) axlar.
Nu är konstruktionen hyfsat enkel, jag vill ju inte att det blir för mycket jobb.
Jag tycker det är lite intressant att så många av er tycker att det går bra att löda utan att fixera komponenterna.
För mig blir det "alltid" så att jag råkar peta på komponenten med kolven så att den flyttar på sig.
Jag kanske är lite fumlig när jag löder.
Jag tycker dessutom att det blir lite meckigt med broms till denna(dessa) axlar.
Nu är konstruktionen hyfsat enkel, jag vill ju inte att det blir för mycket jobb.
Jag tycker det är lite intressant att så många av er tycker att det går bra att löda utan att fixera komponenterna.
För mig blir det "alltid" så att jag råkar peta på komponenten med kolven så att den flyttar på sig.
Jag kanske är lite fumlig när jag löder.
Tekniken är alltså enligt följande:Chribbe76 skrev:För mig blir det "alltid" så att jag råkar peta på komponenten med kolven så att den flyttar på sig.
Jag kanske är lite fumlig när jag löder.
1. lägg på lite tenn på ena padden (OBS! ej båda)
2. Håll komponenten med en pincett (gärna ESD godkänd)
3. håll komponenten mot padden med tenn samtidigt som du försiktigt värmer tennet och riktar in komponenten
4. håll komponenten med pincetten medans tennet stelnar
5. löd försiktigt andra sidan av komponenten
6. (överkurs) om du vill var noga och vara säker på att du inte får en ful och dålig lödning så tar du bort tennet från första padden med en lodfläta och repterar steg 5 med den första padden.
Med denna metod borde du inte få komponenten att kunna flytta sig...
/PeterH
- MadModder
- Co Admin
- Inlägg: 30492
- Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
- Ort: MadLand (Enköping)
- Kontakt:
Jag gör som PeterH, utan överkursen, och det funkar hur bra som helst.
Från början hade jag en liknande mojäng med en såndär hjälpande handen eller vad den heter, som höll fast komponenterna, men fy vad långsamt det går att jobba med en sådan lösning. Förtenning av en pad och pincett is teh shit! Funkar ypperligt på 14-pin SOIC också. Har inte provat på större kretsar och/eller mindre pitch.
Från början hade jag en liknande mojäng med en såndär hjälpande handen eller vad den heter, som höll fast komponenterna, men fy vad långsamt det går att jobba med en sådan lösning. Förtenning av en pad och pincett is teh shit! Funkar ypperligt på 14-pin SOIC också. Har inte provat på större kretsar och/eller mindre pitch.