Min CNC maskin + lite frågor

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
daemoned
Inlägg: 32
Blev medlem: 25 oktober 2007, 07:06:07
Ort: Lund/Eslöv/Sjöbo
Kontakt:

Min CNC maskin + lite frågor

Inlägg av daemoned »

Tja, första inlägget på forumet, har dock varit här och läst i ett halvår. :)

Anyway så har jag införskaffat mig ett router bord från widigitmaster.com och styrsystem från jojje.

Har ett par saker jag undrar över:

1. Någon som vet var jag kan få tag på "Dry-Lubricant with Teflon" i sverige, det står jag ska ha det till smörjning, har kollat runt lite men undrar om någon har nått bra tips.
2. Har skrivit in värdena enligt Jojjes Mach3 Setup men är inte helt säker på att allt är rätt, det låter väldigt konstigt när jag "joggar" fram och tillbaka precis som den missar steg hela tiden.
3. Hur exakt räknar jag ut värdena för Motor setup.

Är väldigt nybörjare på detta btw :)

Två bilder på skönheten

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Oj oj oj... det där är ju något av det bättre man kan köpa i den där storleken, vad fick du betala?

Widgitmaster är ju helt klart duktig på det han gör!
H.O
Inlägg: 5717
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Inlägg av H.O »

Hej,
Det där är en ruskigt elegant maskin, den där Widigitmaster vet vad han håller på med!

Eftersom skruven drivs direkt av stegmotorn (ingen utväxling emellan) så blir det: Steps/unit = 200 * Antal mikrosteg / skruvstigning

Så om skruven är tum-gängad, 20tpi så är blir ju ett varv på skruven 1,27mm. Om du sedan kör med 8 mikrosteg/helsteg så borde det bli: 200 * 8 / 1.27 = 1289.843 pulser/mm.

Prova att börja med hastighet och acceleration ställda ganska lågt i Motortuning och öka sedan en i taget, lite i taget och se/lyssna hur den beter sig. Det kan också vara så att din dator kör någon bakgrundsprocess som förstör puls-intervallet. (Laptop eller moderkort med inbyggd grafik?)
Användarvisningsbild
daemoned
Inlägg: 32
Blev medlem: 25 oktober 2007, 07:06:07
Ort: Lund/Eslöv/Sjöbo
Kontakt:

Inlägg av daemoned »

Har nu fått in rätt värden tror jag, började smått på velocity och acceleration ökade efter hand men det blev samma konstig hopp o steg hela tiden.
Jag kör på en bärbar Thinkpad T43 kanske kan vara det isf?
Precis i början när jag testade så lät det alldeles bra några få sekunder men har inte lyckas återskapa det...

Meduza: vet inte exakt men lite mer än 6000 till widgit sen fick jag betala 1700 för moms o tull.
H.O
Inlägg: 5717
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Inlägg av H.O »

Bärbara burkar är inte direkt kända för att fungera bra med Mach3 - ibland funkar det, ibland inte. Oftast har dom en massa extrafunktioner som energisparprogram och andra grejer som strular med Mach3's timing. Vad du kan testa att göra är att köra MSConfig och stänga av ALLT som ligger under Autostart-fliken och ta bort alt som ligger i Autostart i startmenyn.

Har du möjlighet så testa med en annan dator först (helst en stationär med separat grafikkort) och se om du kan få det att fungera "riktigt". Sen, om du "måste" köra med laptopen kan du ju försöka tweaka den så det funkar.
Användarvisningsbild
hecke
Inlägg: 284
Blev medlem: 3 januari 2008, 08:20:18
Ort: Östergötland

Inlägg av hecke »

Ja Widigitmaster är ju lite av en legend borta på CNCZone.
Hans väldigt detaljerade dokumentation från tillverkning/framtagnngen av bl.a. denna maskin är väldigt informativ och lärorik. Lycka till med konfigurerandet. Maskinen är lite av ett konstverk.
Användarvisningsbild
Spruft
Inlägg: 840
Blev medlem: 6 mars 2006, 16:33:24
Ort: Stockholm

Inlägg av Spruft »

Ja den platsar under kategorin modern konst :shock:
Har också följt tråden på CNCZone.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Jag hade samma problem med min bärbara. Jag ändrade i BIOS'en, sen funkade den mycket bättre.
(Hur och vad jag ändrade finns i en annan tråd.)
Användarvisningsbild
daemoned
Inlägg: 32
Blev medlem: 25 oktober 2007, 07:06:07
Ort: Lund/Eslöv/Sjöbo
Kontakt:

Inlägg av daemoned »

Tänkte bara meddela att nu funkar allt. Fått till alla värden efter lite gissningar, blev 1 varv = 2,54 mm

Fick det till att funka sådär efter jag hadde stängt av lite processor i Windows men laddade sen ner EMC2 och körde det, då funkade allt prima och den missar inga pulser nu.

Tack för hjälpen, snart kommer det förhoppningsvis några vackra fräsbilder :D
Skriv svar