Intresseförfrågan om liten fräs byggsats, bilder

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
saxofon
Inlägg: 160
Blev medlem: 2 januari 2008, 11:32:20
Ort: Bromma

Inlägg av saxofon »

Jim_the_one: helt i enlighet som jag också vill se det. borde kanske förtydliga mig där.

Ytterligare förtydligande är att definitionen som du skriver (och precis som jag använt mig av) är beroende på att man står framför fräsen och tittar på den. Ställer man sig på sidan av fräsen (höger eller vänster) så blir begreppen annorlunda. ;-)

Detta blir lätt väldigt rörigt (har jobbat med flygsimulatorer förr och då har man en jädrans massa koordinatsystem som behöver transformeras fram och tillabaka, tex pilotens ögon, flygplanets position, flygplanets rörelse, flygplanets acceleration.... tja förutom att inte tala om alla liknande koordinatsystem som appliceras på akan-kulor, robotar, mål på backen, mål i luften... ja ni förstår säkert:-) )och jag borde egentligen gjort en skiss, vilket ska göras så snart vädret tillåter, dvs mulet, regnigt eller eländigt på annat sätt... :-)
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Jag brukar kalla den nedersta för X, sen kommer Y. Upp/ner är inget problem.

Så då blir bordet X, och traversen Y. Finns ingen travers, då får man tänka lite själv. :lol:
Jim_the_one
Inlägg: 1669
Blev medlem: 8 december 2004, 00:03:49
Ort: Falköping

Inlägg av Jim_the_one »

Ja iaf på ABB robotar så får man gissa lite om man inte orkar kolla så noga.
Basen/foten har ett, huvudet ett, verktyget ett och även detaljen som roboten håller i har ett kordinatsystem iaf vad jag kan minnas från den korta utbildningen jag fick i skolan.

Som om inte det vore nog så har faktiskt varje axel en eget kordinatsystem.

Så det är jojje som rör till i grytan :lol:

Det finns ju horisontalfräsar också och där kan man säga att man laggt en lillsyrra på ena långsidan eller om man ska tänka som jojje ställt henne på kortsidan.
Olov
Inlägg: 54
Blev medlem: 14 april 2008, 16:46:13
Ort: Grängesberg
Kontakt:

Inlägg av Olov »

Hej allihopa. Verkar vara lite konfunderat om koordinatsystem! Ta en titt på min länk. http://www.isdab.se/support.html

Ni som inte kan, men vill, lugn lugn, jag (inmedialis) jobbar på det!
saxofon
Inlägg: 160
Blev medlem: 2 januari 2008, 11:32:20
Ort: Bromma

Inlägg av saxofon »

Hej Olov,
Bra att definiera innan missförstånden går för långt :)
Fortfarande tycker jag att ska man definiera ska det göras så att det inte ges möjlighet till feltolkning.
Första länken pekar på en bild som, såsom jag ser det, överensstämmer med min och Jim_the_one's diskussions-inlägg OM man ritar dit var tex överliggaren befinner sig. Den borde typ ligga ovan "bordet" och från vänster till höger i bild.

Står man då framför fräsen och tittar på den så gäller:
X vänster höger riktning, -X till vänster och +X till höger
Y djupleds riktning -Y mot magen och +Y från magen
Z upp och ner (egentligen inte precis upp och ner i bild eftersom den är projicerad ;-))
-Z ner i bordet och +Z upp mot taket

Sedan kan det ju vara bra att definiera för andra frästyper också, men det borde ju räcka med den typ man tänker konstruera.

Nu är jag ju ruskigt petig iofs :D

De flesta har förstås fattat detta sedan länge och tröttnat på våra inlägg, men så läser man ibland de mest tokiga inlägg på denna sajt... ;-) (syftar på el-snyltning bla...)
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

T.o.m. jag vet hur man def. ett koordinatsystem. MEN, om man börjar snacka om nåt som inte finns än, och man har ingen aning om hur man ser det hela, framifrån eller från sidan, vart man har magen eller ingenting alls. DÅ kan man använda sig av att starta nerifrån med X, sen går man uppåt.

Har man en ritning eller kan förklara för alla hur den ser ut, och hur man ser den, då använder man det "riktiga" sättet.
Olov
Inlägg: 54
Blev medlem: 14 april 2008, 16:46:13
Ort: Grängesberg
Kontakt:

Inlägg av Olov »

Hej allihopa!

Det går framåt med projektet, sakta men säkert. Jag är ju pappaledig :lol:


http://www.isdab.se/Miniportal.html
saxofon
Inlägg: 160
Blev medlem: 2 januari 2008, 11:32:20
Ort: Bromma

Inlägg av saxofon »

Intressant!

hmm... du kommer alltså lägga stålaxel ovanpå profilen och sedan använda hjulen ungefär som tågräls och tåghjul? :)
Olov
Inlägg: 54
Blev medlem: 14 april 2008, 16:46:13
Ort: Grängesberg
Kontakt:

Inlägg av Olov »

Hej. Nja ungefär så, jag kommer lägga axlarna på sidorna, bara för att få sid krafterna koncentrerade runt cg. (mitten av profilen) Detta gäller de långa profilerna (Y). För X kommer de att monteras över/under, för Z vänster/höger. Allt för att försöka få alla kraftvektorer "rätt".
Spindelcentrum kommer att läggas så nära centrum på x-axeln som möjligt...
Tja, det är en del klurande (om man vill!)
Sedan blir det inte "skruv" för X och Y, detta för att jag vill ha lite "G0" hastighet...

Så har jag tänkt. Fler bilder på g... Men som sagt, det tar lite tid, jag fick in ett jobb för en stor portal idag. Den mäter 4500x2000x200 mm. i arbetsområde... Lite större :D
saxofon
Inlägg: 160
Blev medlem: 2 januari 2008, 11:32:20
Ort: Bromma

Inlägg av saxofon »

aha! så ruskigt skojjigt jobb du verkar ha! :-D

Här finns en annan stor cnc...

http://www.hallberg-rassy.com/gallery/h ... gg0022.jpg
Skriv svar