koppla 4:e axel själv?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Sture
Inlägg: 5
Blev medlem: 21 mars 2006, 23:11:44

koppla 4:e axel själv?

Inlägg av Sture »

Jag har nyss skaffat en Leadwell flerop med Fanuc-0 styrsystem, maskinen är årsmodell 1990 och förberedd för 4:e axel.

Hur invecklat möjligt/omöjligt tror ni det kan tänkas vara att koppla in ett Nikken CNC170 rundbord årmodell 2000?

Ett styrt rundbord skulle underlätta rejält för vad jag har planerat att tillverka.

sture
Användarvisningsbild
blackadder
Inlägg: 321
Blev medlem: 2 juli 2007, 21:23:40
Ort: Dingle

Inlägg av blackadder »

Är styrsystemet förberet för 4:e axel? (A-axel förmodar jag)
H.O
Inlägg: 5717
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Inlägg av H.O »

Hej Sture,
Låt mig börja med att säga att jag inte har någon erfarenhet av vare sig Leadwell, Nikken eller Fanuc-0....

Är det ett sånt här du har? Dvs utan servoförstärkare etc. I så fall står och faller det med att ditt Fanuc-0 system är förberett för 4:e axel både hård- och mjukvarumässigt. Samt att ditt rundmatningbord passar - rent elektriskt.

På hårvarusidan hänger det på att det finns, eller att du kan skaffar, servo-förstärkare som passar både motorn och styrsystemet. På en maskin från -90 är det kanske DC-servon medans det på rundmatningsbordet kanske är AC-servo, t.ex.

Jag hade börjat gräva i dokumentationen för maskinen och styrsystemet för att ta reda på vad som finns. Om det ÄR förberett för 4:e axel, i så fall vilken typ av motor och därefter klurat ut ifall motorn i rundmatningsbordet är av "rätt" typ. Om det är ett sånt bord jag länkade till ovan så är det ju i alla fall en Fanuc motor i så kanske det kan gå....

Lycka till!
/H.O
Sture
Inlägg: 5
Blev medlem: 21 mars 2006, 23:11:44

Inlägg av Sture »

Jag har inte bordet ännu men det är ett sånt som H.O. länkar till och mycket riktigt med Fanuc motor.
Vad jag förstår så finns hårdvaran för en A-axel i maskinen men det är beträffande kompalibiteten jag är osäker.

Jag får ström i maskinen först nästa vecka så fråga inget om mjukvaran ännu :roll:

Sture
MrNiceman68
Inlägg: 407
Blev medlem: 8 mars 2008, 18:39:52
Ort: Sollebrunn

FANUC

Inlägg av MrNiceman68 »

Hej !

RIng Fanuc Sthlm och fråga någon av service killarna de har koll på vad du kan och hur du vet vilket din styrning är förberedd på.

Har en av killarnas nummer men vet ej om jag kan lämna ut det.

// johan
Sture
Inlägg: 5
Blev medlem: 21 mars 2006, 23:11:44

Inlägg av Sture »

Jag var ute och letade fram servoförstärkaren nu och den är tyvär endast för tre axlar, det är en sån här http://fanuc.cnc-electronics.com/drive/ ... /h334.html
så jag får nog se mig om efter en extra förstärkare om dethär projektet ska förverkligas :(

På styrningssidan är det med 99 % säkerhet klart för 4:e axeln

sture
Skriv svar