Fräsande tjuvstart...

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Jag har båda, och Kressen är mycket tystare.
sweFredrik
Inlägg: 261
Blev medlem: 24 maj 2007, 21:46:58
Ort: Lund

Inlägg av sweFredrik »

Bra att veta att de är tystare. Jag skall ta dö på denna först, utan att först ta dö på mina öron. Sedan blir det en UFM1050 eller Kress 1050. Snackade med Solectro på Verktygsmaskinsmässa förra veckan och han lovordade så klart UFM1050. Tydligen så gör de själva lagerhuset i stål istället för gjuten alu, håller mycket bra hävdade han.

Hur som haver så har jag gjort en första "riktig" fräsning nu i MDF, få se om ni kan klura ut vad detta är :wink:


Bild

Jag har rengjort alla linjärlager samt kulskruvar och penslat på nytt fett från Solectro. Tyvärr så har både Z och Y axeln blivit sämre. Muttern går knastrigt och det måste bero på att det är skit i. Låter mycket likt det problem som MRI hade med sin fräs. Är inte sugen på att göra detta jobb men är ju så illa tvungen. :cry:
Användarvisningsbild
mri
Inlägg: 1165
Blev medlem: 15 mars 2007, 13:20:50
Ort: Jakobstad, Finland
Kontakt:

Inlägg av mri »

Om det går knöligt i Z så är det säkert sneda skenor som på min. Lite avskräckande att öppna upp hela grejen till först men det var inga problem att få ihop det. Dra fast bultar lite här och där, kontrollmät, dra fast lite igen, osv. Till sist är skenorna raka och fastspännda.

På tal om spindlar och andra insekter så har http://www.cnc-plus.de en ny maskin. 1500W med 2.500 - 14.000 rpm. Skulle säkert vara trevligt för alufräsning med de låga varvtalen. Dyr maskin dock!
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Inlägg av PeterH »

Den har dessutom 60mm hals mot Kressens 43mm...

/PeterH
sweFredrik
Inlägg: 261
Blev medlem: 24 maj 2007, 21:46:58
Ort: Lund

Inlägg av sweFredrik »

Stor sorg i källaren idag:( Vände upp-och-ner på fräsen för att gå till botten med varför y axeln låser sig och kärvar (motorn orkar inte). Tog loss kulmutternfästet, och portalen glider fint på skenorna, så det är inte sneda.

Har nu plockat isär kulmuttern för att gör rent, en del metallspån vilka jag misstänker är bovarna i darmat. Nu är allt rengjort, men tillsynes omöjligt att få ihop igen. På något sätt har ju kulorna kommit in där men verkar inte vara gjort för att ta isär. Det ser inte ut som på Mri´s bilder. Denna mutterna är inte slitsad i sidan tyvärr. Skall prata med Solectro imorgon och se om en ny mutter från dem kan passa. Buhu vad allt skall vara jävligt!
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor
Inlägg: 1685
Blev medlem: 22 november 2005, 09:47:02
Ort: Jakobstad, Finland

Inlägg av maha »

Nej ge inte upp! Det går absolut att montera ihop den igen. Bara man gör på rätt sätt och med rätt verktyg. Ett rör med lämplig ytterdiameter är troligtvis det du behöver, sätt in röret i kulmuttern nästan hela vägen och så börjar du "plutta" i kulorna i "hålet" som inte är täckt av röret. Sen när alla kulor är "ipluttade" skruvar i i skruven samtidigt som skruven trycker ut röret som håller kulorna på plats.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Tjockt fett i mutterspåren och plocka i kulorna med pincett och skruva sen på muttern försiktigt.
Användarvisningsbild
mri
Inlägg: 1165
Blev medlem: 15 mars 2007, 13:20:50
Ort: Jakobstad, Finland
Kontakt:

Inlägg av mri »

Som föregående talare. Om möjligt, placera grejerna så du kan skruva på muttern uppifrån, då kryper inte kulorna ut så lätt, men om de gör det, ta det riktigt långsamt och försök putta in den kula som är på väg ut med en pinne.
Det måste absolut gå att få ihop! Hur gick det annars att öppna så lätt!? :)
sweFredrik
Inlägg: 261
Blev medlem: 24 maj 2007, 21:46:58
Ort: Lund

Inlägg av sweFredrik »

problemet är att det verkar vara 3 par av kulbanor. Sitter små plastbitar som "återför" kulorna. De börjar i gänga 1 och löper med till gänga 2 tills de går ner i plastbiten och återförs i gänga 1. Så ser det ut på 3 ställen. Dessa plastbitar utgör även ett stopp utifrån. Jag tänkte också att man skulle kunna "trä" idem. Jag har testat att med hjälp av fett lägga i all kulorna, men när jag skruvar på muttern så följer ändå ett gäng kulor med ut :evil: Har nu pillat ut plastbitarna ihopp om att man skulle kunna klura ut det bättre då, men är nu skeptisk till att det var det smartaste valet.
Användarvisningsbild
mri
Inlägg: 1165
Blev medlem: 15 mars 2007, 13:20:50
Ort: Jakobstad, Finland
Kontakt:

Inlägg av mri »

"Jag har testat att med hjälp av fett lägga i all kulorna, men när jag skruvar på muttern så följer ändå ett gäng kulor med ut"

OK, nu har jag ju inte sett din mutter, men den verkar ju ha exakt samma princip som min.
Efter att du satt alla kulor på plats inne i gängorna på muttern, mha fett, skruvar du låååååångsamt och försiktigt in kulskruven underifrån i muttern. Det finns bara ett liten "fönster" var kulorna kan krypa ut, i övre delen av gängan var kulskruven inte täppt igen ännu, just där kulorna måste dyka ner i plastbiten igen. Håll noga kåll på kulorna och mota ner dem i plastkanalen igen om de är på väg ut t.ex. med en liten skruvmejsel.
sweFredrik
Inlägg: 261
Blev medlem: 24 maj 2007, 21:46:58
Ort: Lund

Inlägg av sweFredrik »

Tack för alla bra tipps! Nu är muttern på igen, och inte en enda kula gick förlorad.

Jag kletade i bra med fett i muttern, använde en avklippt topz för att placera i kulorna, gick otroligt smidigt 10 gången :) Sedan svarvade jag till en hylsa som stämde mot innerdiametern imuttern med kulorna i, och som även passade mot kulskruvens bearbetade ände. Sedan var det bara att skruva. Man fick lirka lite, det tog två försök men nu sitter den på. Inget knastrande längre. Det var ganska mycket små små små stålkulor i muttern antar att de var det som fick den att ge upp. Nu hoppas jag den klarar sig ett tag till, Z skruven får nog samma behandling om detta fungerar!
sweFredrik
Inlägg: 261
Blev medlem: 24 maj 2007, 21:46:58
Ort: Lund

Inlägg av sweFredrik »

Föregående ägare av fräsen har plockat ut alla signaler som behövs för Mach3 genom att sätta dit en 25 polig Dsub och som sedan ansluts direkt till datorn. Funkar fint. Nu tänkte ju jag att om jag sätter ett Break out kort imellan datorn och själva styrsladden, så får jag ex tillgång till relä och charge pump funktioner. Jag inhandlade en Dsub hona, lödde på kablar på alla stift som används och kopplade till in och utgågnar på bob kortet. Därefter kopplas kabeln från kontrollboxen till den nya anslutningen, och sedan en ny kabel mellan bobkortet och datorn. Hoppas alla hängde med så långt, nu till mystiken :P

Det går fint att jogga motorerna, förutom att de inte alls rör sig som förut, de stallar och väsnas. Tänkte att man kanske måste tuna om dem, men det hjälpte inte heller. Tog då och bytte tillbaka och körde in kabeln från styrboxen direkt i PC, som vanligt, och då funkar det fint igen. Vad kan detta bero på, är det att utgångarna är buffrade och att det finns hemligheter i styrboxen som inte tycker om detta? Eller kan det ha att göra med att det är halvstegs-drivare i boxen?

BOB kortet är ett C10 från cnc4pc, mitt nya C11G vill inte aktivera utgångarna, men det är en annan histora :(
sweFredrik
Inlägg: 261
Blev medlem: 24 maj 2007, 21:46:58
Ort: Lund

Inlägg av sweFredrik »

Jaha, då var den fina, och billiga, Biltema fräsen slut då :cry: Efter 5 minuters körning på näst högsta varvtalet så började det knastra konstigt, sen bara dog den. Inte speciellt varm heller! Plockade ut kolen men de är helt ok.

Någon som har tipps om bra fräsmotor, förutom kress, som inte kostar mer än UFM 1050 hos Solectro?
Användarvisningsbild
Stinrew
Inlägg: 954
Blev medlem: 20 augusti 2006, 03:14:41
Ort: Motala
Kontakt:

Inlägg av Stinrew »

Du skulle ju kunna köpa en UFM 1050 fråncnc-plus.de, sommrilänkade till.

Solectro tar ju 4560+moms för den, medans tysken tar ~3300inkl moms. Frakten från Tyskland brukar inte vara dyrare än inom Sverige.
sweFredrik
Inlägg: 261
Blev medlem: 24 maj 2007, 21:46:58
Ort: Lund

Inlägg av sweFredrik »

Tack för tippset, jag viste att jag hade sett den någon mer stans. Har precis mailat för att försöka få ett svar på om det verkligen inte skilljer något mellan ISEL 1050 och deras AW-FSE 1050, vilket de hävdar. Det skilljer dock 1500 kr på priset, så nåt bör det ju vara.
Skriv svar